”When Will You Die?” : Margaret Thatcher ja populaarimusiikin poliittisuus
Kaipainen, Tiina (2018)
Kaipainen, Tiina
2018
Politiikan tutkimuksen tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Politics
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805211745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805211745
Kuvaus
Liitteet eivät ole verkkoversiossa. Koko tutkielma luettavissa Tampereen yliopiston kirjastossa. This is a limited version of the Master’s thesis. The complete version can be viewed in print at Tampere University Library.
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee ihmisen poliittista sosialisaatiota ja populaarimusiikin vaikutusta tähän prosessiin. Tätä pyrin selventämään esittämällä aineistonani englanninkielistä populaarimusiikin lyriikkaa, jolla voidaan ajatella olevan poliittisia merkityksiä. Pohdin myös populaarimusiikin suhdetta esimerkiksi valtioon muun muassa sensuurin kautta. Käsittelen lisäksi laajalti ongelmia, joita poliittisen musiikin tulkintaan ja ymmärrykseen liittyy: esimerkiksi vääränlaisissa konteksteissa käytettyjä kappaleita.
Tutkielmani on luonteeltaan teoreettinen. Pääasiallisena lähdeteoksina hyödynsin John Ormanin (1984) teosta The Politics of Rock Music sekä Dawson & Prewittin vuoden 1969 tutkimusta Political Socialization : An Analytic Study. Tutkielmani kuitenkin saa tukea monista eri lähteistä, joista jokainen on ollut hyödyllinen omalla tavallaan – en siis tarkemmin nostaisi esiin yhtä tiettyä lähdetekstiä.
Pääasiallinen aineistoni koostuu kahdeksasta Margaret Thatcherista kirjoitetusta populaarimusiikin lyriikasta, joita analysoimalla pyrin selvittämään, millaista kuvaa ne luovat entisestä Iso-Britannian pääministeristä. Thatcher jakoi mielipiteet melko selvästi, mutta analyysiin valituilla kappaleilla oli kaikilla lähes yhteinen teema: halveksunta tai vähintäänkin epätyytyväisyys tätä kohtaan.
Erilaisista lähteistä koostamani päätelmät viittaavat vahvasti musiikin voivan vaikuttaa ihmisen poliittiseen sosialisaatioon. Populaarimusiikki on erottamaton osa elämäämme, ja sitä esittävät artistit usein ihailujemme kohteita: olisi väärin olettaa, etteikö sitä kautta syntyisi myös uudenlaisia poliittisia ajatuksia sekä myös vahvistuksia omalle aiemmalle ajattelulle.
Tutkielmani on luonteeltaan teoreettinen. Pääasiallisena lähdeteoksina hyödynsin John Ormanin (1984) teosta The Politics of Rock Music sekä Dawson & Prewittin vuoden 1969 tutkimusta Political Socialization : An Analytic Study. Tutkielmani kuitenkin saa tukea monista eri lähteistä, joista jokainen on ollut hyödyllinen omalla tavallaan – en siis tarkemmin nostaisi esiin yhtä tiettyä lähdetekstiä.
Pääasiallinen aineistoni koostuu kahdeksasta Margaret Thatcherista kirjoitetusta populaarimusiikin lyriikasta, joita analysoimalla pyrin selvittämään, millaista kuvaa ne luovat entisestä Iso-Britannian pääministeristä. Thatcher jakoi mielipiteet melko selvästi, mutta analyysiin valituilla kappaleilla oli kaikilla lähes yhteinen teema: halveksunta tai vähintäänkin epätyytyväisyys tätä kohtaan.
Erilaisista lähteistä koostamani päätelmät viittaavat vahvasti musiikin voivan vaikuttaa ihmisen poliittiseen sosialisaatioon. Populaarimusiikki on erottamaton osa elämäämme, ja sitä esittävät artistit usein ihailujemme kohteita: olisi väärin olettaa, etteikö sitä kautta syntyisi myös uudenlaisia poliittisia ajatuksia sekä myös vahvistuksia omalle aiemmalle ajattelulle.