Verkkopelit, peliyhteisöt ja teknologian kehitys – case World of Warcraft -peliyhteisöt
Suorsa, Jukka (2018)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Suorsa, Jukka
2018
Tietojenkäsittelytieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Computer Sciences
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2018-06-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201806282138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201806282138
Tiivistelmä
Peliyhteisöt ovat merkittävässä roolissa verkkopeleissä ja myös niiden ulkopuolella. Valtavat verkkopelit, kuten World of Warcraft, keräävät pelaajia pelaamaan yhdessä ja muodostamaan peliyhteisöjä. Pelit tarjoavat erilaisia aktiviteetteja peliyhteisöille, joten pelaajat haluavat olla osana niitä. World of Warcraftilla on pitkä historia ja teknologia on kehittynyt paljon sen aikana. Tutkielma keskittyy siis pääasiassa tutkimaan World of Warcaftia ja sen peliyhteisöjä sekä niiden käyttämiä teknologisia työkaluja.
Tutkielmassa käsitellään peliyhteisöjä ja niihin vaikuttavia teknologioita. Mitkä asiat ovat ratkaisevassa roolissa peliyhteisöjen selviämisessä ja mitkä asiat aiheuttavat muutoksia niissä. Näiden lisäksi, miten teknologia on vaikuttanut peliyhteisöjen kehittymiseen ja niissä tapahtuviin muutoksiin. Tutkimuksessa tutkitaan myös minkälaisia ilmiöitä ovat pelistriimaaminen ja esports sekä niiden ympärille muodostuneet peliyhteisöt.
Tutkielma toteutettiin narratiivisella tutkimusstrategialla ja sen perustana toimi tutkielman yhteydessä toteutettu ryhmäkeskustelu. Ryhmäkeskustelun perusteella tutkielmassa toteutettiin case-esimerkki World of Warcraft -peliyhteisön historiasta ja sen muutoksista. Case-esimerkin avulla löytyi selkeitä vastauksia tutkimukselle asetettuihin kysymyksiin. Suurimpina tekijöinä peliyhteisön selviytymisessä ovat niiden jäsenten muodostamat pienemmät ryhmät sekä jäsenten välille muodostuneet ystävyyssuhteet. Näiden lisäksi peliyhteisö vaatii vahvan ydinryhmän, joka johtaa sitä reilusti ja läpinäkyvästi. Teknologian kehittyminen on antanut peliyhteisöille työkaluja, joiden avulla ne pystyvät parantamaan suoritustasoaan ja samalla helpottavat sekä parantavat niiden perustoimintoja, kuten rekrytointia. Pelistriimaaminen ja esports ovat kehittäneet ympärilleen erilaisia peliyhteisöjä. Ne ovat suuressa roolissa molempien ilmiöiden kasvamisessa.
Tutkielmassa käsitellään peliyhteisöjä ja niihin vaikuttavia teknologioita. Mitkä asiat ovat ratkaisevassa roolissa peliyhteisöjen selviämisessä ja mitkä asiat aiheuttavat muutoksia niissä. Näiden lisäksi, miten teknologia on vaikuttanut peliyhteisöjen kehittymiseen ja niissä tapahtuviin muutoksiin. Tutkimuksessa tutkitaan myös minkälaisia ilmiöitä ovat pelistriimaaminen ja esports sekä niiden ympärille muodostuneet peliyhteisöt.
Tutkielma toteutettiin narratiivisella tutkimusstrategialla ja sen perustana toimi tutkielman yhteydessä toteutettu ryhmäkeskustelu. Ryhmäkeskustelun perusteella tutkielmassa toteutettiin case-esimerkki World of Warcraft -peliyhteisön historiasta ja sen muutoksista. Case-esimerkin avulla löytyi selkeitä vastauksia tutkimukselle asetettuihin kysymyksiin. Suurimpina tekijöinä peliyhteisön selviytymisessä ovat niiden jäsenten muodostamat pienemmät ryhmät sekä jäsenten välille muodostuneet ystävyyssuhteet. Näiden lisäksi peliyhteisö vaatii vahvan ydinryhmän, joka johtaa sitä reilusti ja läpinäkyvästi. Teknologian kehittyminen on antanut peliyhteisöille työkaluja, joiden avulla ne pystyvät parantamaan suoritustasoaan ja samalla helpottavat sekä parantavat niiden perustoimintoja, kuten rekrytointia. Pelistriimaaminen ja esports ovat kehittäneet ympärilleen erilaisia peliyhteisöjä. Ne ovat suuressa roolissa molempien ilmiöiden kasvamisessa.