Collaborative Wayfinding in Virtual Environments
Kallioniemi, Pekka (2018)
Kallioniemi, Pekka
Tampere University Press
2018
Tietojenkäsittelyoppi/Vuorovaikutteinen teknologia - Computer Science/Interactive Technology
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2018-06-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0753-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0753-0
Tiivistelmä
Suunnistus on prosessi jossa ihmiset orientoivat itsensä ympäröivään tilaan ja liikkuvat lähtöpisteestä kohteeseen, ja yleensä tämä liikkuminen halutaan suorittaa mahdollisimman vaivattomasti ja tehokkaasti. Usein liikkuminen voi olla myös kollaboratiivista, esimerkiksi tapauksissa joissa kaksi suunnistajaa työskentelevät yhdessä löytääkseen kohteen.
Tämä väitöskirja tarkastelee kollaboratiivista suunnistusta virtuaaliympäristöissä. Realistiset virtuaaliympäristöt voivat tarjota todellisuutta vastaavan kokemuksen, jolloin niistä saatuja tuloksia pystytään soveltamaan myös tosielämän tilanteisiin. Kuten tämän työn tulokset osoittavat, kollaboratiiviseen virtuaaliseen suunnistukseen vaikuttavat useat tekijät, mukaanlukien immersio, sukupuoli ja videopelikokemus. Tieteellisen kontribuution lisäksi tähän työhön sisältyy myös kolmen erilaisen CityCompass-virtuaaliympäristön suunnittelu ja toteutus. Kaikki ympäristöt soveltuvat kollaboratiivisen suunnistuksen tutkimiseen, mutta niitä on käytetty myös muun muassa kieltenopetuksen tukena. Väitöskirja tarjoaa myös ohjeita yleisesti virtuaaliympäristöjen suunnitteluun ja toteutukseen. Wayfinding is a complex process in which people orient themselves in the surrounding space and navigate from one place to another. The path selected may vary based on the purpose of the trip, but generally, people want to move from their origin to their destination as effortlessly as possible. Wayfinding often has collaborative aspects, for example, in situations where one person is guiding another.
This dissertation evaluates aspects of collaborative wayfinding in virtual environments. It suggests several factors that affect collaborative wayfinding in these environments, including immersion, gender and video game experience. This work also introduces a collaborative virtual environment application family called CityCompass with three different evolutionary stages. All these applications have the same approach for measuring spatial ability through collaborative wayfinding tasks, but they also have unique features, for example, regarding interaction. The results from this thesis should be considered as generic guidelines when designing virtual environments with wayfinding aspects.
Tämä väitöskirja tarkastelee kollaboratiivista suunnistusta virtuaaliympäristöissä. Realistiset virtuaaliympäristöt voivat tarjota todellisuutta vastaavan kokemuksen, jolloin niistä saatuja tuloksia pystytään soveltamaan myös tosielämän tilanteisiin. Kuten tämän työn tulokset osoittavat, kollaboratiiviseen virtuaaliseen suunnistukseen vaikuttavat useat tekijät, mukaanlukien immersio, sukupuoli ja videopelikokemus. Tieteellisen kontribuution lisäksi tähän työhön sisältyy myös kolmen erilaisen CityCompass-virtuaaliympäristön suunnittelu ja toteutus. Kaikki ympäristöt soveltuvat kollaboratiivisen suunnistuksen tutkimiseen, mutta niitä on käytetty myös muun muassa kieltenopetuksen tukena. Väitöskirja tarjoaa myös ohjeita yleisesti virtuaaliympäristöjen suunnitteluun ja toteutukseen.
This dissertation evaluates aspects of collaborative wayfinding in virtual environments. It suggests several factors that affect collaborative wayfinding in these environments, including immersion, gender and video game experience. This work also introduces a collaborative virtual environment application family called CityCompass with three different evolutionary stages. All these applications have the same approach for measuring spatial ability through collaborative wayfinding tasks, but they also have unique features, for example, regarding interaction. The results from this thesis should be considered as generic guidelines when designing virtual environments with wayfinding aspects.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4861]