Tarinoita solidaarisuudesta - globaalikasvatustyöpajaan osallistuneiden nuorten ymmärrys solidaarisuudesta tietoina, taitoina ja asenteina
Näveri, Vilma (2018)
Näveri, Vilma
2018
Nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Youth Work and Youth Research
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-06-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201807022217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201807022217
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkimus käsittelee Nuorten Akatemian Tarinoita solidaarisuudesta -globaalikasvatushankkeen työpajakokonaisuutta, jossa nuoret tutustutetaan globaaliin maailmaan solidaarisuustekojen avulla. Työpajan keskeisenä tavoitteena on kasvattaa globaalia vastuuta kantavia aktiivisia maailmankansalaisia. Pro gradu -tutkimus pyrkii selvittämään, miten globaalikasvatuksen avulla voidaan kasvattaa aktiivisia maailmankansalaisia, jotka edistävät solidaarisuutta yhteiskunnassaan ja laajemmin maailmalla. Pro gradu -tutkimus tarkastelee maailmankansalaisuutta jatkuvana kasvuprosessina, jota voidaan tukea globaalikasvatuksen käytännöissä, josta Tarinoita solidaarisuudesta -globaalikasvatustyöpajassa. Maailmankansalaisuus jäsentyy teoreettisena tarkasteluna tiedoiksi, taidoiksi ja asenteiksi, joita pro gradu -tutkimuksessa kehystetään nuorisokasvatuksen kautta. Pro gradu -tutkimus kuvaa minkälaista ymmärrystä Tarinoita solidaarisuudesta -globaalikasvatuksen avulla nuorille rakentuu solidaarisuudesta maailmankansalaisen tietoina, taitoina ja asenteina.
Pro gradu -tutkimus kohdistui kolmeen toisella asteella ohjattuun Tarinoita solidaarisuudesta -globaalikasvatustyöpajaan kevään 2016 aikana. Työpajoista on kerätty tutkimusaineistoa monimenetelmällisesti yhdistäen passiivista havainnointia, visuaalisia tutkimusmenetelmiä sekä teemahaastattelua. Analyysin tukena on käytetty sosiaalisen konstruktionismin lähestymistapaa sekä Elina Nivalan (2010) teoriajäsentelyä kansalaisen toimintakyvyn vahvistamisesta nuorisokasvatuksessa. Kokonaisaineistosta ilmeni kolme ymmärryksen rakentumista kuvaavaa teemaa: yhteisöllisyyttä edistävä arjen solidaarisuus, arjen solidaarisuuden päämäärät ja solidaarisuuden päämäärien edistäminen arjessa. Globaalikasvatuksen kohteina olevien nuorten mukaan solidaarisuus on yhteisöllisyyttä edistäviä arkisia hyviä tekoja, joiden tarpeellisuus nousee hyvinvoinnin edistämisestä. Nuorten mukaan arjen haasteita ja ristiriitoja voidaan ratkaista solidaarisuudella ja siten edistää hyvinvoinnin toteutumista.
Pro gradu -tutkimus kohdistui kolmeen toisella asteella ohjattuun Tarinoita solidaarisuudesta -globaalikasvatustyöpajaan kevään 2016 aikana. Työpajoista on kerätty tutkimusaineistoa monimenetelmällisesti yhdistäen passiivista havainnointia, visuaalisia tutkimusmenetelmiä sekä teemahaastattelua. Analyysin tukena on käytetty sosiaalisen konstruktionismin lähestymistapaa sekä Elina Nivalan (2010) teoriajäsentelyä kansalaisen toimintakyvyn vahvistamisesta nuorisokasvatuksessa. Kokonaisaineistosta ilmeni kolme ymmärryksen rakentumista kuvaavaa teemaa: yhteisöllisyyttä edistävä arjen solidaarisuus, arjen solidaarisuuden päämäärät ja solidaarisuuden päämäärien edistäminen arjessa. Globaalikasvatuksen kohteina olevien nuorten mukaan solidaarisuus on yhteisöllisyyttä edistäviä arkisia hyviä tekoja, joiden tarpeellisuus nousee hyvinvoinnin edistämisestä. Nuorten mukaan arjen haasteita ja ristiriitoja voidaan ratkaista solidaarisuudella ja siten edistää hyvinvoinnin toteutumista.