Tulevaisuuden koulu 2080-luvulla : Kuudesluokkalaisten käsityksiä siitä, mihin suuntaan koulua pitäisi tulevaisuudessa kehittää
Kujanpää, Frans; Mikkola, Riku (2018)
Kujanpää, Frans
Mikkola, Riku
2018
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201806152011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201806152011
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena oli perehtyä oppilaiden käsityksiin siitä, mihin suuntaan nykyistä koululaitosta tulisi kehittää, jotta se tukisi oppilaiden oppimista. Tarkastelumme lähtökohdaksi muodostuivat koululaitoksen historiallinen kehitys ja kehityssuuntaukset koululaitoksen synnystä aina tähän päivään saakka. Teoreettiseen viitekehykseen sisältyivät myös opettajan ja oppilaan roolien sekä opetussuunnitelman historiallinen muutos. Normatiivisen tutkimuksemme tulevaisuuden suuntaviivoja puolestaan määrittivät teoreettinen tarkastelu oppimisympäristöistä ja niiden suunnittelussa huomioon otettavista asioista.
Tämä kvalitatiivinen tutkimus edusti fenomenografista tutkimusotetta. Olimme keränneet aineiston Nokian Koskenmäen alakoululta, jossa tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 72 kuudesluokkalaista. Eläytymismenetelmä-metodiin perustuva tutkimuksemme sisälsi oppilaiden vastauksia niin positiivisista kuin negatiivisista tulevaisuuden koulun skenaarioista. Käytimme aineistonkeruussamme eläytymismenetelmän kehyskertomuksen ohella vastaamiseen innoittavia kuvia, joita ei liene käytetty eläytymismenetelmä-tutkimusmetodin ohella aikaisemmin.
Tutkimuskysymyksemme koostui kahdesta tutkimuskysymyksestä. Ensinnäkin halusimme selvittää, millaiset ovat oppilaiden käsitykset mieluisasta ja oppimista tukevasta tulevaisuuden koulusta. Toiseksi tavoitteenamme oli saada käytännön ideoita siihen, kuinka oppilaat kehittäisivät nykyistä koulujärjestelmää vastaamaan heidän tulevaisuuden koulu-ajatustansa. Kuudesluokkalaisten käsitykset tulevaisuuden koulusta korostivat oppilaan autonomian, hyvinvoinnin ja teknologian merkitystä sekä antoivat kuvan viihtyisistä ja oppimista tukevista oppimisympäristöistä. Tutkimustulokset olivat samansuuntaisia uuden opetussuunnitelman (2014) sekä aikaisempien tutkimuksien kanssa. Tutkimuksemme ei pyrkinyt yleistämään koulun kehityksessä tärkeiksi katsottuja asioita, vaan antoi nyt uuden tapauksen myötä yhden näkökulman lisää visioitaessa ja kehitettäessä tulevaisuuden koulua.
Avainsanat: tulevaisuudentutkimus, oppimisympäristö, käsitykset, eläytymismenetelmä, skenaario
Tämä kvalitatiivinen tutkimus edusti fenomenografista tutkimusotetta. Olimme keränneet aineiston Nokian Koskenmäen alakoululta, jossa tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 72 kuudesluokkalaista. Eläytymismenetelmä-metodiin perustuva tutkimuksemme sisälsi oppilaiden vastauksia niin positiivisista kuin negatiivisista tulevaisuuden koulun skenaarioista. Käytimme aineistonkeruussamme eläytymismenetelmän kehyskertomuksen ohella vastaamiseen innoittavia kuvia, joita ei liene käytetty eläytymismenetelmä-tutkimusmetodin ohella aikaisemmin.
Tutkimuskysymyksemme koostui kahdesta tutkimuskysymyksestä. Ensinnäkin halusimme selvittää, millaiset ovat oppilaiden käsitykset mieluisasta ja oppimista tukevasta tulevaisuuden koulusta. Toiseksi tavoitteenamme oli saada käytännön ideoita siihen, kuinka oppilaat kehittäisivät nykyistä koulujärjestelmää vastaamaan heidän tulevaisuuden koulu-ajatustansa. Kuudesluokkalaisten käsitykset tulevaisuuden koulusta korostivat oppilaan autonomian, hyvinvoinnin ja teknologian merkitystä sekä antoivat kuvan viihtyisistä ja oppimista tukevista oppimisympäristöistä. Tutkimustulokset olivat samansuuntaisia uuden opetussuunnitelman (2014) sekä aikaisempien tutkimuksien kanssa. Tutkimuksemme ei pyrkinyt yleistämään koulun kehityksessä tärkeiksi katsottuja asioita, vaan antoi nyt uuden tapauksen myötä yhden näkökulman lisää visioitaessa ja kehitettäessä tulevaisuuden koulua.
Avainsanat: tulevaisuudentutkimus, oppimisympäristö, käsitykset, eläytymismenetelmä, skenaario