Vuorovaikutus rakentamassa kumppanuutta jaetun johtajuuden organisaatiossa
Kämppi, Riikka (2018)
Kämppi, Riikka
2018
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805311905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805311905
Tiivistelmä
Asiantuntijatyön lisääntymisen myötä vanhojen, hierarkkisten johtajuusmallien rinnalle on noussut vastuun jakamista ja matalaa hierarkiaa korostava jaettu johtajuus. Samaan aikaan johtamisviestinnän tutkimuksessa on korostettu johtajien ja johdettavien välisen vuorovaikutuksen ja kumppanuussuhteen merkitystä. Organisaation johdon ja johdettavien välistä kumppanuutta jaetun johtajuuden organisaatiossa ei ole juurikaan aiemmin tutkittu, joten tutkielma tuo lisää tietoa aihepiiriin johdettavien näkökulmasta.
Tutkielman tavoitteena oli kuvata, miten vuorovaikutus rakentaa kumppanuutta jaetun johtajuuden organisaatiossa. Tutkielmassa tutkitaan, millainen johtoryhmän viestintä rakentaa kumppanuutta, millaisia käsityksiä johdettavilla on kumppanuudestaan johtoryhmän kanssa, miten yrityksen kasvu vaikuttaa kumppanuuteen ja miten johdettavat kehittäisivät yrityksen johtamisviestintää sekä kumppanuuttaan johtoryhmän kanssa. Aineisto koostuu neljästä eri ryhmähaastattelusta, joihin osallistui yhteensä 14 suomalaisessa jaetun johtajuuden organisaatiossa työskentelevää henkilöä. Jaetun johtajuuden organisaatioiden toimintaa on Suomessa tutkittu verrattain vähän, minkä vuoksi tämä tutkielma lisää tutkimustietoa alalle vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Tutkielman tulosten mukaan vuorovaikutus rakentaa johtajien ja johdettavien välistä kumppanuutta monin eri tavoin jaetun johtajuuden organisaatiossa. Johtoryhmän jäsenet rakentavat kumppanuussuhteita johdettaviin aktiivisella, monikanavaisella ja päätöksentekoon osallistavalla viestinnällä. Lisäksi kumppanuuden rakentumista edesauttavat johtoryhmän helposti lähestyttävyys sekä johtoryhmän ja johdettavien välinen tasa-arvo. Jaetun johtajuuden organisaatiossa johtoryhmä näyttäisi mahdollisuuksien mukaan tavoittelevan kumppanuussuhteita johdettavien kanssa. Yrityksen kasvaessa kumppanuuksien muodostaminen on kuitenkin entistä haastavampaa samalla, kun johdettavat toivovat johtajilta enemmän kasvokkaista vuorovaikutusta. Tulosten pohjalta jaetun johtajuuden voidaan osittain nähdä murtavan perinteistä LMX-teorian näkemystä johtajan ja johdettavan välisen suhteen merkityksellisyydestä, sillä jaetun johtajuuden organisaatiossa tiimin merkitys johdettavan työhön on perinteistä, hierarkkista organisaatiomallia suurempi.
Tutkielman tavoitteena oli kuvata, miten vuorovaikutus rakentaa kumppanuutta jaetun johtajuuden organisaatiossa. Tutkielmassa tutkitaan, millainen johtoryhmän viestintä rakentaa kumppanuutta, millaisia käsityksiä johdettavilla on kumppanuudestaan johtoryhmän kanssa, miten yrityksen kasvu vaikuttaa kumppanuuteen ja miten johdettavat kehittäisivät yrityksen johtamisviestintää sekä kumppanuuttaan johtoryhmän kanssa. Aineisto koostuu neljästä eri ryhmähaastattelusta, joihin osallistui yhteensä 14 suomalaisessa jaetun johtajuuden organisaatiossa työskentelevää henkilöä. Jaetun johtajuuden organisaatioiden toimintaa on Suomessa tutkittu verrattain vähän, minkä vuoksi tämä tutkielma lisää tutkimustietoa alalle vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Tutkielman tulosten mukaan vuorovaikutus rakentaa johtajien ja johdettavien välistä kumppanuutta monin eri tavoin jaetun johtajuuden organisaatiossa. Johtoryhmän jäsenet rakentavat kumppanuussuhteita johdettaviin aktiivisella, monikanavaisella ja päätöksentekoon osallistavalla viestinnällä. Lisäksi kumppanuuden rakentumista edesauttavat johtoryhmän helposti lähestyttävyys sekä johtoryhmän ja johdettavien välinen tasa-arvo. Jaetun johtajuuden organisaatiossa johtoryhmä näyttäisi mahdollisuuksien mukaan tavoittelevan kumppanuussuhteita johdettavien kanssa. Yrityksen kasvaessa kumppanuuksien muodostaminen on kuitenkin entistä haastavampaa samalla, kun johdettavat toivovat johtajilta enemmän kasvokkaista vuorovaikutusta. Tulosten pohjalta jaetun johtajuuden voidaan osittain nähdä murtavan perinteistä LMX-teorian näkemystä johtajan ja johdettavan välisen suhteen merkityksellisyydestä, sillä jaetun johtajuuden organisaatiossa tiimin merkitys johdettavan työhön on perinteistä, hierarkkista organisaatiomallia suurempi.