Tampere.Cool. Stadtmarketing durch Literaturexport : Ergebnisse qualitativer Fallstudien in Essen und Chemnitz
Liuttu, Natallia (2018)
Liuttu, Natallia
2018
Saksan kielen, kulttuurin ja kääntämisen tutkinto-ohjelma - DP in German Language, Culture and Translation
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-07-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201808032340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201808032340
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan Tampereen kaupungin markkinointia kirjallisuusviennin kautta Saksassa. Vuonna 2014 Suomi oli teemamaana Frankfurtin kirjamessuilla. Suomessa tapahtuman valmistelu tapahtui Finnland.Cool-nimisen hankkeen puitteissa, ja se oli Suomen kaikkien aikojen kallein ja merkittävin kulttuurivientihanke. Tämä tutkielma käsittelee yhtä Finnland.Cool-projektiin liittyvistä niin sanotuista satelliittiprojekteista, joka järjestettiin Tampereen kaupungin aloitteesta nimellä Tampere.Cool. Projektin tavoitteena oli viettää Tampereen saksalaisissa ystävyyskaupungeissa, Essenissä ja Chemnitzissä, kirjallisuusiltoja, joissa tamperelaiset kirjailijat ja sarjakuvataiteilijat kertoivat omasta työstään, teoksistaan sekä Tampereesta. Projektin avulla pyrittiin nostamaan kaupungin näkyvyyttä ja parantamaan sen tunnettuutta Saksassa.
Tutkimuksen teoriaosassa määritellään työn tärkeitä käsitteitä kuten Nation Branding ja kaupunkimarkkinointi, kuvaillaan Finnland.Cool- ja Tampere.Cool-projekteja sekä esitellään tutkimuskysymykseni: Voiko kaupunkia markkinoida menestyksellisesti kirjallisuusviennin kautta Saksassa? Miten menestystä mitataan? Toteutuivatko osallistujien ja järjestäjien tavoitteet projektin päättyessä? Tutkimusmetodina tässä työssä käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen empiirisessä osassa analysoidaan projektin osallistujien ja järjestäjien haastattelut. Tulokset osoittavat, että kaupunkimarkkinointi on pitkäaikainen ja monipuolinen prosessi, joka vaatii kaikilta osallistujilta sitoutumista. Tapahtuman ammattimainen markkinointi, tehokas yhteistyö, vastuuntuntoiset järjestelyt paikan päällä sekä tulkin paikallaolo olivat ratkaisevia syitä projektin menestykseen Chemnitzissä. Projektin avulla onnistuttiin nostamaan Tampereen kaupungin näkyvyyttä ainakin osittain – saksalaisessa lehdistössä ja radiossa projektista keskusteltiin paljon ja osanottajamäärä oli odotettua korkeampi. Essenissä tapahtuma ei saanut yleisöä, mutta järjestäjien näkökulmasta Tampere.Cool-projekti kokonaisuudessaan laskettiin kuitenkin onnistuneeksi. Merkittävää projektissa oli myös se, että se sai alkunsa kansalaisten aloitteesta. Tampereen kaupungin ja projektin osallistujien tavoite saada uusia kontakteja paikallisten kirjailijoiden ja taiteilijoiden kanssa ei toteutunut. Vastoinkäymisistä huolimatta kaikki osallistujat olisivat valmiita osallistumaan uudestaan vastaaviin projekteihin.
Tutkimuksen teoriaosassa määritellään työn tärkeitä käsitteitä kuten Nation Branding ja kaupunkimarkkinointi, kuvaillaan Finnland.Cool- ja Tampere.Cool-projekteja sekä esitellään tutkimuskysymykseni: Voiko kaupunkia markkinoida menestyksellisesti kirjallisuusviennin kautta Saksassa? Miten menestystä mitataan? Toteutuivatko osallistujien ja järjestäjien tavoitteet projektin päättyessä? Tutkimusmetodina tässä työssä käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen empiirisessä osassa analysoidaan projektin osallistujien ja järjestäjien haastattelut. Tulokset osoittavat, että kaupunkimarkkinointi on pitkäaikainen ja monipuolinen prosessi, joka vaatii kaikilta osallistujilta sitoutumista. Tapahtuman ammattimainen markkinointi, tehokas yhteistyö, vastuuntuntoiset järjestelyt paikan päällä sekä tulkin paikallaolo olivat ratkaisevia syitä projektin menestykseen Chemnitzissä. Projektin avulla onnistuttiin nostamaan Tampereen kaupungin näkyvyyttä ainakin osittain – saksalaisessa lehdistössä ja radiossa projektista keskusteltiin paljon ja osanottajamäärä oli odotettua korkeampi. Essenissä tapahtuma ei saanut yleisöä, mutta järjestäjien näkökulmasta Tampere.Cool-projekti kokonaisuudessaan laskettiin kuitenkin onnistuneeksi. Merkittävää projektissa oli myös se, että se sai alkunsa kansalaisten aloitteesta. Tampereen kaupungin ja projektin osallistujien tavoite saada uusia kontakteja paikallisten kirjailijoiden ja taiteilijoiden kanssa ei toteutunut. Vastoinkäymisistä huolimatta kaikki osallistujat olisivat valmiita osallistumaan uudestaan vastaaviin projekteihin.