Arki nuorten turvapaikanhakijoiden silmin : ylirajaista mediaosallisuutta kehittämässä
Grönholm, Pauliina (2018)
Grönholm, Pauliina
2018
Master's Degree Programme in Media Education
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201807022220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201807022220
Tiivistelmä
Turvapaikkaprosessi on yksintulleelle nuorelle raskas ja pitkä prosessi, johon liittyy paljon odottamista. Tämä toimintatutkimus pohtii, miten yksintulleiden turvapaikanhakijoiden yhteiskunnallista osallisuutta voidaan parantaa mediakasvatuksen keinoin turvapaikkaprosessin aikana.
Tutkimus on osa Nuoret estradille: toimijaksi monilukutaidolla -tutkimushanketta (2015–2017), jonka tavoitteena tukea nuoren kasvua yhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi taiteelliseen itseilmaisuun perustuvin mediapedagogisin menetelmin.
Teoreettisesti tutkimus perustuu osallisuusteorioihin sekä mediaosallisuuden ja ylirajaisen medialukutaidon käsitteisiin. Tutkimuksessa hahmotellaan ylirajaisen mediaosallisuuden elementtejä, joihin kuuluvat empatia, luottamus, yhteistoiminnallisuus, tavoitteellisuus sekä itseilmaisu. Nämä muodostavat osallisuutta tukevia käytäntöjä, jotka ovat voimaantumisen edellytyksiä.
Tutkimuksen käytännön osuus toteutettiin osallistavien valokuvaustyöpajojen muodossa Pelastakaa Lapset ry:n ylläpitämässä yksintulleiden turvapaikanhakijoiden tukiasuntolan yhteydessä Espoossa. Osallistujien ottamista kuvista koottiin Espoon Sellon kirjastoon näyttely Puoli vuottani Suomessa – Arki nuorten turvapaikanhakijoiden silmin (14.–29.6.2016).
Tutkimuksen osallistujat olivat 16–17-vuotiaita yksintulleita turvapaikanhakijoita. Heistä seitsemän osallistui näyttelyn työstämiseen. Tutkimusaineisto koostuu tutkijan havaintopäiväkirjasta, osallistavista valokuvaustehtävistä, projektiin osallistuneiden nuorten haastatteluista sekä heidän työpajojen välisenä aikana ottamistaan kuvista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että julkisen mediaosallisuuden kautta on mahdollista vahvistaa yksitulleiden turvapaikanhakijoiden osallisuutta sekä kiinnittymistä uuteen kulttuuriin. Mediaosallisuus mahdollistaa myös ylirajaisten mediataitojen kehittymisen. Näitä taitoja voidaan tarkastella sisällöllisinä, teknisiä sekä yhteistoiminnallisina taitoina, jotka limittyvät toisiinsa. Osallisuus, ymmärrys ja itse tekeminen kulkevat siten käsikädessä.
Tutkimus on osa Nuoret estradille: toimijaksi monilukutaidolla -tutkimushanketta (2015–2017), jonka tavoitteena tukea nuoren kasvua yhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi taiteelliseen itseilmaisuun perustuvin mediapedagogisin menetelmin.
Teoreettisesti tutkimus perustuu osallisuusteorioihin sekä mediaosallisuuden ja ylirajaisen medialukutaidon käsitteisiin. Tutkimuksessa hahmotellaan ylirajaisen mediaosallisuuden elementtejä, joihin kuuluvat empatia, luottamus, yhteistoiminnallisuus, tavoitteellisuus sekä itseilmaisu. Nämä muodostavat osallisuutta tukevia käytäntöjä, jotka ovat voimaantumisen edellytyksiä.
Tutkimuksen käytännön osuus toteutettiin osallistavien valokuvaustyöpajojen muodossa Pelastakaa Lapset ry:n ylläpitämässä yksintulleiden turvapaikanhakijoiden tukiasuntolan yhteydessä Espoossa. Osallistujien ottamista kuvista koottiin Espoon Sellon kirjastoon näyttely Puoli vuottani Suomessa – Arki nuorten turvapaikanhakijoiden silmin (14.–29.6.2016).
Tutkimuksen osallistujat olivat 16–17-vuotiaita yksintulleita turvapaikanhakijoita. Heistä seitsemän osallistui näyttelyn työstämiseen. Tutkimusaineisto koostuu tutkijan havaintopäiväkirjasta, osallistavista valokuvaustehtävistä, projektiin osallistuneiden nuorten haastatteluista sekä heidän työpajojen välisenä aikana ottamistaan kuvista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että julkisen mediaosallisuuden kautta on mahdollista vahvistaa yksitulleiden turvapaikanhakijoiden osallisuutta sekä kiinnittymistä uuteen kulttuuriin. Mediaosallisuus mahdollistaa myös ylirajaisten mediataitojen kehittymisen. Näitä taitoja voidaan tarkastella sisällöllisinä, teknisiä sekä yhteistoiminnallisina taitoina, jotka limittyvät toisiinsa. Osallisuus, ymmärrys ja itse tekeminen kulkevat siten käsikädessä.