Yrityksen ja ympäristöjärjestön yhteistyösuhde ja siitä syntyvä arvo
Räisänen, Sini (2018)
Räisänen, Sini
2018
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201806011935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201806011935
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman kohdeilmiöinä ovat yritysten ja ympäristöjärjestöjen yhteistyösuhteet sekä niissä tapahtuva arvonluonti. Ympäristöuhkien ja liiketoimintasektorin ympäristövaikutusten tiedostaminen on edistänyt yritysten ja ympäristöjärjestöjen vuoropuhelua ratkaisujen löytämiseksi. Yhteistyö voi edistää ympäristöjärjestön mission lisäksi myös yrityksen liiketoimintaa ja yksilöiden hyvinvointia. Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena on kuvata yrityksen ja ympäristöjärjestön yhteistyön ajureita ja haasteita suhteen eri vaiheissa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan yhteistyösuhteesta syntyvää arvoa yksilö-, organisaatio- ja yhteiskuntatasoilla.
Tutkielman teoriaosuus perustuu aiempaan tutkimukseen yritysten ja järjestöjen yhteistyösuhteista sekä niissä tapahtuvasta arvonluonnista. Teoreettinen osuus sivuaa myös sidosryhmäteoriaa sekä vastuullista liiketoimintaa. Tutkielman empiirisessä osuudessa on aiemman tutkimuksen innoittamana tarkasteltu WWF Suomen Green Office -yritysyhteistyötä. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla WWF Suomen ja yritysten edustajia. Aineistosta on teoriaohjautuvaa sisällön-analyysiä käyttäen tunnistettu yhteistyösuhteen eri vaiheet: yhteistyön alkaminen, implementointi ja institutionalisoituminen sekä näihin vaiheisiin liittyvät ajurit ja haasteet. Tuloksissa on eritelty myös yrityksen ja ympäristöjärjestön yhteistyösuhteesta syntyvää arvoa yksilön, organisaatioiden sekä yhteiskunnan näkökulmasta.
Tutkielman tulosten mukaan yhteistyösuhdetta ja siinä tapahtuvaa arvonluontia edistävät sekä yhteistyökumppanien että yhteistyömuodon ominaisuudet, jotka usein riippuvat suhteen vaiheesta. Tutkimuksen tulosten mukaan yhteistyön jatkuvuuden kannalta tärkeäksi ominaisuudeksi muodostuu erityisesti yhteistyön ja siinä tapahtuvan arvonluonnin uudistuminen. Tutkimuksen tuloksissa korostui odotettua enemmän yksilöille syntyvä arvo ja sen merkitys. Tutkielman kontribuutiona on yrityksen ja ympäristöjärjestön yhteistyösuhdeprosessin, sen ajureiden ja haasteiden sekä siitä syntyvän arvon teoreettinen ja empiirinen kuvaus.
Tutkielman teoriaosuus perustuu aiempaan tutkimukseen yritysten ja järjestöjen yhteistyösuhteista sekä niissä tapahtuvasta arvonluonnista. Teoreettinen osuus sivuaa myös sidosryhmäteoriaa sekä vastuullista liiketoimintaa. Tutkielman empiirisessä osuudessa on aiemman tutkimuksen innoittamana tarkasteltu WWF Suomen Green Office -yritysyhteistyötä. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla WWF Suomen ja yritysten edustajia. Aineistosta on teoriaohjautuvaa sisällön-analyysiä käyttäen tunnistettu yhteistyösuhteen eri vaiheet: yhteistyön alkaminen, implementointi ja institutionalisoituminen sekä näihin vaiheisiin liittyvät ajurit ja haasteet. Tuloksissa on eritelty myös yrityksen ja ympäristöjärjestön yhteistyösuhteesta syntyvää arvoa yksilön, organisaatioiden sekä yhteiskunnan näkökulmasta.
Tutkielman tulosten mukaan yhteistyösuhdetta ja siinä tapahtuvaa arvonluontia edistävät sekä yhteistyökumppanien että yhteistyömuodon ominaisuudet, jotka usein riippuvat suhteen vaiheesta. Tutkimuksen tulosten mukaan yhteistyön jatkuvuuden kannalta tärkeäksi ominaisuudeksi muodostuu erityisesti yhteistyön ja siinä tapahtuvan arvonluonnin uudistuminen. Tutkimuksen tuloksissa korostui odotettua enemmän yksilöille syntyvä arvo ja sen merkitys. Tutkielman kontribuutiona on yrityksen ja ympäristöjärjestön yhteistyösuhdeprosessin, sen ajureiden ja haasteiden sekä siitä syntyvän arvon teoreettinen ja empiirinen kuvaus.