Lastenpsykiatrisen erikoissairaanhoidon laadun arviointi
Virtanen, Mika (2018)
Virtanen, Mika
Tampere University Press
2018
Hoitotiede - Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2018-08-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0791-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0791-2
Tiivistelmä
Lastenpsykiatrisen erikoissairaanhoidon organisaation kokonaislaadusta ei kirjallisuushaun perusteella ole olemassa aiempaa tutkimustietoa. Tässä tutkimuksessa tuotettiin malli lastenpsykiatrisen erikoissairaanhoidon laadun kokonaisvaltaiseen arviointiin ja mallia testattiin suomalaisen yliopistosairaalan lastenpsykiatrisessa yksikössä. Yksikön toiminta oli tutkimuksen tarkasteluajanjaksona järjestetty kahdella eri organisaatiomallilla, ja hoitopolkujen ja tilastotietojen vertailu tuo esiin eri organisaatiomallien yhteyksiä lapsipotilaiden hoitopolkuihin sekä vastuualueen toimintaan ja laatuun.
Hoitotapahtumien (n=1068) laatua arvioivat lapsipotilaat (n=978) ja heidän läheisensä (n=684) sekä yliopistosairaalan (n=1303) ja yhteistyötahojen (n=210) työntekijät. Hoitotapahtumien monitahoarvioinnissa hyödynnettiin uutta, helppokäyttöistä ja pelimäistä teknologiaa. Tutkimuksen aineistoina olivat potilaiden hoitopolut, toiminnan tilastolliset tunnusluvut ja hoitotapahtumien monitahoarvioinnit. Tutkimusmenetelminä käytettiin kuvailevia ja selittäviä tilastollisia menetelmiä, tutkimusintressinä oli vertaileva tutkimus. Tutkimuksessa arvioidaan toiminnan laatua hoidon rakenne-, prosessi- ja tulosperusteisesti.
Hoidon rakenneperusteinen arviointi suoritettiin käyttämällä näytepotilaiden ja satunnaistettujen potilaiden hoitopolkuanalyysia. Hoitopoluissa todettiin tapahtuneen positiivista muutosta siten, että vuoden 2013 satunnaisotannassa poimittujen potilaiden hoitoon osallistui keskimäärin 5 työntekijää eli yhden moniammatillisen työryhmän verran työntekijöitä. Hoitoprosessien laadun kannalta tämä oli positiivinen muutos verrattuna aiempiin tarkastelujaksoihin, joissa potilaiden hoitoon osallistui moninkertainen määrä työntekijöitä.
Hoidon prosessiperusteinen arviointi suoritettiin vertailemalla toiminnan tunnuslukuja vuosina 2008–2014. Tutkimusaikana lähetteiden määrä kasvoi 23 % ja lähetteen käsittelyä yli 21 vrk odottavien prosenttiosuus pienentyi 21 %:sta 0,7 %:iin. Hoitotakuurajan ylittäneiden määrä väheni seurantavuosien aikana 35 potilaasta yhteen. Kuntalaskutettavien avohoitotapahtumien kokonaismäärä lisääntyi tarkastelujaksolla 14 %. Osastojaksojen kokonaismäärässä ei havaittu merkittävää muutosta. Hoitopäivien määrä väheni 3782 päivästä 3066 hoitopäivään. Osastojaksojen kesto lyhentyi 19 %. Prosessiperusteisesti arvioituna hoidon saatavuudessa ja toiminnan tehokkuudessa tapahtui positiivista muutosta - toisin sanoen - toimintaprosessien kokonaislaatu tutkimusaikana on parantunut.
Hoidon tulosperusteinen arviointi suoritettiin hoitotapahtumien monitahoarvioinnilla. Tutkitut hoitotapahtumat (n=1068) edustivat 39 % tutkimusajan hoitotapahtumista. Lapsipotilaista 11 % oli sitä mieltä, että käynnillä ei puhuttu yhtään tai ei puhuttu tarpeeksi oikeista asioista, 18 % arvioi, ettei tiedä puhuttiinko käynnillä oikeita asioita, 21 % arvioi, että puhuttiin vähän. Positiivisten arvioiden (puhuttiin sopivasti) määrä oli 51 %. Lapsipotilaista 12 % oli sitä mieltä, että käynnillä aikuiset eivät ymmärtäneet yhtään tai eivät tarpeeksi lapsipotilaiden tilannetta, 19 % ilmaisi, ettei tiedä ymmärsivätkö aikuiset, 18 % arvio, että aikuiset ymmärsivät vähän. Positiivisten arvioiden (ymmärsivät hyvin) määrä oli 51 %. Lapsipotilailta kysyttiin hoitotapahtuman yhteydessä, millaista sairaalakäynnillä oli. Lapsipotilaista 12 % raportoi olevansa vihainen, 4 % surullinen, 4 % pelokas, 45 % tavallinen ja 35 % iloinen.
Aikuisten vastauksissa käynnin selkeästä tavoitteesta samaa mieltä tai vahvasti samaa mieltä oli 95 % kaikista vastaajista. Aikuisvastaajista 95 % oli samaa mieltä tai vahvasti samaa mieltä siitä, että käynnillä käsiteltiin keskeisiä asioita. Vastaajista 88 % oli samaa mieltä tai vahvasti samaa mieltä siitä, että oma asia tuli kuulluksi. Vastaajista 96 % oli samaa mieltä tai vahvasti samaa mieltä siitä, että tilanne oli turvallinen, ja 92 % oli samaa mieltä tai vahvasti samaa mieltä siitä, että yhteistyö oli toimivaa. Vastaajista 91 % oli samaa mieltä tai vahvasti samaa mieltä siitä, että käynti oli hyödyllinen.
Tarkastellessa niitä hoitotapahtumia, joissa oli paikalla sekä lapsipotilaita että aikuisia, havaittiin vastausten kesken vain heikko, välillä 0.23 – 0.29 vaihteleva korrelaatio, joka tosin oli tilastollisesti merkitsevä. Tämän perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että samasta hoitotapahtumasta annettujen lapsipotilaiden ja aikuisten arvioiden yhteys ei ollut kovin vahva eikä aikuisten antamasta arviosta voida luotettavasti ennustaa lasten arvioita.
Tutkimus liittyy yliopistotasoisen terveyden tutkimuksen painopistealueeseen, jossa tarkasteltiin terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja menetelmien tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta. Tutkimus kohdistui toimintakäytäntöjen muuttamiseen ja osaamisen johtamiseen sekä potilasturvallisuuteen ja laadunhallintaan. Tutkimus tuottaa uutta tietoa lastenpsykiatristen tutkimus- ja hoitokäytäntöjen laadusta. Uutena tietona tavoitettiin myös lapsipotilaiden arvio hoitotapahtumista, jota verrattiin aikuisten arvioihin.
Tutkimuksessa käytettyä arviointimallia ja teknologiaa voidaan jatkossa soveltaa laajemminkin sosiaali- ja terveyspalvelujen laadun arviointiin. Tutkimuksen tulokset antavat uudenlaista vertailupohjaa laadun tutkimukseen.
Hoitotapahtumien (n=1068) laatua arvioivat lapsipotilaat (n=978) ja heidän läheisensä (n=684) sekä yliopistosairaalan (n=1303) ja yhteistyötahojen (n=210) työntekijät. Hoitotapahtumien monitahoarvioinnissa hyödynnettiin uutta, helppokäyttöistä ja pelimäistä teknologiaa. Tutkimuksen aineistoina olivat potilaiden hoitopolut, toiminnan tilastolliset tunnusluvut ja hoitotapahtumien monitahoarvioinnit. Tutkimusmenetelminä käytettiin kuvailevia ja selittäviä tilastollisia menetelmiä, tutkimusintressinä oli vertaileva tutkimus. Tutkimuksessa arvioidaan toiminnan laatua hoidon rakenne-, prosessi- ja tulosperusteisesti.
Hoidon rakenneperusteinen arviointi suoritettiin käyttämällä näytepotilaiden ja satunnaistettujen potilaiden hoitopolkuanalyysia. Hoitopoluissa todettiin tapahtuneen positiivista muutosta siten, että vuoden 2013 satunnaisotannassa poimittujen potilaiden hoitoon osallistui keskimäärin 5 työntekijää eli yhden moniammatillisen työryhmän verran työntekijöitä. Hoitoprosessien laadun kannalta tämä oli positiivinen muutos verrattuna aiempiin tarkastelujaksoihin, joissa potilaiden hoitoon osallistui moninkertainen määrä työntekijöitä.
Hoidon prosessiperusteinen arviointi suoritettiin vertailemalla toiminnan tunnuslukuja vuosina 2008–2014. Tutkimusaikana lähetteiden määrä kasvoi 23 % ja lähetteen käsittelyä yli 21 vrk odottavien prosenttiosuus pienentyi 21 %:sta 0,7 %:iin. Hoitotakuurajan ylittäneiden määrä väheni seurantavuosien aikana 35 potilaasta yhteen. Kuntalaskutettavien avohoitotapahtumien kokonaismäärä lisääntyi tarkastelujaksolla 14 %. Osastojaksojen kokonaismäärässä ei havaittu merkittävää muutosta. Hoitopäivien määrä väheni 3782 päivästä 3066 hoitopäivään. Osastojaksojen kesto lyhentyi 19 %. Prosessiperusteisesti arvioituna hoidon saatavuudessa ja toiminnan tehokkuudessa tapahtui positiivista muutosta - toisin sanoen - toimintaprosessien kokonaislaatu tutkimusaikana on parantunut.
Hoidon tulosperusteinen arviointi suoritettiin hoitotapahtumien monitahoarvioinnilla. Tutkitut hoitotapahtumat (n=1068) edustivat 39 % tutkimusajan hoitotapahtumista. Lapsipotilaista 11 % oli sitä mieltä, että käynnillä ei puhuttu yhtään tai ei puhuttu tarpeeksi oikeista asioista, 18 % arvioi, ettei tiedä puhuttiinko käynnillä oikeita asioita, 21 % arvioi, että puhuttiin vähän. Positiivisten arvioiden (puhuttiin sopivasti) määrä oli 51 %. Lapsipotilaista 12 % oli sitä mieltä, että käynnillä aikuiset eivät ymmärtäneet yhtään tai eivät tarpeeksi lapsipotilaiden tilannetta, 19 % ilmaisi, ettei tiedä ymmärsivätkö aikuiset, 18 % arvio, että aikuiset ymmärsivät vähän. Positiivisten arvioiden (ymmärsivät hyvin) määrä oli 51 %. Lapsipotilailta kysyttiin hoitotapahtuman yhteydessä, millaista sairaalakäynnillä oli. Lapsipotilaista 12 % raportoi olevansa vihainen, 4 % surullinen, 4 % pelokas, 45 % tavallinen ja 35 % iloinen.
Aikuisten vastauksissa käynnin selkeästä tavoitteesta samaa mieltä tai vahvasti samaa mieltä oli 95 % kaikista vastaajista. Aikuisvastaajista 95 % oli samaa mieltä tai vahvasti samaa mieltä siitä, että käynnillä käsiteltiin keskeisiä asioita. Vastaajista 88 % oli samaa mieltä tai vahvasti samaa mieltä siitä, että oma asia tuli kuulluksi. Vastaajista 96 % oli samaa mieltä tai vahvasti samaa mieltä siitä, että tilanne oli turvallinen, ja 92 % oli samaa mieltä tai vahvasti samaa mieltä siitä, että yhteistyö oli toimivaa. Vastaajista 91 % oli samaa mieltä tai vahvasti samaa mieltä siitä, että käynti oli hyödyllinen.
Tarkastellessa niitä hoitotapahtumia, joissa oli paikalla sekä lapsipotilaita että aikuisia, havaittiin vastausten kesken vain heikko, välillä 0.23 – 0.29 vaihteleva korrelaatio, joka tosin oli tilastollisesti merkitsevä. Tämän perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että samasta hoitotapahtumasta annettujen lapsipotilaiden ja aikuisten arvioiden yhteys ei ollut kovin vahva eikä aikuisten antamasta arviosta voida luotettavasti ennustaa lasten arvioita.
Tutkimus liittyy yliopistotasoisen terveyden tutkimuksen painopistealueeseen, jossa tarkasteltiin terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja menetelmien tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta. Tutkimus kohdistui toimintakäytäntöjen muuttamiseen ja osaamisen johtamiseen sekä potilasturvallisuuteen ja laadunhallintaan. Tutkimus tuottaa uutta tietoa lastenpsykiatristen tutkimus- ja hoitokäytäntöjen laadusta. Uutena tietona tavoitettiin myös lapsipotilaiden arvio hoitotapahtumista, jota verrattiin aikuisten arvioihin.
Tutkimuksessa käytettyä arviointimallia ja teknologiaa voidaan jatkossa soveltaa laajemminkin sosiaali- ja terveyspalvelujen laadun arviointiin. Tutkimuksen tulokset antavat uudenlaista vertailupohjaa laadun tutkimukseen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4850]