Sosiaalisen vastuun hallinta vaateteollisuuden toimitusketjuissa
Vainiomäki, Anna-Ilona (2018)
Vainiomäki, Anna-Ilona
2018
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201806292177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201806292177
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalisen vastuun hallintaa vaateteollisuuden toimitusketjuissa. Tutkimuksessa on keskitytty tarkastelemaan suomalaisia vastuullisen vaateteollisuuden edelläkävijäyrityksiä, joiden käyttäytymistä tarkastelemalla on pyritty selvittämään suomalaisen vaateteollisuuden vastuullisuuden tilaa parhaimmillaan. Tätä käyttäytymistä on peilattu tutkimuskirjallisuudesta löydettyihin parhaisiin käytäntöihin toimitusketjun sosiaalisen vastuun hallinnassa vaatealalla. Tämän tutkimuksen tavoitteena on muodostaa kuva siitä, kuinka paljon pienillä ja keskisuurilla vaatealan yrityksillä on mahdollisuuksia vaikuttaa tuotteidensa toimitusketjuihin ja niiden sosiaalisten ongelmien minimoimiseen.
Tämän tutkimuksen kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan kestävää toimitusketjun hallintaa ja esitellään erilaisia vastuullisuuden implementointikeinoja. Empiirisen tutkimuksen kohteena on ollut viisi suomalaista vaateyritystä, jotka toimivat vastuullisen vaateteollisuuden edelläkävijöinä. Näitä on tarkasteltu haastattelemalla niiden edustajia sekä keräämällä dokumenttiaineistoa yritysten verkkosivuilta ja sosiaalisesta mediasta. Tutkimuksen tuloksissa esitellään empiirisestä aineistosta tehtyjä havaintoja, ja johtopäätöksissä niitä tarkastellaan suhteessa kirjallisuuskatsauksessa tehtyihin havaintoihin. Lisäksi johtopäätöksissä annetaan kuluttajille ja vastuullisesta vaateteollisuudesta kiinnostuneille yrityksille käytännön ohjeita.
Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, koska vaateteollisuuden vastuullisuus on noussut viime aikoina julkisuuteen eri puolilla maailmaa. Pienten ja keskisuurten vaateyritysten sosiaalisen vastuun hallintaa ja niiden mahdollisuuksia vaikuttaa toimitusketjun vastuullisuuteen ei kuitenkaan ole vielä juurikaan tutkittu. Tutkimus hyödyttää niin vastuullisesta vaateteollisuudesta kiinnostuneita kuluttajia kuin yrityksiä tarjoamalla tietoa yritysten vaikutusmahdollisuuksista sekä antamalla käytännön ohjeita. Tutkimuksen mukaan suomalaisten vastuullisten vaateyritysten toteuttama sosiaalisen vastuun hallinta on hyvällä tasolla niiden pienestä koosta huolimatta. Tutkimuksen keskeiset tulokset voidaan tiivistää neljään havaintoon. Ensimmäinen havainto on, että vaateteollisuudessa pk-yritysten toimitusketjun sosiaalisen vastuun hallinta lähtee työntekijöiden arvoista ja kiinnostuksesta, ja se on vahvasti sisäisen motivaation ajamaa. Toinen havainto liittyy yrityksen vastuullisuuteen kokonaisvaltaisesti. Sosiaalisesti vastuullinen yritys pyrkii kehittämään toimitusketjuaan jatkuvasti paremmaksi. Kolmannessa havainnossa tuodaan esiin, että sosiaalisesti vastuullinen yritys valitsee yhteistyöhön sellaisia tehtaita, joiden kanssa se jakaa samanlaiset arvot. Viimeisessä havainnossa korostetaan yhteistyön vaikutusta toimitusketjun sosiaalisen vastuun hallintaan. Sosiaalisesti vastuullinen yritys pyrkii pitkäaikaiseen yhteistyöhön ja tiiviisiin suhteisiin tavarantoimittajien kanssa.
Tämän tutkimuksen kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan kestävää toimitusketjun hallintaa ja esitellään erilaisia vastuullisuuden implementointikeinoja. Empiirisen tutkimuksen kohteena on ollut viisi suomalaista vaateyritystä, jotka toimivat vastuullisen vaateteollisuuden edelläkävijöinä. Näitä on tarkasteltu haastattelemalla niiden edustajia sekä keräämällä dokumenttiaineistoa yritysten verkkosivuilta ja sosiaalisesta mediasta. Tutkimuksen tuloksissa esitellään empiirisestä aineistosta tehtyjä havaintoja, ja johtopäätöksissä niitä tarkastellaan suhteessa kirjallisuuskatsauksessa tehtyihin havaintoihin. Lisäksi johtopäätöksissä annetaan kuluttajille ja vastuullisesta vaateteollisuudesta kiinnostuneille yrityksille käytännön ohjeita.
Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, koska vaateteollisuuden vastuullisuus on noussut viime aikoina julkisuuteen eri puolilla maailmaa. Pienten ja keskisuurten vaateyritysten sosiaalisen vastuun hallintaa ja niiden mahdollisuuksia vaikuttaa toimitusketjun vastuullisuuteen ei kuitenkaan ole vielä juurikaan tutkittu. Tutkimus hyödyttää niin vastuullisesta vaateteollisuudesta kiinnostuneita kuluttajia kuin yrityksiä tarjoamalla tietoa yritysten vaikutusmahdollisuuksista sekä antamalla käytännön ohjeita. Tutkimuksen mukaan suomalaisten vastuullisten vaateyritysten toteuttama sosiaalisen vastuun hallinta on hyvällä tasolla niiden pienestä koosta huolimatta. Tutkimuksen keskeiset tulokset voidaan tiivistää neljään havaintoon. Ensimmäinen havainto on, että vaateteollisuudessa pk-yritysten toimitusketjun sosiaalisen vastuun hallinta lähtee työntekijöiden arvoista ja kiinnostuksesta, ja se on vahvasti sisäisen motivaation ajamaa. Toinen havainto liittyy yrityksen vastuullisuuteen kokonaisvaltaisesti. Sosiaalisesti vastuullinen yritys pyrkii kehittämään toimitusketjuaan jatkuvasti paremmaksi. Kolmannessa havainnossa tuodaan esiin, että sosiaalisesti vastuullinen yritys valitsee yhteistyöhön sellaisia tehtaita, joiden kanssa se jakaa samanlaiset arvot. Viimeisessä havainnossa korostetaan yhteistyön vaikutusta toimitusketjun sosiaalisen vastuun hallintaan. Sosiaalisesti vastuullinen yritys pyrkii pitkäaikaiseen yhteistyöhön ja tiiviisiin suhteisiin tavarantoimittajien kanssa.