Toiminnallinen opetus opettajan arjessa
Savolainen, Fia-Maria (2018)
Savolainen, Fia-Maria
2018
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201807022197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201807022197
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää toiminnallisen opetuksen haasteita ja mahdollisuuksia. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, miten opettajat kokevat toiminnallisen opetuksen ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia he siihen liittävät. Lisäksi selvitetään, millaisen roolin opettaja ottaa toiminnallisen opetuksen aikana. Tutkimuskysymykset ovat: Millainen rooli opettajalla on toiminnallisen opetustuokion aikana? Mitä haasteita ja mahdollisuuksia toiminnallisessa opetuksessa on opettajan näkökulmasta?
Tutkimusaineisto (N=28) kerättiin eläytymismenetelmällä maalis-huhtikuussa 2018 henkilöiltä, joilla oli opettajan pätevyys. Tutkimukseen kerättiin aineistoa kahdella kehyskertomuksella. Tutkimukseen osallistuva vastasi niistä toiseen sukunimensä alkukirjaimen perusteella. Tutkimus kerättiin e-lomakkeella luokanopettajilta kahdeksasta suomalaisesta alakoulusta, opettajien Facebook-ryhmistä sekä yksittäisiltä opettajilta.
Tutkimuksen tuloksista huomattiin, että opettajilla on toiminnallisen opetuksen aikana ohjaava rooli ja opettajajohtoisuus katsottiin kuuluvan muuhun opetustilanteeseen. Opettaja antaa oppilaille enemmän tilaa ja toimii itse ohjaajana ja tarkkailijana. Toiminnallisen tunnin valmistelu vie opettajalta aikaa ja haasteiksi vastauksista nousi juuri stressi ajan hallinnasta, materiaalin valmistamisesta ja säilyttämisestä sekä sopivien tilojen etsimisestä. Myös kollegoiden tuen puute ja oppilaiden käytöshäiriöt koettiin haasteeksi. Toiminnallisen opetuksen mahdollisuuksiksi nostettiin oppilaiden innostuminen, motivaation kasvu ja syväoppimisen mahdollisuus sekä yhdessä tekeminen. Toiminnallinen opetus koettiin opettajien keskuudessa hyödylliseksi menetelmäksi, vaikka sen valmistelu viekin aikaa. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se, johtopäätös, että opettajat pitävät toiminnallista opetusta oppilaille hyvänä menetelmänä, mutta opettaja itse tarvitsee aikaa ja tukea sen toteuttamiseen.
Tutkimusaineisto (N=28) kerättiin eläytymismenetelmällä maalis-huhtikuussa 2018 henkilöiltä, joilla oli opettajan pätevyys. Tutkimukseen kerättiin aineistoa kahdella kehyskertomuksella. Tutkimukseen osallistuva vastasi niistä toiseen sukunimensä alkukirjaimen perusteella. Tutkimus kerättiin e-lomakkeella luokanopettajilta kahdeksasta suomalaisesta alakoulusta, opettajien Facebook-ryhmistä sekä yksittäisiltä opettajilta.
Tutkimuksen tuloksista huomattiin, että opettajilla on toiminnallisen opetuksen aikana ohjaava rooli ja opettajajohtoisuus katsottiin kuuluvan muuhun opetustilanteeseen. Opettaja antaa oppilaille enemmän tilaa ja toimii itse ohjaajana ja tarkkailijana. Toiminnallisen tunnin valmistelu vie opettajalta aikaa ja haasteiksi vastauksista nousi juuri stressi ajan hallinnasta, materiaalin valmistamisesta ja säilyttämisestä sekä sopivien tilojen etsimisestä. Myös kollegoiden tuen puute ja oppilaiden käytöshäiriöt koettiin haasteeksi. Toiminnallisen opetuksen mahdollisuuksiksi nostettiin oppilaiden innostuminen, motivaation kasvu ja syväoppimisen mahdollisuus sekä yhdessä tekeminen. Toiminnallinen opetus koettiin opettajien keskuudessa hyödylliseksi menetelmäksi, vaikka sen valmistelu viekin aikaa. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se, johtopäätös, että opettajat pitävät toiminnallista opetusta oppilaille hyvänä menetelmänä, mutta opettaja itse tarvitsee aikaa ja tukea sen toteuttamiseen.