Sukupuoli ja seksuaalisuus viidennen luokan seksuaalikasvatuksessa
Törrönen, Tiia (2018)
Törrönen, Tiia
2018
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805181715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805181715
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuolta ja seksuaalisuutta esitetään ja tuotetaan viidennen luokan seksuaalikasvatuksessa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, miten opetussuunnitelman tavoitteet sukupuolten tasa-arvosta toteutuvat seksuaalikasvatuksessa ja millä tavoin sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus huomioidaan seksuaalikasvatuksen opetuksessa. Tutkimuksessa haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Millaisena sukupuoli hahmottuu viidennen luokan seksuaalikasvatuksessa? Miten sukupuolta esitetään viidennen luokan seksuaalikasvatuksessa? Miten opetussuunnitelman tavoitteet sukupuolten tasa-arvosta ja moninaisuuden huomioimisesta toteutuvat viidennen luokan seksuaalikasvatuksessa?
Tutkimus on kvalitatiivinen ja se toteutettiin feministisellä tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaa kerronnallisen haastattelun keinoin. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimus osoitti, että sukupuolta ja seksuaalisuutta esitetään seksuaalikasvatuksen opetuksessa hyvin eri tavalla opettajasta riippuen. Osa opettajista opettaa biologisen ja heteronormatiivisen mallin mukaan. He keskittyvät kuvaamaan miesten ja naisten välisiä eroja ja ihmisen lisääntymistä eivätkä tuo esiin moninaisuuteen liittyviä teemoja opetuksessaan. Heidän seksuaalikasvatuksessaan sukupuoli näyttäytyy kaksijakoisena ja seksuaalisuus heteroseksuaalisuutena. Toiset opettajista taas ottavat seksuaalikasvatuksessaan laajemmin huomioon sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuuden ja käsittelevät sukupuolen ja seksuaalisuuden monia eri ulottuvuuksia, jolloin seksuaalisuus ja sukupuoli hahmottuvat monitahoisempina ilmiöinä. Monet opettajista toteuttavat seksuaalikasvatusta, jossa on sekä biologista ja heteronormatiivista että moninaisuutta huomioivaa sisältöä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että tavoitteet sukupuolten tasa-arvosta ja moninaisuuden huomioimisesta eivät vielä täysin toteudu tämän päivän seksuaalikasvatuksessa. Vaikka yksittäiset opettajat ovatkin pyrkineet purkamaan heteronormatiivisuutta ja kaksijakoista sukupuolikäsitystä, ovat biologiset näkemykset sukupuolesta ja seksuaalisuudesta edelleen vahvasti esillä opetuksessa. Seksuaalikasvatuksessa saatetaan tiedostamatta esittää heteroseksuaalisuus ja cissukupuolisuus normeina, jolloin muut vaihtoehdot jäävät taka-alalle tai kokonaan näkymättömiksi.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja se toteutettiin feministisellä tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaa kerronnallisen haastattelun keinoin. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimus osoitti, että sukupuolta ja seksuaalisuutta esitetään seksuaalikasvatuksen opetuksessa hyvin eri tavalla opettajasta riippuen. Osa opettajista opettaa biologisen ja heteronormatiivisen mallin mukaan. He keskittyvät kuvaamaan miesten ja naisten välisiä eroja ja ihmisen lisääntymistä eivätkä tuo esiin moninaisuuteen liittyviä teemoja opetuksessaan. Heidän seksuaalikasvatuksessaan sukupuoli näyttäytyy kaksijakoisena ja seksuaalisuus heteroseksuaalisuutena. Toiset opettajista taas ottavat seksuaalikasvatuksessaan laajemmin huomioon sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuuden ja käsittelevät sukupuolen ja seksuaalisuuden monia eri ulottuvuuksia, jolloin seksuaalisuus ja sukupuoli hahmottuvat monitahoisempina ilmiöinä. Monet opettajista toteuttavat seksuaalikasvatusta, jossa on sekä biologista ja heteronormatiivista että moninaisuutta huomioivaa sisältöä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että tavoitteet sukupuolten tasa-arvosta ja moninaisuuden huomioimisesta eivät vielä täysin toteudu tämän päivän seksuaalikasvatuksessa. Vaikka yksittäiset opettajat ovatkin pyrkineet purkamaan heteronormatiivisuutta ja kaksijakoista sukupuolikäsitystä, ovat biologiset näkemykset sukupuolesta ja seksuaalisuudesta edelleen vahvasti esillä opetuksessa. Seksuaalikasvatuksessa saatetaan tiedostamatta esittää heteroseksuaalisuus ja cissukupuolisuus normeina, jolloin muut vaihtoehdot jäävät taka-alalle tai kokonaan näkymättömiksi.