Mobiilipelaajien turvallisuus lokaatiopohjaisissa peleissä : Case Pokémon go
Nousiainen, Juuso (2018)
Nousiainen, Juuso
2018
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Information Studies and Interactive Media
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805291791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805291791
Tiivistelmä
Pokémon Go saavutti pelaajahuippunsa kesällä 2016. Lisättyä todellisuutta ja lokaatio-paikannusta hyödyntävä mobiilipeli sai pelaajat liikkeelle ja useat heistä raportoivat pelin myönteisistä vaikutuksista elämäänsä esimerkiksi kohonneen kunnon myötä. Fyysistä liikkumista vaativa peli toi kuitenkin mukanaan myös erilaiset turvallisuusuhat, joihin tämä tutkimus perehtyy.
Tutkimuksessa selvitettiin, onko Pokémon Go:lla vaikutusta pelaajan turvallisuuteen. Tämä toteutettiin tarkastelemalla, millaisia fyysisiä uhkakuvia mies- ja naispuolisten pelaajien kohdalla toteutui ja olivatko pelaajat kokeneet oman turvallisuutensa olevan uhattuna Pokémon Go:ta pelatessaan. Lisäksi turvallisuusuhkien toteutumista tarkasteltiin yksin ja ryhmässä pelaavien osalta.
Aineistona käytettiin Colley et al. tutkimuksesta The Geography of Pokémon GO: Beneficial and Problematic Effects on Places and Movement saatua dataa. Data kerättiin kenttähaastatteluna (N=375) kahden viikon ajalta kesällä 2016 Euroopasta ja Amerikasta.
Tuloksista ilmeni, että Pokémon Go:lla oli vaikutusta noin joka kuudennen pelaajan turvallisuuteen. Näistä noin joka kolmas oli läheltä-piti -tilanne: pelaaja oli viime hetkellä kerennyt välttää vaarallisen tilanteen. Loput vaaratilanteista olivat fyysisiä kontakteja ihmisen tai muun objektin kanssa. Miespuolisilla pelaajilla yleisin fyysinen kontakti oli törmääminen toiseen ihmiseen, naispuolisilla törmääminen tolppaan sekä pyörällä kaatuminen Pokémon Go:ta pelatessaan. Tuloksien mukaan ei ollut merkitystä, pelaako yksin vai ryhmässä: Pokémon Go:lla oli suhteessa lähes yhtä suuri vaikutus molemmissa tapauksissa pelaajien turvallisuuteen. Eroja löytyi kuitenkin toteutuneista uhkakuvista: yksin pelaavat kompuroivat enemmän ja törmäsivät oviin, ryhmissä pelaavat muihin ihmisiin ja tolppiin.
Tutkimuksessa selvitettiin, onko Pokémon Go:lla vaikutusta pelaajan turvallisuuteen. Tämä toteutettiin tarkastelemalla, millaisia fyysisiä uhkakuvia mies- ja naispuolisten pelaajien kohdalla toteutui ja olivatko pelaajat kokeneet oman turvallisuutensa olevan uhattuna Pokémon Go:ta pelatessaan. Lisäksi turvallisuusuhkien toteutumista tarkasteltiin yksin ja ryhmässä pelaavien osalta.
Aineistona käytettiin Colley et al. tutkimuksesta The Geography of Pokémon GO: Beneficial and Problematic Effects on Places and Movement saatua dataa. Data kerättiin kenttähaastatteluna (N=375) kahden viikon ajalta kesällä 2016 Euroopasta ja Amerikasta.
Tuloksista ilmeni, että Pokémon Go:lla oli vaikutusta noin joka kuudennen pelaajan turvallisuuteen. Näistä noin joka kolmas oli läheltä-piti -tilanne: pelaaja oli viime hetkellä kerennyt välttää vaarallisen tilanteen. Loput vaaratilanteista olivat fyysisiä kontakteja ihmisen tai muun objektin kanssa. Miespuolisilla pelaajilla yleisin fyysinen kontakti oli törmääminen toiseen ihmiseen, naispuolisilla törmääminen tolppaan sekä pyörällä kaatuminen Pokémon Go:ta pelatessaan. Tuloksien mukaan ei ollut merkitystä, pelaako yksin vai ryhmässä: Pokémon Go:lla oli suhteessa lähes yhtä suuri vaikutus molemmissa tapauksissa pelaajien turvallisuuteen. Eroja löytyi kuitenkin toteutuneista uhkakuvista: yksin pelaavat kompuroivat enemmän ja törmäsivät oviin, ryhmissä pelaavat muihin ihmisiin ja tolppiin.