Sähköbussi : kannattava investointi vai sijoitus tulevaisuuteen?
Kohonen, Aki (2018)
Kohonen, Aki
2018
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805141672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805141672
Tiivistelmä
Kasvihuonekaasujen lisääntymistä pidetään seurauksena ensisijaisesti ihmisten toimintatavoista, joista merkittävimpänä pidetään fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Suomen kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa linjataankin kestävään kehitykseen sisältyviä toimia, joiden tarkoituksena on saavuttaa hallitusohjelman sekä EU:n tavoitteet vuoteen 2030 ja kasvihuonekaasupäästöjen vähennystä 80-95 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Tampere on valinnut valtakunnantasoisen roolin, jolla tehdään Tampereesta ja sen lähiympäristöistä kokonaisvaltainen sähköistä liikennettä edistävä keskittymä. Tampereen tavoitteena on saavuttaa kansallinen ja mahdollisesti jopa kansainvälinen johtava asema, joka on tunnettu sähköistä liikennettä edistävänä alueena.
Tämän pro gradu – tutkielman tarkoituksena oli tutkia sähköbussien kannattavuutta Tampereen seudun joukkoliikenteessä. Tavoitteena oli tutkia ovatko sähköbussit kannattavia investointeja nykyiselle joukkoliikenteelle vai ovatko ne kenties sijoituksia tulevaisuuden joukkoliikenteeseen. Tämän tapaustutkimuksen empiirisen aineiston toteutuneet elinkaarikustannustiedot kerättiin Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitokselta ja päästötiedot LIPASTO yksikköpäästötietokannasta. Lisäksi TKL:n työntekijöille suoritettiin SWOT-analyysityyppinen mielipidekysely, jolla kerättiin laadullista taustatietoa sähkö- ja dieselbussikokemuksista.
Empiirisessä aineistossa hyödynnettiin työkaluna kustannus-hyötyanalyysia. Tuloksista selvisi, että tällä hetkellä sähköbussien tekniikka eli käytännössä akun kapasiteetti ja uuden teknologian luotettavuus eivät täysin tue sähköbussien mahdollisuuksia olla niin kannattavia kuin toivottaisiin. Vuonna 2017 sähköbussit operoivat noin 60 prosenttia dieselbussien ajokilometreistä. Sähköbussien operoidessa 15 vuoden elinkaarensa aikana vastaavan määrän ajokilometreinä dieselbussin kanssa, ovat sähköbussin operointikustannukset vain noin 50 prosenttia dieselbussin operointikustannuksista eli mitä enemmän sähköbusseilla operoidaan suhteessa dieselbusseihin, niin sitä kannattavampia sähköbussit ovat.
Ovatko sähköbussit sitten kannattavia investointeja vai sijoituksia tulevaisuuteen? Se on paljolti poliittinen kysymys. Kestävä kehitys ja sähköisen liikenteen edistäminen ei ole ainoastaan Tampereen seudulle sijoittuva, vaan koskee koko Suomea ja saavuttaakseen EU:ssa sovitut tavoitteet vähentää kasvihuonekaasupäästöjen 80-95 prosentilla vuoteen 2050 mennessä, on sähköistä liikennettä kehitettävä huomattavasti myös valtakunnallisella tasolla. Tutkimus antaa suuntaviivoja, joiden mukaan sähköbussit voivat olla kannattavia investointeja ja erityisesti sijoituksia tulevaisuuteen kestävän kehityksen näkökulmasta katsottuna, kunhan sähköbussien teknologiaa saadaan entisestään kehitettyä.
Tämän pro gradu – tutkielman tarkoituksena oli tutkia sähköbussien kannattavuutta Tampereen seudun joukkoliikenteessä. Tavoitteena oli tutkia ovatko sähköbussit kannattavia investointeja nykyiselle joukkoliikenteelle vai ovatko ne kenties sijoituksia tulevaisuuden joukkoliikenteeseen. Tämän tapaustutkimuksen empiirisen aineiston toteutuneet elinkaarikustannustiedot kerättiin Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitokselta ja päästötiedot LIPASTO yksikköpäästötietokannasta. Lisäksi TKL:n työntekijöille suoritettiin SWOT-analyysityyppinen mielipidekysely, jolla kerättiin laadullista taustatietoa sähkö- ja dieselbussikokemuksista.
Empiirisessä aineistossa hyödynnettiin työkaluna kustannus-hyötyanalyysia. Tuloksista selvisi, että tällä hetkellä sähköbussien tekniikka eli käytännössä akun kapasiteetti ja uuden teknologian luotettavuus eivät täysin tue sähköbussien mahdollisuuksia olla niin kannattavia kuin toivottaisiin. Vuonna 2017 sähköbussit operoivat noin 60 prosenttia dieselbussien ajokilometreistä. Sähköbussien operoidessa 15 vuoden elinkaarensa aikana vastaavan määrän ajokilometreinä dieselbussin kanssa, ovat sähköbussin operointikustannukset vain noin 50 prosenttia dieselbussin operointikustannuksista eli mitä enemmän sähköbusseilla operoidaan suhteessa dieselbusseihin, niin sitä kannattavampia sähköbussit ovat.
Ovatko sähköbussit sitten kannattavia investointeja vai sijoituksia tulevaisuuteen? Se on paljolti poliittinen kysymys. Kestävä kehitys ja sähköisen liikenteen edistäminen ei ole ainoastaan Tampereen seudulle sijoittuva, vaan koskee koko Suomea ja saavuttaakseen EU:ssa sovitut tavoitteet vähentää kasvihuonekaasupäästöjen 80-95 prosentilla vuoteen 2050 mennessä, on sähköistä liikennettä kehitettävä huomattavasti myös valtakunnallisella tasolla. Tutkimus antaa suuntaviivoja, joiden mukaan sähköbussit voivat olla kannattavia investointeja ja erityisesti sijoituksia tulevaisuuteen kestävän kehityksen näkökulmasta katsottuna, kunhan sähköbussien teknologiaa saadaan entisestään kehitettyä.