Henkilöstöasiantuntijoiden näkemyksiä henkilöstöhallinnon merkityksestä organisaation vuorovaikutuksessa
Malvalehto, Iina (2018)
Malvalehto, Iina
2018
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805311911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805311911
Tiivistelmä
Vuorovaikutus on merkittävästi yhteydessä organisaation tulokselliseen toimintaan, ja henkilöstöhallinnolla puolestaan on keskeinen asema organisaation vuorovaikutuksessa. Henkilöstöhallinnon asema organisaatiossa on kehittynyt viime vuosikymmenten aikana ja heidän asiantuntijuuttaan hyödynnetään yhä monipuolisemmin. Tästä huolimatta henkilöstöhallinnon arvostus organisaatiossa näyttää kuitenkin jäävän vähäiseksi. Henkilöstöhallinnon työnkuvaan, asemaan ja arvostukseen kohdistuvan muutoksen jatkuessa on ajankohtaista selvittää, millainen merkitys henkilöstöhallinnolla on organisaatiossa vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä henkilöstöasiantuntijoilla on henkilöstöhallinnon tavoitteista organisaation vuorovaikutuksen suhteen, millaisia kokemuksia henkilöstöasiantuntijoilla on organisaation vuorovaikutuksen kehittämisestä henkilöstöhallinnon osalta ja kuinka henkilöstöasiantuntijat arvioivat henkilöstöhallinnon toiminnan heijastuvan organisaation vuorovaikutukseen. Tutkielmassa hyödynnettiin laadullista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastattelut toteutettiin neljässä ryhmässä, joista jokainen muodostui yhden samaisen organisaation henkilöstöasiantuntijoista. Ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä 17 henkilöstöasiantuntijaa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla aineistolähtöisesti.
Tutkielman tulokset osoittavat henkilöstöhallinnolla olevan viisi merkittävää, tavoitteita heijastavaa roolia organisaation vuorovaikutuksessa. Nämä roolit ovat: asiantuntija, henkilöstön tukija, sovitteleva diplomaatti, henkilöstöä yhdistävä osallistaja ja esimerkin näyttäjä. Tulosten mukaan organisaation vuorovaikutuksen kehittämistä henkilöstöhallinnon toimesta kuvailtiin keskeisten tehtävien – viestintäkeinojen tehostamisen, henkilöstötutkimusten hyödyntämisen, henkilöstön havainnoinnin ja palautteen huomioimisen, positiivisten asioiden jalustalle nostamisen, roolien selkeyttämisen sekä riskinottoon rohkaisemisen ja viestintä arkuuden kitkemisen – avulla. Tulosten perusteella henkilöstöhallinnon toiminta heijastuu organisaation vuorovaikutukseen yleisen tahtotilan luomisena ja välittämisenä, organisaatiokulttuurin kehittämisenä ja työhyvinvoinnin turvaamisena.
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä henkilöstöasiantuntijoilla on henkilöstöhallinnon tavoitteista organisaation vuorovaikutuksen suhteen, millaisia kokemuksia henkilöstöasiantuntijoilla on organisaation vuorovaikutuksen kehittämisestä henkilöstöhallinnon osalta ja kuinka henkilöstöasiantuntijat arvioivat henkilöstöhallinnon toiminnan heijastuvan organisaation vuorovaikutukseen. Tutkielmassa hyödynnettiin laadullista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastattelut toteutettiin neljässä ryhmässä, joista jokainen muodostui yhden samaisen organisaation henkilöstöasiantuntijoista. Ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä 17 henkilöstöasiantuntijaa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla aineistolähtöisesti.
Tutkielman tulokset osoittavat henkilöstöhallinnolla olevan viisi merkittävää, tavoitteita heijastavaa roolia organisaation vuorovaikutuksessa. Nämä roolit ovat: asiantuntija, henkilöstön tukija, sovitteleva diplomaatti, henkilöstöä yhdistävä osallistaja ja esimerkin näyttäjä. Tulosten mukaan organisaation vuorovaikutuksen kehittämistä henkilöstöhallinnon toimesta kuvailtiin keskeisten tehtävien – viestintäkeinojen tehostamisen, henkilöstötutkimusten hyödyntämisen, henkilöstön havainnoinnin ja palautteen huomioimisen, positiivisten asioiden jalustalle nostamisen, roolien selkeyttämisen sekä riskinottoon rohkaisemisen ja viestintä arkuuden kitkemisen – avulla. Tulosten perusteella henkilöstöhallinnon toiminta heijastuu organisaation vuorovaikutukseen yleisen tahtotilan luomisena ja välittämisenä, organisaatiokulttuurin kehittämisenä ja työhyvinvoinnin turvaamisena.