Kaupallinen diplomatia koulutusviennin tukena : tapaustutkimus Qatar-Finland International Schoolin perustamisesta Dohaan
Soila, Konsta (2018)
Soila, Konsta
2018
Politiikan tutkimuksen tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Politics
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201806011931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201806011931
Tiivistelmä
Tutkielman tapaustutkimuksessa tarkastellaan, miten kaupallisen diplomatian palvelut ovat nähtävissä Suomen Abu Dhabin suurlähetystön toiminnassa osana EduCluster Finland Oy:n ja Qatarin opetusministeriön välistä toimintaa ennen kauppasopimusta, jonka myötä suomalaiseen opetussuunnitelmaan nojaava Qatar-Finland International (QFI) School perustettiin Dohaan syksyllä 2014.
Tämän pohjalta tutkielmassa tuodaan esiin, millaista eksplisiittistä hyötyä QFI School tarjoaa koulutusjärjestelmää kehittävälle Qatarille, sekä millaista implisiittistä hyötyä koulutusvienti voi tuoda palveluvientiin panostavalle Suomelle pitkällä aikavälillä.
Teoreettisena viitekehyksenä on näkemys siitä, miten globalisaatio, multipolaarisuus ja kilpailuvaltiologiikka vaikuttavat länsimaiden intresseihin käyttää diplomatiaa yhtenä vienninedistämisen työkaluna nousevien maiden kohdemarkkinoilla ja kaupantekokulttuurissa. Tutkimuksen aineisto koostuu koulutusviennin ja vienninedistämisen asiantuntijoiden teemahaastatteluista sekä QFI Schoolin opettajien ja muun henkilökunnan puolistrukturoiduista haastatteluista.
Tutkielmassa käy ilmi Abu Dhabin suurlähetystön toiminnan tukeneen EduClusterin ja Qatarin opetusministeriön välisen kauppasopimuksen syntymistä suhdetoiminnalla, verkostoitumisella ja arvovallalla. Eksplisiittisenä hyötynä nähdään QFI Schoolin lisäävän Qatarin houkuttelevuutta ulkomaalaisille ekspat-perheille sekä tarjoavan tietotaitoa Qatarin koulutusjärjestelmän kehittämiselle. Implisiittinen hyöty voidaan jakaa aineettomaan hyötyyn ja lisäarvoon. Aineetonta hyötyä ovat koulutuksen brändin vahvistuminen, suhteiden ja verkostojen kehittyminen sekä opettajien työkokemusten vaikutus Suomen koulutusjärjestelmän kehittämiseen. Lisäarvoa tuovat koulutusvientiasiakkaiden kulutus Suomessa sekä koulutusvientisektorille kuuluvien yritysten välinen yhteistyö kasvavilla kohdemarkkinoilla.
Tämän pohjalta tutkielmassa tuodaan esiin, millaista eksplisiittistä hyötyä QFI School tarjoaa koulutusjärjestelmää kehittävälle Qatarille, sekä millaista implisiittistä hyötyä koulutusvienti voi tuoda palveluvientiin panostavalle Suomelle pitkällä aikavälillä.
Teoreettisena viitekehyksenä on näkemys siitä, miten globalisaatio, multipolaarisuus ja kilpailuvaltiologiikka vaikuttavat länsimaiden intresseihin käyttää diplomatiaa yhtenä vienninedistämisen työkaluna nousevien maiden kohdemarkkinoilla ja kaupantekokulttuurissa. Tutkimuksen aineisto koostuu koulutusviennin ja vienninedistämisen asiantuntijoiden teemahaastatteluista sekä QFI Schoolin opettajien ja muun henkilökunnan puolistrukturoiduista haastatteluista.
Tutkielmassa käy ilmi Abu Dhabin suurlähetystön toiminnan tukeneen EduClusterin ja Qatarin opetusministeriön välisen kauppasopimuksen syntymistä suhdetoiminnalla, verkostoitumisella ja arvovallalla. Eksplisiittisenä hyötynä nähdään QFI Schoolin lisäävän Qatarin houkuttelevuutta ulkomaalaisille ekspat-perheille sekä tarjoavan tietotaitoa Qatarin koulutusjärjestelmän kehittämiselle. Implisiittinen hyöty voidaan jakaa aineettomaan hyötyyn ja lisäarvoon. Aineetonta hyötyä ovat koulutuksen brändin vahvistuminen, suhteiden ja verkostojen kehittyminen sekä opettajien työkokemusten vaikutus Suomen koulutusjärjestelmän kehittämiseen. Lisäarvoa tuovat koulutusvientiasiakkaiden kulutus Suomessa sekä koulutusvientisektorille kuuluvien yritysten välinen yhteistyö kasvavilla kohdemarkkinoilla.