Kohti osallistavaa verkko-ohjausta : tarkastelussa liiketalouden ammattitutkintoihin valmistava koulutus
Drufva, Satu (2018)
Drufva, Satu
2018
Master's Degree Programme in Media Education
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201807022190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201807022190
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen reformi on yksi valtioneuvoston kärkihankkeista. Ammatillisen koulutuksen uudistaminen on välttämätöntä, koska tulevaisuuden työelämässä tarvitaan uudenlaista osaamista ja ammattitaitoa. Yhteiskunnallinen osallistuminen edellyttää, että kansalaisilla on riittävä kyky käyttää ja tulkita mediaa. Työpaikalla tapahtuva oppiminen, yksilölliset opintopolut sekä suotuisan toimintaympäristön luominen digitaalisille palveluille ja uusille liiketoimintamalleille on kirjattu hallitusohjelman tavoitteisiin. Ammatillinen opettaja on uudistusten toimeenpanijana ison urakan edessä. Kuinka selvitä uudistuksista, kun samalla määrärahoja leikataan?
Pääkäsitteet, joiden kautta pyrin ymmärtämään ja kehittämään osallistavaa verkko-ohjausta ovat ammattikasvatus ja mediakasvatus. Tavoittelen vastauksia perehtymällä mediasuhteen, mainonnanlukutaidon, aktiivisen oppimisen, kriittisen mediakasvatuksen ja osallistavan pedagogiikan käsitteille sekä digitaalisen voimistumisen spiraali -malliin. Tässä tutkimuksessa on tavoitteena etsiä osallistavia verkko-ohjauksen tapoja sekä luoda kartta, jossa hahmottuvat kivikkoiset umpikujat ja vahvasti kohti ammatillista kasvua vievät polut.
Toimintatutkimus on tehty liiketalouden ammattitutkintoihin valmistavassa koulutuksessa. Tarkasteltavana on viisi sykliä: kaksi liittyen aloitusvaiheen ohjaukseen ja kolme erilaisella toteutussuunnitelmalla toteutettuun monikanavaisen viestinnän opintojaksoon. Aineistona tutkimuksessa on käytetty muun muassa tutkimuspäiväkirjaa, osallistuvaa havainnointia, opintojaksopalautteita, Aipal-palautteita, videotallenteita sekä opintojaksojen opetusmateriaalia ja tehtäviä. Tutkimuksen tukiaineistona on lisäksi benchmarking, videot, haastattelut sekä opettajakollegoille lähetetty Forms-kysely.
Tutkimustulokset kannustavat ohjaamaan opiskelijaa ja ryhmää digitaalisen voimistumisen spiraalin mukaan. Yksilön motivaatiosta ja yhteisön tuesta lähtevä voimistuminen avaavat aktiivisen oppimisen prosessin, jolloin opiskelija ottaa itse vastuun opinnoistaan. Tutkimustulosten pohjalta rakentuneessa kartassa polut ovat yksilöllisiä ja opettaja toimii ohjaajana navigoinnissa. Osallistavassa verkko-ohjauksessa opettaja on keskustelun vetäjän, oppaan ja kriittisen kanssakulkijan roolissa. Kyky tulkita ja tuottaa mediasisältöjä on olennainen osa ammattikasvatusta, sillä tieto rakentuu sekä sosiaalisesti että yksilön oman aktiivisuuden, medialukutaitojen ja kriittisyyden kautta.
Digitaalisen voimistumisen spiraali toimii myös opettajan voimistajana. Tutkimuksen mukaan opettajat kaipasivat hyvien käytäntöjen jakamista, yhteisopettajuutta ja toisinaan vierihoitoa tarpeellisten työkalujen käytössä. Voimistumiseen ja osallistamiseen tarvitaan digitaalisten taitojen lisäksi uusia verkko-ohjaukseen soveltuvia vuorovaikutteisia toimintamalleja ja yhteisön tukea.
Tutkimuksen mukaan osallistavassa ammatillisen koulutuksen verkko-ohjauksessa olennaista on siis voimistaminen, aktivoiminen, osallistaminen, kokeileminen, kehittäminen, tukeminen ja jakaminen. Tutkimus soveltuu digikehittämisen tarkasteluun myös muilla koulutustasoilla.
Pääkäsitteet, joiden kautta pyrin ymmärtämään ja kehittämään osallistavaa verkko-ohjausta ovat ammattikasvatus ja mediakasvatus. Tavoittelen vastauksia perehtymällä mediasuhteen, mainonnanlukutaidon, aktiivisen oppimisen, kriittisen mediakasvatuksen ja osallistavan pedagogiikan käsitteille sekä digitaalisen voimistumisen spiraali -malliin. Tässä tutkimuksessa on tavoitteena etsiä osallistavia verkko-ohjauksen tapoja sekä luoda kartta, jossa hahmottuvat kivikkoiset umpikujat ja vahvasti kohti ammatillista kasvua vievät polut.
Toimintatutkimus on tehty liiketalouden ammattitutkintoihin valmistavassa koulutuksessa. Tarkasteltavana on viisi sykliä: kaksi liittyen aloitusvaiheen ohjaukseen ja kolme erilaisella toteutussuunnitelmalla toteutettuun monikanavaisen viestinnän opintojaksoon. Aineistona tutkimuksessa on käytetty muun muassa tutkimuspäiväkirjaa, osallistuvaa havainnointia, opintojaksopalautteita, Aipal-palautteita, videotallenteita sekä opintojaksojen opetusmateriaalia ja tehtäviä. Tutkimuksen tukiaineistona on lisäksi benchmarking, videot, haastattelut sekä opettajakollegoille lähetetty Forms-kysely.
Tutkimustulokset kannustavat ohjaamaan opiskelijaa ja ryhmää digitaalisen voimistumisen spiraalin mukaan. Yksilön motivaatiosta ja yhteisön tuesta lähtevä voimistuminen avaavat aktiivisen oppimisen prosessin, jolloin opiskelija ottaa itse vastuun opinnoistaan. Tutkimustulosten pohjalta rakentuneessa kartassa polut ovat yksilöllisiä ja opettaja toimii ohjaajana navigoinnissa. Osallistavassa verkko-ohjauksessa opettaja on keskustelun vetäjän, oppaan ja kriittisen kanssakulkijan roolissa. Kyky tulkita ja tuottaa mediasisältöjä on olennainen osa ammattikasvatusta, sillä tieto rakentuu sekä sosiaalisesti että yksilön oman aktiivisuuden, medialukutaitojen ja kriittisyyden kautta.
Digitaalisen voimistumisen spiraali toimii myös opettajan voimistajana. Tutkimuksen mukaan opettajat kaipasivat hyvien käytäntöjen jakamista, yhteisopettajuutta ja toisinaan vierihoitoa tarpeellisten työkalujen käytössä. Voimistumiseen ja osallistamiseen tarvitaan digitaalisten taitojen lisäksi uusia verkko-ohjaukseen soveltuvia vuorovaikutteisia toimintamalleja ja yhteisön tukea.
Tutkimuksen mukaan osallistavassa ammatillisen koulutuksen verkko-ohjauksessa olennaista on siis voimistaminen, aktivoiminen, osallistaminen, kokeileminen, kehittäminen, tukeminen ja jakaminen. Tutkimus soveltuu digikehittämisen tarkasteluun myös muilla koulutustasoilla.