Kohti kokonaisvaltaista työnohjauksen teoriaa : Työnohjaus intersubjektiivisena kehitysprosessina
Keski-Luopa, Leila (2018)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Keski-Luopa, Leila
Metanoia Instituutti Oy
2018
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Väitöspäivä
2018-09-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201806212072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201806212072
Tiivistelmä
Työnohjaus on ohjaajan kanssa vuorovaikutuksessa tapahtuva ammatillisen kehittymisen työmuoto erityisesti niillä työaloilla, joilla työtä tehdään henkisten varustusten ja persoonan varassa. Vaativassa ihmissuhdetyössä, kuten kasvatus-, sosiaali- ja hoitoaloilla se on vakiintunut Suomessa yleiseksi käytännöksi. Sen historialliset juuret ovat 1920-luvun Pohjois-Amerikan sosiaalityössä. Koska sosiaalityöntekijöiden koulutusta ei vielä ollut olemassa, työ opittiin käytännössä esimiehen opastuksella "mestari-kisälli" -periaatteella. Työnohjauksen laajentuessa muille työaloille työnohjaajina on käytetty ulkopuolisia ihmissuhdealojen ammattilaisia. Viitekehyksenään he käyttävät niitä käsitteitä ja teorioita, joihin he omassa ammattikäytännössään ja -koulutuksessaan ovat itselleen suodattaneet. Moniparadigmaisena käytäntönä työnohjaus on sekoitus arkikäsitteitä ja eri tieteenaloilta peräisin olevia teoreettisia käsitteitä. Työnohjauksen käytön laajentuessa sen käsitteellinen epämääräisyys on muodostunut ongelmaksi.
Tutkimukseni tavoitteena oli selkiinnyttää epäselvää työnohjauksen käsitettä muotoilemalla teoreettisia käsitteitä, joiden avulla on mahdollista jäsentää työnohjaus omana sosiaalisena systeeminään osana yhteiskunnan kokonaisuutta. Kyseessä on teoreettinen tutkimus, jonka metodina on tutkijan käsitteellinen ajattelu. Ajatteluni ja tutkimuskohteeni välinen suhde on dialoginen.
Tutkimustehtäväni oli kaksiosainen. Ensiksi etsin vastausta kysymykseen, miten on mahdollista, että käsitteellisestä epämääräisyydestään huolimatta työnohjaus on vain lisännyt suosiotaan vuosikymmenien kuluessa sen sijaan että se olisi hävinnyt ohimenevänä muotivirtauksena. Vastaus antaisi edellytykset varsinaiselle tutkimustehtävälleni eli sellaisen teoreettisen mallin etsimiselle työnohjausta varten, joka lähtökohdiltaan vastaa inhimillisen todellisuuden luonnetta ja siihen perustuen tarjoaa realistisen mahdollisuuden teoreettisesti jäsentää kaikki ne prosessit ja osaprosessit, joiden kautta edellä esittämääni tavoitteeseen on mahdollista päästä.
Saadakseni vastauksen ensimmäiseen kysymykseeni analysoin työnohjauksen historiaa käyttämällä teoreettisina analyysivälineinäni systeemisesti orientoitunutta yhteiskuntatieteellistä tutkimusta. Analyysin tulos osoitti, että työnohjaajiksi ilmeisesti valikoituu tietynlaisen persoonallisuusrakenteen omaavia henkilöitä, joilla on luontaista ymmärrystä ihmisen syvempiä inhimillisiä tarpeita kohtaan. He kykenevat ottamaan ne huomioon jopa niin, että kumpikaan osapuoli ei tule niistä selvästi tietoiseksi. Se selittää työnohjauksen "vaikuttavuuden" ilman että sitä kyetään perustelemaan tietoisista paradigmoista käsin. Tutkimukseni tavoitteen kannalta tämä tulos merkitsi, että kehitettävä työnohjauksen teoria on ulotettava tälle persoonan syvätasolle, jotta sillä tasolla esiin nousevaan problematiikkaan osattaisiin kiinnittää tietoista huomiota. Se antoi viitteen, että työnohjauksen teorian tulee perustua sellaiselle metateorialle, joka ottaa huomioon kaikki ne inhimillisen elämän puolet, jotka työnohjaustilanteessa aktivoituvat vaikuttaen työnohjausprosessiin.
Tässä vaiheessa saatoin siirtyä tutkimuksessani toiseen vaiheeseen eli sellaiseen ihmiskäsitykseen perustuvan työnohjauksen teoreettisen mallin kehittämiseen, jossa ihminen biologisena, psyykkisenä ja sosiaalisena olentona muodostaa systeemisen kokonaisuuden.Filosofista perustaa sille löysin Martin Heideggerin fundamentaaliontologiasta. Ihmisen kehitystä hänen omista lähtökohdistaan suhteessa omaan elämismaailmaansa jäsentävänä erityisteoriana palvelee psykoanalyyttinen teoria, sillä jo alkuhistoriassaan 1900-luvun alussa se on noudattanut systeemisen ajattelun periaatteita. Vaikka systeemiteoriaa ei siihen aikaan ollut vielä olemassa, psykoanalyysin perustaja Sigmund Freud oli vakuuttunut siitä, että ihminen on oman evoluutionsa tuotos. Psykoanalyysin myöhempi kehitys on tähän mennessä tuottanut runsaasti empiiristä tutkimustietoa inhimillisen varhaiskehityksen eri vaiheista ja prosesseista vuorovaikutussuhteessa läheisiin ihmisiin. Ympäröivän kulttuurin kehitystä omista historiallisista lähtökohdistaan jäsentävää teoriaa löytyy runsaasti yhteiskuntatieteiden piiristä. Kuten Freudin teoriassa, myös sosiologian uranuurtajien Emile Durkheimin ja Max Weberin teorioissa vaikuttanut systeeminen tutkimusote on vasta myöhemmin tunnistettu. Työnohjauksen teorian kehittelyn mallina käytin Klaus Holzkampin holistista metodologista tutkimusohjelmaa, sillä sen lähtökohtana on ajatus kontekstualisoitavasta ja historioitavasta inhimillisestä subjektista. Löytämäni metateoria ja siihen pohjautuvat erityisteoriat tarjoavat riittävät edellytykset sellaisen ehyen teoreettisen mallin rakentamiseen, joka täyttää tutkimustehtäväksi asettamani vaatimukset. Näin ollen ne ovat osa tutkimukseni tulosta.
Työnohjauksen teoreettisen mallin kehittämiseksi etsin vastausta toiseen tutkimuskysymykseeni, miten työnohjauksen teoriaa olisi mahdollista rakentaa niin, että se parhaalla mahdollisella tavalla palvelisi tarkoitustaan välityssuhteena työelämän toimijan ja työorganisaation välisessä refleksiivisessä suhteessa. Löydettyäni sellaisen metateoreettisen näkemyksen, joka tarjoaa mahdollisuuden kohdata ihminen omissa luonnollisissa suhteissaan, erottelin ne ydinfunktiot, jotka erottavat työnohjauksen lähikäsitteistään. Erottaviksi tekijöiksi osoittautuivat erilaiset kontekstit, tehtävät ja tavoitteet. Tämän jälkeen etsin ja luokittelin valitsemaani metateoriaan pohjautuvia työnohjauksen ydinfunktioita teoreettisesti jäsentäviä erityisteorioita, jotka kuvaavat a)ihmisen kehitystä yksilönä hänen omista lähtökohdistaan suhteessa omaan elämismaailmaansa, sekä b) teorioita, jotka kuvaavat ympäröivän kulttuurin kehitystä omista historiallisista lähtökohdistaan tulevaisuutta ennakoiden. Lopuksi etsin sellaista filosofiaa ja metodologiaa, jota työnohjaaja voi käyttää välineenään voidakseen ymmärtää ja auttaa paitsi ohjattavia yksilöinä myös heidän työorganisaatioitaan jäsentämään omaa tilannettaan sekä laajemmin että syvemmin.
Tutkimukseni lopputuloksena syntyi työnohjauksen teoria, jossa työnohjaus näyttäytyy a) ohjattavan työn sisältöä analysoivan, b) hänen identiteettiään kannattelevan ja c) luovuuttaan vapauttavan prosessin integraationa. Jotta työnohjaus voisi toimia välittävänä instituutiona, on analysoitava myös työnohjaussuhde, jotta voitaisiin varmistaa, että työnohjaus täyttää tarkoituksensa. Työnohjaajan täytyisi ymmärtää (i) niitä yksilöllisiä perusteita, joista käsin ohjattavalle syntyy tietynlainen merkityskokemus, (ii) sitä asiakasta tai työorganisaatiota, jolla on omalle toiminnalleen omat perusteensa. Hänen on ymmärrettävä myös, (iii) millä tavalla hän itse voisi olla sillä tavalla avuksi, että ohjattava voisi löytää sellaisen näkökulman ja toimintatavan, josta hänelle avautuisi eheyttäviä mahdollisuuksia ja rakentavia ratkaisuja kyseiseen ongelmatilanteeseensa.
Tutkimukseni tavoitteena oli selkiinnyttää epäselvää työnohjauksen käsitettä muotoilemalla teoreettisia käsitteitä, joiden avulla on mahdollista jäsentää työnohjaus omana sosiaalisena systeeminään osana yhteiskunnan kokonaisuutta. Kyseessä on teoreettinen tutkimus, jonka metodina on tutkijan käsitteellinen ajattelu. Ajatteluni ja tutkimuskohteeni välinen suhde on dialoginen.
Tutkimustehtäväni oli kaksiosainen. Ensiksi etsin vastausta kysymykseen, miten on mahdollista, että käsitteellisestä epämääräisyydestään huolimatta työnohjaus on vain lisännyt suosiotaan vuosikymmenien kuluessa sen sijaan että se olisi hävinnyt ohimenevänä muotivirtauksena. Vastaus antaisi edellytykset varsinaiselle tutkimustehtävälleni eli sellaisen teoreettisen mallin etsimiselle työnohjausta varten, joka lähtökohdiltaan vastaa inhimillisen todellisuuden luonnetta ja siihen perustuen tarjoaa realistisen mahdollisuuden teoreettisesti jäsentää kaikki ne prosessit ja osaprosessit, joiden kautta edellä esittämääni tavoitteeseen on mahdollista päästä.
Saadakseni vastauksen ensimmäiseen kysymykseeni analysoin työnohjauksen historiaa käyttämällä teoreettisina analyysivälineinäni systeemisesti orientoitunutta yhteiskuntatieteellistä tutkimusta. Analyysin tulos osoitti, että työnohjaajiksi ilmeisesti valikoituu tietynlaisen persoonallisuusrakenteen omaavia henkilöitä, joilla on luontaista ymmärrystä ihmisen syvempiä inhimillisiä tarpeita kohtaan. He kykenevat ottamaan ne huomioon jopa niin, että kumpikaan osapuoli ei tule niistä selvästi tietoiseksi. Se selittää työnohjauksen "vaikuttavuuden" ilman että sitä kyetään perustelemaan tietoisista paradigmoista käsin. Tutkimukseni tavoitteen kannalta tämä tulos merkitsi, että kehitettävä työnohjauksen teoria on ulotettava tälle persoonan syvätasolle, jotta sillä tasolla esiin nousevaan problematiikkaan osattaisiin kiinnittää tietoista huomiota. Se antoi viitteen, että työnohjauksen teorian tulee perustua sellaiselle metateorialle, joka ottaa huomioon kaikki ne inhimillisen elämän puolet, jotka työnohjaustilanteessa aktivoituvat vaikuttaen työnohjausprosessiin.
Tässä vaiheessa saatoin siirtyä tutkimuksessani toiseen vaiheeseen eli sellaiseen ihmiskäsitykseen perustuvan työnohjauksen teoreettisen mallin kehittämiseen, jossa ihminen biologisena, psyykkisenä ja sosiaalisena olentona muodostaa systeemisen kokonaisuuden.Filosofista perustaa sille löysin Martin Heideggerin fundamentaaliontologiasta. Ihmisen kehitystä hänen omista lähtökohdistaan suhteessa omaan elämismaailmaansa jäsentävänä erityisteoriana palvelee psykoanalyyttinen teoria, sillä jo alkuhistoriassaan 1900-luvun alussa se on noudattanut systeemisen ajattelun periaatteita. Vaikka systeemiteoriaa ei siihen aikaan ollut vielä olemassa, psykoanalyysin perustaja Sigmund Freud oli vakuuttunut siitä, että ihminen on oman evoluutionsa tuotos. Psykoanalyysin myöhempi kehitys on tähän mennessä tuottanut runsaasti empiiristä tutkimustietoa inhimillisen varhaiskehityksen eri vaiheista ja prosesseista vuorovaikutussuhteessa läheisiin ihmisiin. Ympäröivän kulttuurin kehitystä omista historiallisista lähtökohdistaan jäsentävää teoriaa löytyy runsaasti yhteiskuntatieteiden piiristä. Kuten Freudin teoriassa, myös sosiologian uranuurtajien Emile Durkheimin ja Max Weberin teorioissa vaikuttanut systeeminen tutkimusote on vasta myöhemmin tunnistettu. Työnohjauksen teorian kehittelyn mallina käytin Klaus Holzkampin holistista metodologista tutkimusohjelmaa, sillä sen lähtökohtana on ajatus kontekstualisoitavasta ja historioitavasta inhimillisestä subjektista. Löytämäni metateoria ja siihen pohjautuvat erityisteoriat tarjoavat riittävät edellytykset sellaisen ehyen teoreettisen mallin rakentamiseen, joka täyttää tutkimustehtäväksi asettamani vaatimukset. Näin ollen ne ovat osa tutkimukseni tulosta.
Työnohjauksen teoreettisen mallin kehittämiseksi etsin vastausta toiseen tutkimuskysymykseeni, miten työnohjauksen teoriaa olisi mahdollista rakentaa niin, että se parhaalla mahdollisella tavalla palvelisi tarkoitustaan välityssuhteena työelämän toimijan ja työorganisaation välisessä refleksiivisessä suhteessa. Löydettyäni sellaisen metateoreettisen näkemyksen, joka tarjoaa mahdollisuuden kohdata ihminen omissa luonnollisissa suhteissaan, erottelin ne ydinfunktiot, jotka erottavat työnohjauksen lähikäsitteistään. Erottaviksi tekijöiksi osoittautuivat erilaiset kontekstit, tehtävät ja tavoitteet. Tämän jälkeen etsin ja luokittelin valitsemaani metateoriaan pohjautuvia työnohjauksen ydinfunktioita teoreettisesti jäsentäviä erityisteorioita, jotka kuvaavat a)ihmisen kehitystä yksilönä hänen omista lähtökohdistaan suhteessa omaan elämismaailmaansa, sekä b) teorioita, jotka kuvaavat ympäröivän kulttuurin kehitystä omista historiallisista lähtökohdistaan tulevaisuutta ennakoiden. Lopuksi etsin sellaista filosofiaa ja metodologiaa, jota työnohjaaja voi käyttää välineenään voidakseen ymmärtää ja auttaa paitsi ohjattavia yksilöinä myös heidän työorganisaatioitaan jäsentämään omaa tilannettaan sekä laajemmin että syvemmin.
Tutkimukseni lopputuloksena syntyi työnohjauksen teoria, jossa työnohjaus näyttäytyy a) ohjattavan työn sisältöä analysoivan, b) hänen identiteettiään kannattelevan ja c) luovuuttaan vapauttavan prosessin integraationa. Jotta työnohjaus voisi toimia välittävänä instituutiona, on analysoitava myös työnohjaussuhde, jotta voitaisiin varmistaa, että työnohjaus täyttää tarkoituksensa. Työnohjaajan täytyisi ymmärtää (i) niitä yksilöllisiä perusteita, joista käsin ohjattavalle syntyy tietynlainen merkityskokemus, (ii) sitä asiakasta tai työorganisaatiota, jolla on omalle toiminnalleen omat perusteensa. Hänen on ymmärrettävä myös, (iii) millä tavalla hän itse voisi olla sillä tavalla avuksi, että ohjattava voisi löytää sellaisen näkökulman ja toimintatavan, josta hänelle avautuisi eheyttäviä mahdollisuuksia ja rakentavia ratkaisuja kyseiseen ongelmatilanteeseensa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4850]