TAMKin kirjaston elektroniset aineistot opinnäytetöiden lähteenä
Suoniemi, Emma (2018)
Suoniemi, Emma
2018
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Information Studies and Interactive Media
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201806292185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201806292185
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia elektronisia aineistoja Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijat käyttävät opinnäytetöiden lähteenä ja onko lähteenä käytetyt elektroniset aineistot saatavissa Tampereen ammattikorkeakoulun kirjastosta. Tutkimuksessa tarkastellaan opinnäytetöiden lähteenä käytetyn elektronisen aineiston julkaisutyyppiä, julkaisuvuotta ja -kieltä. Lisäksi pohditaan, onko kirjaston tiedonhaun ohjauksella yhteyttä avoimen internetin lähteiden käyttöön.Tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan elektronisten aineistojen käyttöä, painetut aineistot huomioidaan ainoastaan taustoittavana tekijänä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin lähdeanalyysia. Tutkimusaineisto koostui Tampereen ammattikorkeakoulun Hoitotyön koulutusohjelman sekä International Business- koulutusohjelman vuonna 2017 sähköisesti julkaistuista opinnäytetöistä. Tutkimukseen valittiin yhteensä 251 opinnäytetyötä, joista 200 oli Hoitotyön koulutusohjelman opinnäytetyötä ja 51 oli International Business-koulutusohjelman opinnäytetyötä. Tutkimusaineisto luokiteltiin aineistolähtöisesti.
Tutkimustulosten mukaan käytetyimpiä elektronisia aineistoja oli www-lähteet. Opiskelijat suosivat julkaisuvuodeltaan uudemman elektronisen aineiston käyttöä ja opinnäytetöiden lähteenä käytettiin eniten suomen- ja englanninkielistä elektronista aineistoa. Koulutusohjelmien tutkimustuloksissa oli kuitenkin eroavaisuuksia sen suhteen, mitkä www-lähteet oli käytetyimpiä sekä mitä muita elektronisia aineistoja koulutusohjelmien opiskelijat käyttivät. Yksi merkittävimmistä eroista on se, että Hoitotyön koulutusohjelman opinnäytetöiden lähteistä suurin osa oli painettua, kun taas International Business-koulutusohjelman opinnäytetöiden lähteistä suurin osa oli elektronista.
Molempien koulutusohjelmien opinnäytetöiden lähteistä painetun aineiston saatavuus kirjastosta oli parempi verrattuna elektroniseen aineistoon. Opinnäytetöiden lähteiden saatavuuden osuuksissa oli eroa koulutusohjelmien välillä. Hoitotyön koulutusohjelman elektronisista lähteistä oli enemmän saatavissa TAMKin kirjastosta kuin International Business-koulutusohjelman opinnäytetöiden elektronisista lähteistä. Tutkimustulosten perusteella tiedonhaun ohjauksen opetustuntimäärä ei suoraan vaikuta avoimen internetin lähteiden käyttöön opinnäytetöissä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin lähdeanalyysia. Tutkimusaineisto koostui Tampereen ammattikorkeakoulun Hoitotyön koulutusohjelman sekä International Business- koulutusohjelman vuonna 2017 sähköisesti julkaistuista opinnäytetöistä. Tutkimukseen valittiin yhteensä 251 opinnäytetyötä, joista 200 oli Hoitotyön koulutusohjelman opinnäytetyötä ja 51 oli International Business-koulutusohjelman opinnäytetyötä. Tutkimusaineisto luokiteltiin aineistolähtöisesti.
Tutkimustulosten mukaan käytetyimpiä elektronisia aineistoja oli www-lähteet. Opiskelijat suosivat julkaisuvuodeltaan uudemman elektronisen aineiston käyttöä ja opinnäytetöiden lähteenä käytettiin eniten suomen- ja englanninkielistä elektronista aineistoa. Koulutusohjelmien tutkimustuloksissa oli kuitenkin eroavaisuuksia sen suhteen, mitkä www-lähteet oli käytetyimpiä sekä mitä muita elektronisia aineistoja koulutusohjelmien opiskelijat käyttivät. Yksi merkittävimmistä eroista on se, että Hoitotyön koulutusohjelman opinnäytetöiden lähteistä suurin osa oli painettua, kun taas International Business-koulutusohjelman opinnäytetöiden lähteistä suurin osa oli elektronista.
Molempien koulutusohjelmien opinnäytetöiden lähteistä painetun aineiston saatavuus kirjastosta oli parempi verrattuna elektroniseen aineistoon. Opinnäytetöiden lähteiden saatavuuden osuuksissa oli eroa koulutusohjelmien välillä. Hoitotyön koulutusohjelman elektronisista lähteistä oli enemmän saatavissa TAMKin kirjastosta kuin International Business-koulutusohjelman opinnäytetöiden elektronisista lähteistä. Tutkimustulosten perusteella tiedonhaun ohjauksen opetustuntimäärä ei suoraan vaikuta avoimen internetin lähteiden käyttöön opinnäytetöissä.