Käyttäjäkokemus karusellivalikoista verkkokaupoissa
Kaugin, Ella (2018)
Kaugin, Ella
2018
Tietojenkäsittelytieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Computer Sciences
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201808062346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201808062346
Tiivistelmä
Verkkosivujen karusellivalikoissa hyödynnetään karusellimetaforaan perustuvaa suunnittelumallia. Tutkielman tavoitteena on tarjota lisää tietoa karusellivalikoihin liittyvästä käyttäjäkokemuksesta verkkokaupoissa, jotta suunnittelijoiden olisi helpompi arvioida suunnittelumallin soveltuvuutta sekä toteutustapaa. Tutkielmassa arvioidaan, voidaanko karusellivalikoiden käyttöä verkkokaupoissa pitää perusteltuna käyttäjäkokemuksen näkökulmasta. Aiempiin tutkimuksiin verrattuna tässä tutkielmassa pääpaino on käyttäjien mielipiteillä sekä karusellivalikoiden käyttötapojen tarkastelulla. Tutkielmassa tarkastellaan myös karusellivalikoiden suunnitteluohjeita sekä erilaisten toteutustapojen mahdollista vaikutusta käyttäjäkokemukseen.
Tutkimusasetelmana on empiirinen koeasetelma. Karusellivalikoihin liittyvästä käyttäjäkokemuksesta kerättiin tietoa erilaisten aineistonkeruumenetelmien avulla useammasta eri näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 24 henkilöä. Aineistoa kerättiin katseenseurantalaboratoriossa suoritetuilla testeillä, joissa osallistuja suoritti tietokoneella tehtäviä neljässä eri verkkokaupassa. Lisäksi testitilanteessa hyödynnettiin kyselylomakkeita, muistitestiä sekä loppuhaastattelua. Aineistoa analysoitiin sekä laadullisin että tilastollisin menetelmin.
Tutkielman tuloksena havaittiin, että käyttäjät eivät kiinnitä verkkokaupan etusivuilla karuselleihin juurikaan huomiota. Lisäksi staattinen kuva verkkokaupan etusivulla muistetaan paremmin kuin karusellin ensimmäinen kuva. Karuselleilla ei kuitenkaan vaikuttanut olevan vaikutusta käyttäjien mielipiteeseen etusivun estetiikasta, eikä estetiikan ja luotettavuuden välillä havaittu selvää korrelaatiota. Tuotesivuilla karusellien käyttöön ei liittynyt suuria ongelmia, mutta karusellin toteutustavalla on kuitenkin vaikutusta sekä karusellin käyttöön että käyttäjäkokemukseen. Tuloksista havaittiin, että karusellin pienoiskuvien piilottaminen vähentää niiden katsomista. Tutkielman tulosten perusteella vaikuttaa siltä, ettei suunnittelumallissa itsessään ole vikaa, mutta sen käytössä ja toteutuksessa tulee huomioida erityisesti käyttöympäristö sekä käyttäjien tavoitteet.
Tutkimusasetelmana on empiirinen koeasetelma. Karusellivalikoihin liittyvästä käyttäjäkokemuksesta kerättiin tietoa erilaisten aineistonkeruumenetelmien avulla useammasta eri näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 24 henkilöä. Aineistoa kerättiin katseenseurantalaboratoriossa suoritetuilla testeillä, joissa osallistuja suoritti tietokoneella tehtäviä neljässä eri verkkokaupassa. Lisäksi testitilanteessa hyödynnettiin kyselylomakkeita, muistitestiä sekä loppuhaastattelua. Aineistoa analysoitiin sekä laadullisin että tilastollisin menetelmin.
Tutkielman tuloksena havaittiin, että käyttäjät eivät kiinnitä verkkokaupan etusivuilla karuselleihin juurikaan huomiota. Lisäksi staattinen kuva verkkokaupan etusivulla muistetaan paremmin kuin karusellin ensimmäinen kuva. Karuselleilla ei kuitenkaan vaikuttanut olevan vaikutusta käyttäjien mielipiteeseen etusivun estetiikasta, eikä estetiikan ja luotettavuuden välillä havaittu selvää korrelaatiota. Tuotesivuilla karusellien käyttöön ei liittynyt suuria ongelmia, mutta karusellin toteutustavalla on kuitenkin vaikutusta sekä karusellin käyttöön että käyttäjäkokemukseen. Tuloksista havaittiin, että karusellin pienoiskuvien piilottaminen vähentää niiden katsomista. Tutkielman tulosten perusteella vaikuttaa siltä, ettei suunnittelumallissa itsessään ole vikaa, mutta sen käytössä ja toteutuksessa tulee huomioida erityisesti käyttöympäristö sekä käyttäjien tavoitteet.