Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ammatillinen opettajankoulutus opiskelijoiden kertomana

Levo-Aaltonen, Sirpa (2018)

 
Avaa tiedosto
1530603074.pdf (731.3Kt)
Lataukset: 



Levo-Aaltonen, Sirpa
2018

Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-06-18
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201807032224
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää eläytymismenetelmää hyödyntäen ammatillisen opettajankoulutuksen vaikuttavuutta opettajaopiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita koulutuksen onnistumisista ja kehittämistarpeista. Tutkimuksen teoriaosassa tarkasteltiin ammatillisen opettajaopiskelijoiden toimintajärjestelmää, opiskelukokemusta, opettajaidentiteettiä, ammatillista opettajuutta, koulutuksen vaikuttavuuden arviointia ja kommunikatiivista arviointia.

Tutkimusaineisto (n=39) kerättiin eläytymismenetelmää käyttäen opettajaopiskelijoilta yhdessä ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Kehyskertomuksissa opiskelijoita pyydettiin kirjoittamaan tarina joko mitä koulutus oli antanut tai mitä se ei ollut antanut itselle ja omalle työyhteisölle. Kehyskertomusten varioinnin avulla haluttiin selvittää opiskelijoiden kokemuksia koulutuksen vaikuttavuudesta.

Kehyskertomuksen vastausaineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia soveltaen. Aineistoon käytettiin kokonaisvaltaista tulkintaa, josta löytyi toistuvia teemoja, joita analysoitiin tarkemmin. Analysoinnissa sovellettiin Niemen ja Kemmisin kommunikatiivisen arvioinnin mallia, joka mukailtiin soveltuvaksi eläytymismenetelmällä kerättyyn aineistoon.

Tutkimustulokset osoittivat, että opiskelijat olivat saaneet opettajan valmiuksia tietojen, taitojen, itsetuntemuksen sekä yhteisöllisyyden lisääntymisenä ja kehittymisenä. On tärkeää, että onnistumisia edelleen ylläpidetään ja vahvistetaan samalla kuin kehittämistoimenpiteitä toteutetaan. Koulutuksen kehittämistarpeina nähtiin opettajan valmiuksien kehittymisen ja lisääntymisen tukeminen seuraavissa ulottuvuuksissa: yhteiskunnan muutokseen vastaaminen, koulutuksen järjestelyjen ja pedagogiikan kehittäminen sekä opiskelijoiden muutosvastarinnan tunnistaminen ja vähentäminen. Yhteistyöosaamisen hyödyntäminen oli koulutuksessa onnistunut, mutta edelleen nähtiin tärkeänä opettajien työelämäyhteistyöosaamisen kehittäminen ja lisääminen. Tutkimuksen tulosten perusteella ammatillisen opettajankoulutuksella on vaikuttavuutta erityisesti yksilön osaamisiin, opettajaidentiteetin kasvuun sekä yhteistoiminnan lisääntymiseen.

Tämä pro gradu -tutkielma muodostuu kasvatustieteiden tiedekunnan ohjeiden mukaisesta vertaisarviointiin hyväksytystä tutkimusartikkelista.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste