Iso vai Pikku Kakkonen? : monikanavaisuuden tavoitteet suhteessa julkisen palvelun tehtävään lastenohjelmassa Pikku Kakkonen
Kellinsalmi, Niina (2018)
Kellinsalmi, Niina
2018
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805221753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805221753
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkitaan sitä, miksi Pikku Kakkonen toimii monikanavaisesti, mitä kohderyhmiä Pikku Kakkonen eri kanavillaan tavoittelee ja miten julkisen palvelun tehtävä näyttäytyy Pikku Kakkosen monikanavaisessa toiminnassa. Tämän tutkielman aihe nousi halusta ymmärtää, miksi Pikku Kakkonen toimii muun muassa lapsilta itseltään kielletyillä sosiaalisen median alustoilla. Ajankohtaiseksi tutkimusaiheen teki Pikku Kakkosen 40-vuotisjuhlavuosi vuonna 2017.
Menetelmältään tutkielma on laadullinen teoriaa testaava tapaustutkimus. Kirjallisuuskatsauksessa luodaan silmäys muun muassa teoriaan julkisen palvelun mediasta, voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden markkinoinnista, monikanavaisesta asiakkuudenhallinnasta, brändäyksestä ja nostalgiasta, joka korostui Pikku Kakkosen kanavissa sen juhlavuonna. Tutkimustulokset syntyivät yhdistämällä tutkielman kirjallisuuskatsauksen antia sekä Pikku Kakkosen toimintaan sen digitaalisissa kanavissa syyskuun 2017 aikana että Pikku Kakkosen mediatoimittajan teemahaastatteluun. Lisäksi Pikku Kakkosen monikanavaista toimintaa syyskuussa 2017 peilattiin Ylen lastenohjelmien periaatteisiin ja Ylen linjauksiin lasten ja nuorten huomioonottamisesta sisällöissään.
Tutkimustuloksissa nousee esiin, että Pikku Kakkonen on brändi ilman kaupallisia tavoitteita. Pikku Kakkonen toimii monikanavaisesti vahvistaakseen pääkanavaansa eli televisio-ohjelmaa. Lasten kohderyhmälle tarkoitetut kanavat ovat televisio-ohjelma Pikku Kakkonen, Pikku Kakkosen sovellus, verkkosivusto yle.fi/pikkukakkonen, Lasten Areena, Yle Areena ja Pikku Kakkosen radio. Aikuisten kohderyhmälle tarkoitetut kanavat ovat verkkosivusto yle.fi/lapset, Facebook, Instagram ja Pinterest. Pikku Kakkosen YouTube-kanava on tarkoitettu sekä aikuisille että lapsille. Julkisen palvelun tehtävä ilmenee Pikku Kakkosen monikanavaisessa toiminnassa siten, että Pikku Kakkonen haluaa pysyä mukana lasten kehittyvässä maailmassa, eli tarjota korkealaatuista sisältöä niissä välineissä, joita alle kouluikäiset lapset käyttävät.
Tämän tutkielman valossa julkisen palvelun toimijoiden on perusteltua paitsi levittäytyä uusille media-alustoille, myös käyttää markkinointia ja brändäystä saavuttaakseen kansalaiset ja toteuttaakseen näin julkisen palvelun tehtäväänsä. Tämä legimitoi myös Pikku Kakkosen monikanavaisen toiminnan kaupallisilla alustoilla. Julkisen palvelun toimijoiden kohdalla onkin perusteltua alkaa puhua julkisen palvelun brändäyksestä.
Menetelmältään tutkielma on laadullinen teoriaa testaava tapaustutkimus. Kirjallisuuskatsauksessa luodaan silmäys muun muassa teoriaan julkisen palvelun mediasta, voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden markkinoinnista, monikanavaisesta asiakkuudenhallinnasta, brändäyksestä ja nostalgiasta, joka korostui Pikku Kakkosen kanavissa sen juhlavuonna. Tutkimustulokset syntyivät yhdistämällä tutkielman kirjallisuuskatsauksen antia sekä Pikku Kakkosen toimintaan sen digitaalisissa kanavissa syyskuun 2017 aikana että Pikku Kakkosen mediatoimittajan teemahaastatteluun. Lisäksi Pikku Kakkosen monikanavaista toimintaa syyskuussa 2017 peilattiin Ylen lastenohjelmien periaatteisiin ja Ylen linjauksiin lasten ja nuorten huomioonottamisesta sisällöissään.
Tutkimustuloksissa nousee esiin, että Pikku Kakkonen on brändi ilman kaupallisia tavoitteita. Pikku Kakkonen toimii monikanavaisesti vahvistaakseen pääkanavaansa eli televisio-ohjelmaa. Lasten kohderyhmälle tarkoitetut kanavat ovat televisio-ohjelma Pikku Kakkonen, Pikku Kakkosen sovellus, verkkosivusto yle.fi/pikkukakkonen, Lasten Areena, Yle Areena ja Pikku Kakkosen radio. Aikuisten kohderyhmälle tarkoitetut kanavat ovat verkkosivusto yle.fi/lapset, Facebook, Instagram ja Pinterest. Pikku Kakkosen YouTube-kanava on tarkoitettu sekä aikuisille että lapsille. Julkisen palvelun tehtävä ilmenee Pikku Kakkosen monikanavaisessa toiminnassa siten, että Pikku Kakkonen haluaa pysyä mukana lasten kehittyvässä maailmassa, eli tarjota korkealaatuista sisältöä niissä välineissä, joita alle kouluikäiset lapset käyttävät.
Tämän tutkielman valossa julkisen palvelun toimijoiden on perusteltua paitsi levittäytyä uusille media-alustoille, myös käyttää markkinointia ja brändäystä saavuttaakseen kansalaiset ja toteuttaakseen näin julkisen palvelun tehtäväänsä. Tämä legimitoi myös Pikku Kakkosen monikanavaisen toiminnan kaupallisilla alustoilla. Julkisen palvelun toimijoiden kohdalla onkin perusteltua alkaa puhua julkisen palvelun brändäyksestä.