Kuntastrategia kokeiluja tukemassa - kokeileva kehittäminen palvelujen kehittämisen keinona : case: Espoon Ison Omenan palvelutori
Koivisto, Juulia; Asikainen, Saara (2018)
Koivisto, Juulia
Asikainen, Saara
2018
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805251783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805251783
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään, voidaanko strategisella johtamisella edistää kokeilevaa kehittämistä kunnissa. Kokeilujen hyödyntäminen kehittämisessä julkisella sektorilla on noussut ajankohtaiseksi keinoksi vastata nopeasti muuttuvan dynaamisen toimintaympäristön haasteisiin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu innovaatioiden ja kokeilujen osuudesta, sekä strategisen johtamisen osuudesta.
Tutkimus on laadullinen case-tutkimus, jossa tutkittava case on Espoon Palvelutori-toimintamalli. Se on uusi tapa järjestää julkisia palveluja kuntalaisille ja toimii samalla myös innovaatio-alustana. Palvelutori nähdään aiempien selvitysten perusteella asiakkaiden keskuudessa selvästi hyvänä toimintatapana, mutta sen toteuttamisesta voidaan tunnistaa myös haasteita. Tässä tutkimuksessa selvitetäänkin, miten Palvelutori-toimintatapaan on päädytty ja miten sitä aiotaan jatkossa kehittää. Lisäksi on hyödyllistä selvittää Palvelutorin kehittämiseen liittyviä prosesseja, johtamista ja toimintaa, jotta nämä mahdollisesti toimivaksi havaitut asiat olisivat käytettävissä ja hyödynnettävissä myös tulevaisuudessa Espoossa ja mahdollisesti muuallakin. Tähän tarkasteluun tämä tutkimus tarjoaa kaksi näkökulmaa: strategisen johdon sekä operatiivisen tason näkökulmat.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahtatoista Espoon kaupungin strategisessa johdossa ja sekä Ison Omenan Palvelutorilla ja sen kehittämisen parissa työskentelevää henkilöä. Aineisto koostuu noin 35 minuutin - tunnin pituisista teemahaastatteluista ja ne analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntämällä. Aineiston analyysissa päättelyn logiikka on abduktiivinen, eli teoriaohjaava. Teoreettinen viitekehys kirjoitettiin pääasiassa ennen haastatteluja, mutta aineiston keruun jälkeen teoriaa täydennettiin vielä aineistosta nousevien teemojen perusteella.
Tutkimuksen mukaan strateginen johtaminen on hyvä keino kokeilevan kehittämisen tukemiseksi, koska strategiaan perustuva johtaminen Espoossa antaa tilaa kokeiluille sekä luo kehittämismyönteistä ilmapiiriä. Kokeilut nähdään positiivisessa valossa niin operatiivisen tason kuin strategisen johdon näkökulmasta. Kokeilevaa kehittämistä on edistetty strategisella johtamisella Espoossa. Sillä on onnistuttu luomaan otolliset olosuhteet kokeilukulttuurin kehittymiselle. Kokeilukulttuuria edistävässä strategisessa johtamisessa korostuu esimiesten merkitys viestien välittäjänä sekä operatiiviselle tasolle että sieltä ylöspäin johdon tasolle. Suunnitelmallisena, pitkän tähtäimen kehittämisen keinona strateginen johtaminen ei siis sulje kokeiluja kehittämisen keinona pois, vaan antaa niille tilaa.
Tutkimus on laadullinen case-tutkimus, jossa tutkittava case on Espoon Palvelutori-toimintamalli. Se on uusi tapa järjestää julkisia palveluja kuntalaisille ja toimii samalla myös innovaatio-alustana. Palvelutori nähdään aiempien selvitysten perusteella asiakkaiden keskuudessa selvästi hyvänä toimintatapana, mutta sen toteuttamisesta voidaan tunnistaa myös haasteita. Tässä tutkimuksessa selvitetäänkin, miten Palvelutori-toimintatapaan on päädytty ja miten sitä aiotaan jatkossa kehittää. Lisäksi on hyödyllistä selvittää Palvelutorin kehittämiseen liittyviä prosesseja, johtamista ja toimintaa, jotta nämä mahdollisesti toimivaksi havaitut asiat olisivat käytettävissä ja hyödynnettävissä myös tulevaisuudessa Espoossa ja mahdollisesti muuallakin. Tähän tarkasteluun tämä tutkimus tarjoaa kaksi näkökulmaa: strategisen johdon sekä operatiivisen tason näkökulmat.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahtatoista Espoon kaupungin strategisessa johdossa ja sekä Ison Omenan Palvelutorilla ja sen kehittämisen parissa työskentelevää henkilöä. Aineisto koostuu noin 35 minuutin - tunnin pituisista teemahaastatteluista ja ne analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntämällä. Aineiston analyysissa päättelyn logiikka on abduktiivinen, eli teoriaohjaava. Teoreettinen viitekehys kirjoitettiin pääasiassa ennen haastatteluja, mutta aineiston keruun jälkeen teoriaa täydennettiin vielä aineistosta nousevien teemojen perusteella.
Tutkimuksen mukaan strateginen johtaminen on hyvä keino kokeilevan kehittämisen tukemiseksi, koska strategiaan perustuva johtaminen Espoossa antaa tilaa kokeiluille sekä luo kehittämismyönteistä ilmapiiriä. Kokeilut nähdään positiivisessa valossa niin operatiivisen tason kuin strategisen johdon näkökulmasta. Kokeilevaa kehittämistä on edistetty strategisella johtamisella Espoossa. Sillä on onnistuttu luomaan otolliset olosuhteet kokeilukulttuurin kehittymiselle. Kokeilukulttuuria edistävässä strategisessa johtamisessa korostuu esimiesten merkitys viestien välittäjänä sekä operatiiviselle tasolle että sieltä ylöspäin johdon tasolle. Suunnitelmallisena, pitkän tähtäimen kehittämisen keinona strateginen johtaminen ei siis sulje kokeiluja kehittämisen keinona pois, vaan antaa niille tilaa.