Sosiaali- ja terveydenhuollon johtajien työn ydintehtävät tulevaisuudessa
Ruokolainen, Annukka (2018)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Ruokolainen, Annukka
2018
Terveystieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201806011946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201806011946
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti ja palveluiden järjestämisvastuu siirtyy osaltaan maakunnille vuonna 2020. Organisaatiokulttuurilla, johtamistyylillä ja oman toiminnan arvioinnilla on merkitystä siihen, miten helppoa tai haastavaa uudistuksen läpivienti on organisaatiossa ja työyksikössä. Sosiaali- ja terveydenhuollon johtajan merkittävimpiä osaamisalueita tulevaisuudessa on johtamistyön ja oman johtamisosaamisen kehittäminen. Tutkimuksessa tulevaisuus oli määritelty ajanjaksoksi kymmenen vuoden päästä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon johtajien työn ydintehtäviä tulevaisuudessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon johtamista tulevaisuudessa. Tutkimuskysymys oli ”mitkä ovat sosiaali- ja terveydenhuollon johtajien työn ydintehtävät tulevaisuudessa?”.
Tutkimus toteutettiin kaksivaiheisena. Ensimmäisessä vaiheessa tutkija käytti vuonna 2016 Tampereen yliopiston Terveystieteiden yksikössä hoitotieteen maisteriopinnoissa kerättyä sähköistä kyselyaineistoa valituin osin. Aineisto kerättiin sosiaali- ja terveydenhuollon johtajilta (n=24). Tutkija analysoi induktiivisesti aineiston. Ensimmäisen vaiheen analyysin tulokset muodostivat teemat tutkimuksen toisen vaiheen fokusryhmä- ja henkilöhaastatteluun. Haastatteluilla (n=2) syvennettiin jo kerättyä tietoa ja osallistujina oli neljä ylemmän tason sosiaali- ja terveydenhuollon johtajaa, joiden kaikkien korkein suoritettu koulutus oli terveystieteiden maisteritutkinto ja heillä oli esimiestyökokemusta keskimäärin 16 vuotta. Toisen vaiheen aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Sosiaali- ja terveydenhuollon johtajien työn ydintehtävät tulevaisuudessa ovat asiakkuuden pitäminen jatkuvasti koko toiminnan keskiössä, aktiivinen eritasoisen johtajuuden roolin kehittäminen, oman palvelusektorin aseman edistäminen, mahdollisuuksien hyödyntäminen laajasti yli sektorirajojen ja saumattoman toiminnan jatkuva kehittäminen. Päätelmänä tuloksista oli, että teeman tutkimista voisi syventää myös lähiesimiestasolla toimivien näkemysten tarkastelulla, jotta saataisiin kokonaisvaltainen tulevaisuuden visio eritasoisen sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisen työn ydintehtävistä.
Asiasanat: johtaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa, tulevaisuus
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon johtajien työn ydintehtäviä tulevaisuudessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon johtamista tulevaisuudessa. Tutkimuskysymys oli ”mitkä ovat sosiaali- ja terveydenhuollon johtajien työn ydintehtävät tulevaisuudessa?”.
Tutkimus toteutettiin kaksivaiheisena. Ensimmäisessä vaiheessa tutkija käytti vuonna 2016 Tampereen yliopiston Terveystieteiden yksikössä hoitotieteen maisteriopinnoissa kerättyä sähköistä kyselyaineistoa valituin osin. Aineisto kerättiin sosiaali- ja terveydenhuollon johtajilta (n=24). Tutkija analysoi induktiivisesti aineiston. Ensimmäisen vaiheen analyysin tulokset muodostivat teemat tutkimuksen toisen vaiheen fokusryhmä- ja henkilöhaastatteluun. Haastatteluilla (n=2) syvennettiin jo kerättyä tietoa ja osallistujina oli neljä ylemmän tason sosiaali- ja terveydenhuollon johtajaa, joiden kaikkien korkein suoritettu koulutus oli terveystieteiden maisteritutkinto ja heillä oli esimiestyökokemusta keskimäärin 16 vuotta. Toisen vaiheen aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Sosiaali- ja terveydenhuollon johtajien työn ydintehtävät tulevaisuudessa ovat asiakkuuden pitäminen jatkuvasti koko toiminnan keskiössä, aktiivinen eritasoisen johtajuuden roolin kehittäminen, oman palvelusektorin aseman edistäminen, mahdollisuuksien hyödyntäminen laajasti yli sektorirajojen ja saumattoman toiminnan jatkuva kehittäminen. Päätelmänä tuloksista oli, että teeman tutkimista voisi syventää myös lähiesimiestasolla toimivien näkemysten tarkastelulla, jotta saataisiin kokonaisvaltainen tulevaisuuden visio eritasoisen sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisen työn ydintehtävistä.
Asiasanat: johtaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa, tulevaisuus