Yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä opintotuen muutosten sekä erilaisten rahoitus-, avustus- ja tukimuotojen vaikutuksista toimeentuloon ja opintojen etenemiseen
Niemi, Tuomo (2018)
Niemi, Tuomo
2018
Korkeakouluhallinnon ja -johtamisen maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Higher Education Administration and Management
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-06-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201808102358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201808102358
Tiivistelmä
Tässä tapaustutkimuksessa tarkastellaan opiskelijoiden käsityksiä opintojen rahoittamisesta erilaisilla tulolähteillä ja niiden yhteyttä valmistumiseen. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun ja Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan opiskelijoilta. Vastaajia oli yhteensä 122, joista 62 naisia ja 60 miehiä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa ja sisällönanalyysia, joihin yhdistettiin kvantitatiivinen ote tukemaan tulosten tarkastelua. Tulosten perusteella yli puolet vastanneista piti opintorahan määrää riittävänä mutta opintuen (opintoraha + asumistuki) riittävää määrää oli vaikea arvioida asumiskustannusten eroista johtuen, koska 86 % vastanneista sai opintotukeen sidottua asumistukea ja vajaat 80 % heistä asui yksityisesti vuokra-asunnossa. Yli 60 % vastaajista piti opintolainan nykyisiä ja muuttuvia valtiontakauksia ja opintolainahyvityksen ehtoja hyvinä rahallisena avustuksena, kun taas 16 % ei katsonut opintolainahyvityksen kompensoivan opintotukea ja kohtelevan epäoikeudenmukaisesti lainatta opiskelevia. Opintotuen myöntämisehdot kannustavat 52 %:a vastaajista ja 16 %:n mielestä opintotuen tulorajat estävät ansiotyön opiskeluaikana. 58 % vastaajista katsoi, että opiskelijoita voi kannustaa ansiotyöhön opiskeluaikana, jos työ ei häiritse opintoja. Opinto- ja tukipalveluja oli käyttänyt 75 % vastanneista. Tulokset osoittavat, että opintotukiehdot eivät tuo opiskelujen aikana ansiotyöntekoa ja että korkeakoulujen ruohonjuuritason organisoinnissa ja laadunvarmistuksessa on kehitettävää. Kehittämiskohteina esitettiin oppiaineen opetuksen organisoinnin tehostaminen, opiskelumuotojen ja tenttien kehittäminen, opiskelijoiden työllistymisen edistäminen, kirjaston kurssikirjakappaleiden lisääminen, kopiokustannuksien avustus sekä apurahojen ja harjoittelutukien lisääminen perustutkinto-opiskelijoille helpottamaan opiskelijoiden taloutta. Lisäksi ehdotettiin elämänhallintaan, opiskelijan rahankäyttöön ja talouden hoitoon sekä työelämään valmentavia kursseja. Nykyisessä taloudellisessa tilanteessaan ja opintotukiehtojen muutosvaiheessa vain 80 % taloustieteilijöistä ja 57 % kasvatustieteilijöistä piti uraidentiteettiään jokseenkin tai täysin selkeänä.