Pedagogiset tukitoimet tehostettua tukea tarvitsevien lasten esiopetusryhmässä : tapaustutkimus esiopetuksesta
Kalliosaari, Anni (2018)
Kalliosaari, Anni
2018
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805291811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805291811
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoitus oli selvittää pedagogisia tukitoimia tehostettua tukea tarvitsevien lasten esiopetusryhmässä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia pedagogisia tukitoimia tehostettua tukea tarvitsevat lapset saavat esiopetuksessa ja miten pedagogiset tukitoimet näkyvät esiopetusryhmässä. Tutkimuksessa tarkasteltiin esiopetuksen pedagogiikan toteuttamista kokonaisuutena, mutta mielenkiinto suunnattiin erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien lasten kanssa toteutettaviin pedagogisiin tukitoimiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena Pirkanmaalla. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla esiopetuksen opettajia ja havainnoimalla pedagogiikkaa esiopetusryhmissä. Teemahaastattelu toteutettiin neljälle esiopetuksen opettajalle ja havainnointi oli osallistuvaa havainnointia heidän esiopetusryhmissään. Haastattelu- ja havainnointiaineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti ja analysointi keskittyi teemoitteluun.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että pedagogiset tukitoimet ymmärrettiin esiopetuksen opettajien kesken melko samalla tavalla. Pedagogiset tukitoimet määriteltiin konkreettisiksi aputoimiksi lapsen tuen tarpeisiin. Pedagogisia tukitoimia pidettiin merkittävänä osana esiopetusta ja niillä on myönteisiä merkityksiä sekä lapsille että esiopetuksessa toimivalle tiimille. Tuloksista selvisi, että konkreettiset pedagogiset tukitoimet tehostetussa tuessa olivat melko samanlaisia, vaikka lasten tuen tarve vaihteli. Lasten saamat pedagogiset tukitoimet jakautuivat käytäntöihin, opettajan antamaan tukeen ja moniammatillisessa yhteistyössä annettavaan tukeen. Käytännöissä korostuivat kaikkien opettajien kohdalla pienryhmätoiminta ja tunnekasvatus. Opettajan antamassa tuessa nostettiin esille myönteisen ilmapiirin luominen ja sensitiivisyys. Moniammatillinen yhteistyötä tehtiin kaikissa tapauksissa varhaiskasvatuksen erityisopettajan (VEO) kanssa. Jokaisessa tapauksessa oli kuitenkin nähtävissä erikseen yksilöllisiä tukitoimia, jotka oli suunniteltu juuri lapsen tehostetun tuen tarpeen mukaisesti. Pedagogisten tukitoimien nähtiin olevan tehostettua tukea tarvitsevien lasten kohdalla yksilöllisempiä ja suunnitellumpia, mutta niitä hyödynnettiin myös koko esiopetusryhmän lasten kesken.
Ryhmässä käytettävät pedagogiset tukitoimet eivät eronneet huomattavasti tehostettua tukea tarvitsevien lasten kanssa käytetyistä tukitoimista, vaan tukitoimia toteutettiin kokonaisuutena ryhmän kesken ja tehostettua tukea tarvitsevien lasten kanssa käytettiin lisäksi heille yksilöllisesti suunnattuja tukitoimia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena Pirkanmaalla. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla esiopetuksen opettajia ja havainnoimalla pedagogiikkaa esiopetusryhmissä. Teemahaastattelu toteutettiin neljälle esiopetuksen opettajalle ja havainnointi oli osallistuvaa havainnointia heidän esiopetusryhmissään. Haastattelu- ja havainnointiaineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti ja analysointi keskittyi teemoitteluun.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että pedagogiset tukitoimet ymmärrettiin esiopetuksen opettajien kesken melko samalla tavalla. Pedagogiset tukitoimet määriteltiin konkreettisiksi aputoimiksi lapsen tuen tarpeisiin. Pedagogisia tukitoimia pidettiin merkittävänä osana esiopetusta ja niillä on myönteisiä merkityksiä sekä lapsille että esiopetuksessa toimivalle tiimille. Tuloksista selvisi, että konkreettiset pedagogiset tukitoimet tehostetussa tuessa olivat melko samanlaisia, vaikka lasten tuen tarve vaihteli. Lasten saamat pedagogiset tukitoimet jakautuivat käytäntöihin, opettajan antamaan tukeen ja moniammatillisessa yhteistyössä annettavaan tukeen. Käytännöissä korostuivat kaikkien opettajien kohdalla pienryhmätoiminta ja tunnekasvatus. Opettajan antamassa tuessa nostettiin esille myönteisen ilmapiirin luominen ja sensitiivisyys. Moniammatillinen yhteistyötä tehtiin kaikissa tapauksissa varhaiskasvatuksen erityisopettajan (VEO) kanssa. Jokaisessa tapauksessa oli kuitenkin nähtävissä erikseen yksilöllisiä tukitoimia, jotka oli suunniteltu juuri lapsen tehostetun tuen tarpeen mukaisesti. Pedagogisten tukitoimien nähtiin olevan tehostettua tukea tarvitsevien lasten kohdalla yksilöllisempiä ja suunnitellumpia, mutta niitä hyödynnettiin myös koko esiopetusryhmän lasten kesken.
Ryhmässä käytettävät pedagogiset tukitoimet eivät eronneet huomattavasti tehostettua tukea tarvitsevien lasten kanssa käytetyistä tukitoimista, vaan tukitoimia toteutettiin kokonaisuutena ryhmän kesken ja tehostettua tukea tarvitsevien lasten kanssa käytettiin lisäksi heille yksilöllisesti suunnattuja tukitoimia.