”Keitä ne on ne sankarit?” : uutisten väkivaltakertomusten sankarit ja konnat lasten silmin
Puikkonen, Pauliina (2018)
Puikkonen, Pauliina
2018
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201807022194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201807022194
Tiivistelmä
Väkivaltaisia tapahtumia käsittelevät uutiset ovat muuttuneet osaksi päivittäistä arkea. Samaan aikaan uutismedia on alkanut käyttää kertomuksellisempaa lähestymistapaa ja viihteellisyydestä on tullut osa uutisointia. Kertomuksellisuuden lisääntyessä uutisoinnissa on alkanut näkyä perinteisen tarinankerronnan piirteet ja tämän myötä myös hyvän ja pahan taistelu, jossa sankarit ja konnat seikkailevat. Erityisen selvästi tämä kaksinapaisuus on havaittavissa väkivaltauutisoinnissa. Tutkimusta väkivaltauutisoinnista sekä sankareista ja konnista on tehty jonkin verran, mutta lasten näkökulma on näiden aihepiirien kohdalla jätetty aikaisemmin lähes täysin huomiotta. Vaikka median vaikuttavuudesta ollaan montaa eri mieltä, on erityisesti lasten kanssa otettava huomioon median mahdolliset vaikutukset esimerkiksi stereotypioiden muodostumiseen. Mediakasvatuksen näkökulmasta sankari- ja konnakuvausten tutkiminen saattaa avata mielenkiintoisia lähtökohtia myös opetuksen kehittämiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä lapsilla on median väkivaltauutisia käsittelevien kertomusten sankari- ja konnahahmoista. Vertailemalla lasten käsityksiä uutisten väkivaltaisia tapauksia käsitteleviin kertomuksiin pyritään myös selvittämään, löytyykö niistä yhtäläisyyksiä. Tutkimuskysymykset ovat: Millaisia sankari- ja konnatyyppejä lapset näkevät uutisten väkivaltaisista tapahtumista kertovissa kertomuksissa? Korostuvatko lasten kertomuksissa samat sankari- ja konnatyypit kuin uutisten kertomuksissa?
Tutkimuksen aineisto (n=46) kerättiin eläytymismenetelmällä tammikuussa 2018 suuresta pirkanmaalaisesta kaupungista viidennen luokan oppilailta. Eläytymismenetelmän periaatteiden mukaisesti aineiston keräämisessä käytettiin kahta erilaista kehyskertomusta, jotka poikkesivat toisistaan näkökulman osalta. Toisella kehyskertomuksella pyrittiin löytämään sankarinarratiiveja ja toisella konnanarratiiveja.
Tutkimustulosten perusteella uutisten ja muun median välittämät kuvaukset toistuvat ainakin jossakin määrin lasten mielikuvissa ja käsityksissä. Lapset kuvasivat tapahtumia kertomuksellisesti ja yhdistelivät sujuvasti uutismaailmasta tuttuja piirteitä satumaailmaan ja jopa yliluonnollisiin ilmiöihin. Sankarit ja konnat vastasivat kirjallisuuden stereotyyppisiä hahmoja sekä aikaisemman tutkimuksen tuloksia. Sankarit näyttäytyivät melko neutraaleina hahmoina sekä ulkonäkönsä että sukupuolensa osalta. Sankarin tärkeimmäksi ominaisuudeksi nousi toisten puolesta uhrautuminen. Konnat herättivät vastaajissa selvästi enemmän kiinnostusta ja konnien ulkonäön kuvaukset olivatkin varsin rikkaita. Konnat kuvattiin pelottavan näköisiksi ja heidän toimintaansa selitettiin pitkälti ulkoisilla tekijöillä, kuten päihteiden käytöllä ja mielenterveysongelmilla. Yksi merkittävistä tutkimustuloksista oli terrorismiviittausten puuttuminen aineistosta yhtä mainintaa lukuunottamatta.
Tämä pro gradu -tutkielma muodostuu kasvatustieteiden tiedekunnan ohjeiden mukaisesta vertaisarviointiin hyväksytystä tutkimusartikkelista.
Tutkimuksen aineisto (n=46) kerättiin eläytymismenetelmällä tammikuussa 2018 suuresta pirkanmaalaisesta kaupungista viidennen luokan oppilailta. Eläytymismenetelmän periaatteiden mukaisesti aineiston keräämisessä käytettiin kahta erilaista kehyskertomusta, jotka poikkesivat toisistaan näkökulman osalta. Toisella kehyskertomuksella pyrittiin löytämään sankarinarratiiveja ja toisella konnanarratiiveja.
Tutkimustulosten perusteella uutisten ja muun median välittämät kuvaukset toistuvat ainakin jossakin määrin lasten mielikuvissa ja käsityksissä. Lapset kuvasivat tapahtumia kertomuksellisesti ja yhdistelivät sujuvasti uutismaailmasta tuttuja piirteitä satumaailmaan ja jopa yliluonnollisiin ilmiöihin. Sankarit ja konnat vastasivat kirjallisuuden stereotyyppisiä hahmoja sekä aikaisemman tutkimuksen tuloksia. Sankarit näyttäytyivät melko neutraaleina hahmoina sekä ulkonäkönsä että sukupuolensa osalta. Sankarin tärkeimmäksi ominaisuudeksi nousi toisten puolesta uhrautuminen. Konnat herättivät vastaajissa selvästi enemmän kiinnostusta ja konnien ulkonäön kuvaukset olivatkin varsin rikkaita. Konnat kuvattiin pelottavan näköisiksi ja heidän toimintaansa selitettiin pitkälti ulkoisilla tekijöillä, kuten päihteiden käytöllä ja mielenterveysongelmilla. Yksi merkittävistä tutkimustuloksista oli terrorismiviittausten puuttuminen aineistosta yhtä mainintaa lukuunottamatta.
Tämä pro gradu -tutkielma muodostuu kasvatustieteiden tiedekunnan ohjeiden mukaisesta vertaisarviointiin hyväksytystä tutkimusartikkelista.