Kasvottomuus haasteena : nettikiusaaminen nuorten narratiiveissa
Vallineva, Piia-Maarit (2018)
Vallineva, Piia-Maarit
2018
Master's Degree Programme in Media Education
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-06-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201807032231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201807032231
Tiivistelmä
Nettikiusaamisen käsitettä on vaikea määritellä sen monitulkintaisuuden vuoksi. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitän, miten nuoret ymmärtävät nettikiusaamisen käsitteen tuoden esiin, mitä ja miten he kertovat siitä. Tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä nettikiusaamisesta sekä samalla osallistua siitä käytävään keskusteluun. Nettikiusaamisen käsitteen yhteydessä erittelen sukupuolten välisiä eroja aiheen käsittelyssä sekä kasvottomuuden tuomia haasteita internetissä toimimiseen. Kasvottomuuden käsitteen kautta tutkin nuorten suhdetta itsensä esittämiseen ottaen huomioon heidän suhtautumisensa vaikutelmanhallintaan sekä yleisöön.
Tutkimuksessa käytän narratiivista aineistoa, joka koostuu nuorten kirjoittamista nettikiusaamista käsittelevistä kirjoitelmista. Keräsin aineiston Tampereen yliopiston normaalikoulun kahdelta kuudennelta luokalta syksyllä 2015. Aineiston tarkoituksena on tuoda esiin nuorten oma ääni. Analysoin nuorten kirjoitelmia temaattisen sisällön erittelyn keinoin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat nettikiusaamisen olevan yleisimmin nuorten kertomana haukkumista ja nimittelyä sosiaalisessa mediassa. Poikien kirjoitelmissa myös verkkopelit osoittautuvat nettikiusaamisen välineeksi. Nuoret ovat huolissaan nettikiusaamisen helppoudesta, joka nähdään johtuvan internetin kasvottomuudesta. Tutkimus osoittaa sukupuolten välillä olevan huomattavasti eroja esimerkiksi nettikäyttäytymisessä sekä nettiturvallisuudessa. Pojat kaipaavat tyttöjä enemmän tukea medialukutaidossa näiltä osin. Medialukutaito voi olla keino selviytyä internetin riskeiltä, kuten nettikiusaamiselta. Tutkimuksen johtopäätökset voi nähdä mediakasvatuksen haasteeksi.
Tutkimuksessa käytän narratiivista aineistoa, joka koostuu nuorten kirjoittamista nettikiusaamista käsittelevistä kirjoitelmista. Keräsin aineiston Tampereen yliopiston normaalikoulun kahdelta kuudennelta luokalta syksyllä 2015. Aineiston tarkoituksena on tuoda esiin nuorten oma ääni. Analysoin nuorten kirjoitelmia temaattisen sisällön erittelyn keinoin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat nettikiusaamisen olevan yleisimmin nuorten kertomana haukkumista ja nimittelyä sosiaalisessa mediassa. Poikien kirjoitelmissa myös verkkopelit osoittautuvat nettikiusaamisen välineeksi. Nuoret ovat huolissaan nettikiusaamisen helppoudesta, joka nähdään johtuvan internetin kasvottomuudesta. Tutkimus osoittaa sukupuolten välillä olevan huomattavasti eroja esimerkiksi nettikäyttäytymisessä sekä nettiturvallisuudessa. Pojat kaipaavat tyttöjä enemmän tukea medialukutaidossa näiltä osin. Medialukutaito voi olla keino selviytyä internetin riskeiltä, kuten nettikiusaamiselta. Tutkimuksen johtopäätökset voi nähdä mediakasvatuksen haasteeksi.