Kunnan omistamien kiinteistöjen arvonlisäverotus
Aalto, Sanna (2018)
Aalto, Sanna
2018
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805301821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805301821
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman aiheena on kunnan omistamien kiinteistöjen arvonlisäverotus. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuntien asemaa arvonlisäverotuksessa sekä tarkastella kuntien omistamien ja käyttämien kiinteistöjen arvonlisäverotusta.
Arvonlisäverotuksen pääsäännön mukaan jokainen, joka harjoittaa liiketoiminnan muodossa tavaroiden ja palvelujen myyntiä, on arvonlisäverovelvollinen. Arvonlisäverolain 6.1 §:n mukaan myös kunta on verovelvollinen liiketoiminnan muodossa tapahtuvasta tavaran ja palvelun myynnistä. Kuntien arvonlisäverotus poikkeaa kuitenkin eräiltä osin yleisestä arvonlisäverovelvollisuudesta. Kunnalla on tietyin edellytyksin oikeus saada palautuksena hankintoihinsa sisältyvä sellainen vero, josta kunta ei saa tehdä vähennystä.
Kiinteistön vuokraaminen ja muu käyttöoikeuden luovuttaminen on pääsääntöisesti arvonlisäverotonta. Poikkeuksena arvonlisäverolain 27 §:n pääsäännöstä lain 29 §:ään sisältyvät säännökset verollisista kiinteistöön kohdistuvien oikeuksien luovutuksista. Arvonlisäverolain 29 §:ssä luetellut käyttöoikeuden luovutukset tulee käsitellä arvonlisäverollisina riippumatta siitä, kuka on vuokralainen tai vuokrataanko kiinteistöä arvonlisäverolliseen vai -verottomaan käyttöön. Tutkimuksessa perehdytään kiinteistön käyttöoikeuden luovutuksiin tilanteissa, joissa kunta vuokraa omistamaansa kiinteistöä tai on itse vuokralaisen asemassa.
Tutkimuksen metodi on oikeusdogmaattinen eli lainopillinen. Tutkimuksessa pyritään selvittämään voimassa olevan lainsäädännön kanta. Kuntien arvonlisäverovelvollisuutta ja kunnan omistamien ja käyttämien kiinteistöjen arvonlisäverotusta käsitellään tutkimuksessa kotimaisen oikeuskäytännön kautta.
Tutkimuksessa havaitaan, että kiinteistön käyttötarkoitus ratkaisee käsitelläänkö kuntien kiinteistöhoidon käyttökuluihin ja kiinteistöinvestointeihin sisältyvät arvonlisäverot vähennettävänä vai palautettavana verona vai vähennysrajoitteisena. Lisäksi tutkimuksessa todetaan, että kunnalla on oikeus hakeutua vapaaehtoisesti verovelvolliseksi kiinteistön käyttöoikeuden luovutuksesta laissa säädettyjen edellytysten täyttyessä.
Arvonlisäverotuksen pääsäännön mukaan jokainen, joka harjoittaa liiketoiminnan muodossa tavaroiden ja palvelujen myyntiä, on arvonlisäverovelvollinen. Arvonlisäverolain 6.1 §:n mukaan myös kunta on verovelvollinen liiketoiminnan muodossa tapahtuvasta tavaran ja palvelun myynnistä. Kuntien arvonlisäverotus poikkeaa kuitenkin eräiltä osin yleisestä arvonlisäverovelvollisuudesta. Kunnalla on tietyin edellytyksin oikeus saada palautuksena hankintoihinsa sisältyvä sellainen vero, josta kunta ei saa tehdä vähennystä.
Kiinteistön vuokraaminen ja muu käyttöoikeuden luovuttaminen on pääsääntöisesti arvonlisäverotonta. Poikkeuksena arvonlisäverolain 27 §:n pääsäännöstä lain 29 §:ään sisältyvät säännökset verollisista kiinteistöön kohdistuvien oikeuksien luovutuksista. Arvonlisäverolain 29 §:ssä luetellut käyttöoikeuden luovutukset tulee käsitellä arvonlisäverollisina riippumatta siitä, kuka on vuokralainen tai vuokrataanko kiinteistöä arvonlisäverolliseen vai -verottomaan käyttöön. Tutkimuksessa perehdytään kiinteistön käyttöoikeuden luovutuksiin tilanteissa, joissa kunta vuokraa omistamaansa kiinteistöä tai on itse vuokralaisen asemassa.
Tutkimuksen metodi on oikeusdogmaattinen eli lainopillinen. Tutkimuksessa pyritään selvittämään voimassa olevan lainsäädännön kanta. Kuntien arvonlisäverovelvollisuutta ja kunnan omistamien ja käyttämien kiinteistöjen arvonlisäverotusta käsitellään tutkimuksessa kotimaisen oikeuskäytännön kautta.
Tutkimuksessa havaitaan, että kiinteistön käyttötarkoitus ratkaisee käsitelläänkö kuntien kiinteistöhoidon käyttökuluihin ja kiinteistöinvestointeihin sisältyvät arvonlisäverot vähennettävänä vai palautettavana verona vai vähennysrajoitteisena. Lisäksi tutkimuksessa todetaan, että kunnalla on oikeus hakeutua vapaaehtoisesti verovelvolliseksi kiinteistön käyttöoikeuden luovutuksesta laissa säädettyjen edellytysten täyttyessä.