Käyttäjän ääni : UX-suunnittelijan keinot ja kokemukset konsulttimallin projektissa
Mäki, Henna (2018)
Mäki, Henna
2018
Tietojenkäsittelytieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Computer Sciences
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201807042253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201807042253
Tiivistelmä
Tutkimuskysymykseni on ”Miten konsulttimalli vaikuttaa UX-suunnittelijan keinoihin ja kokemukseen palvelun suunnittelusta?”. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää UX-suunnittelijoiden keinoja käyttäjän äänen saamiseksi kuuluviin konsulttimallin projektissa. Konsulttimalli on monitoimittajaprojektin alamuoto, jossa yksi toimittajista valvoo ja ohjaa muiden toimittajien tekemistä. Halusin selvittää kuinka konsulttimalli vaikuttaa UX-suunnittelijoiden keinoihin ja kokemuksiin projektista. Tutkimuksessani haastattelin yhteensä kuutta konsulttimallin projekteissa toimivaa UX-suunnittelijaa ja projektipäällikköä. Kaikki työskentelivät samassa toimittajan roolissa olevassa yrityksessä neljässä eri projektissa.
Tutkimukseni perusteella selvisi, että UX-suunnittelijoiden keinot projekteissa vaihtelevat sen perusteella, kuinka suoraan yhteyteen käyttäjien kanssa konsulttitaho heitä kannustaa. Jos käyttäjiin ei saatu suoraa yhteyttä, haastateltavat kokivat, että käyttäjä jää liian kauaksi. Tällöin projektissa ei pystytä suunnittelemaan ja toteuttamaan käyttäjää parhaimmalla tavalla palvelevia ratkaisuja.
Kokemuksiin konsulttimallin projekteista vaikutti yhteistyön ja kommunikaation avoimuus, tasavertaisuus ja läpinäkyvyys. Projekteissa, joissa konsulttitaho esittäytyi tasavertaisena toimijana muiden toimittajien kanssa, yhteistyö koettiin mielekkäimmäksi ja lopputuloksiltaan asiakasta ja käyttäjää parhaiten palvelevaksi.
Tutkimukseni perusteella esitän, että konsulttimallin projektissa täytyy kiinnittää erityistä huomiota yhteistyön ja kommunikaation sujuvuuteen eri osapuolien välillä sekä taata UX-suunnittelijoille suora yhteys loppukäyttäjiin. Näin maksimoidaan projektissa työskentelevien työn mielekkyys ja vaikutusmahdollisuudet projektissa ja saadaan paras hyöty käyttäjille.
Tutkimukseni perusteella selvisi, että UX-suunnittelijoiden keinot projekteissa vaihtelevat sen perusteella, kuinka suoraan yhteyteen käyttäjien kanssa konsulttitaho heitä kannustaa. Jos käyttäjiin ei saatu suoraa yhteyttä, haastateltavat kokivat, että käyttäjä jää liian kauaksi. Tällöin projektissa ei pystytä suunnittelemaan ja toteuttamaan käyttäjää parhaimmalla tavalla palvelevia ratkaisuja.
Kokemuksiin konsulttimallin projekteista vaikutti yhteistyön ja kommunikaation avoimuus, tasavertaisuus ja läpinäkyvyys. Projekteissa, joissa konsulttitaho esittäytyi tasavertaisena toimijana muiden toimittajien kanssa, yhteistyö koettiin mielekkäimmäksi ja lopputuloksiltaan asiakasta ja käyttäjää parhaiten palvelevaksi.
Tutkimukseni perusteella esitän, että konsulttimallin projektissa täytyy kiinnittää erityistä huomiota yhteistyön ja kommunikaation sujuvuuteen eri osapuolien välillä sekä taata UX-suunnittelijoille suora yhteys loppukäyttäjiin. Näin maksimoidaan projektissa työskentelevien työn mielekkyys ja vaikutusmahdollisuudet projektissa ja saadaan paras hyöty käyttäjille.