Opiskelijavalinnan, opintomenestyksen ja opintojen keskeyttämisen yhteys : Tampereen ammattikorkeakoulun röntgenhoitajakoulutus
Säilä, Tiina (2018)
Säilä, Tiina
2018
Korkeakouluhallinnon ja -johtamisen maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Higher Education Administration and Management
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805111645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805111645
Tiivistelmä
Korkeakoulun opiskelijavalinnan onnistuminen on merkittävää sekä yhteiskunnalle että yksilölle. Kun valintaprosessi onnistuu, opiskelijan opinnot etenevät suunnitellusti ja koulutuksella aikaansaadaan yhteiskunnallista tuottoa. Tärkeää on tunnistaa sellainen valintaprosessi, jolla koulutukseen saadaan parhaat mahdolliset ja riittävän motivoituneet opiskelijat, sillä useiden tutkimusten mukaan alle puolet korkeakoulututkinnon suorittaneista valmistuu optimaalisessa opiskeluajassa ja suuri joukko keskeyttää opintonsa.
Opiskelijavalinnan, opintomenestyksen ja opintojen keskeyttämisen yhteyttä käsittelevässä määrällisessä tutkimuksessa keskityttiin Tampereen ammattikorkeakoulun röntgenhoitajakoulutuksen opiskelijavalintaan. Tutkimusaineisto koostuu vuosien 2008–2012 välisenä aikana opinto-oikeuden saaneiden röntgenhoitajaopiskelijoiden valinta- ja opintomenestystä kuvaavista tunnusluvuista.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko iällä, sukupuolella, valintatoivesijalla, valintakoeryhmällä tai viiveelle valinnan ja opintojen aloittamisen välillä yhteyttä opintojen keskeyttämiseen tai opintomenestykseen korkeakoulussa ja onko valintakoemenestyksellä tai soveltuvuustutkimuksesta saaduilla motivaatiopisteillä yhteys opintojen keskeyttämiseen tai opintomenestykseen korkeakoulussa.
Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 24 tilasto-ohjelmalla. Aineistoa tarkasteltiin ensin frekvenssien, keskilukujen ja hajontalukujen avulla. Sen lisäksi muuttujien kuten esimerkiksi taustatietojen, valintakoemenestyksen ja aikaisemman koulumenestyksen sekä opintojen keskeyttämisen ja opintomenestyksen välistä yhteyttä tarkasteltiin ristiintaulukoiden avulla. Khiin neliö –testin avulla testattiin, olivatko saadut erot tilastollisesti merkitseviä.
Tulosten mukaan naiset suorittivat miehiä useammin 55 opintopistettä lukuvuoden aikana sekä valmistuivat miehiä paremmin. Valintatoivesijalta yksi valituksi tullut valmistui muilta valintatoivesijoilta tulleita varmemmin. Nuorimmat opiskelijat suorittivat toisena läsnäolovuotenaan muita varmemmin 55 opintopistettä. Menestyminen valintakokeessa ennusti valmistumista ja samalla pienensi riskiä olla aloittamatta opintoja. Vastoin kirjallisuutta aikaisemmalla koulumenestyksellä ei ollut tilastollista merkitsevyyttä opintomenestykseen tai opintojen keskeyttämiseen.
Opiskelijavalinnan, opintomenestyksen ja opintojen keskeyttämisen yhteyttä käsittelevässä määrällisessä tutkimuksessa keskityttiin Tampereen ammattikorkeakoulun röntgenhoitajakoulutuksen opiskelijavalintaan. Tutkimusaineisto koostuu vuosien 2008–2012 välisenä aikana opinto-oikeuden saaneiden röntgenhoitajaopiskelijoiden valinta- ja opintomenestystä kuvaavista tunnusluvuista.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko iällä, sukupuolella, valintatoivesijalla, valintakoeryhmällä tai viiveelle valinnan ja opintojen aloittamisen välillä yhteyttä opintojen keskeyttämiseen tai opintomenestykseen korkeakoulussa ja onko valintakoemenestyksellä tai soveltuvuustutkimuksesta saaduilla motivaatiopisteillä yhteys opintojen keskeyttämiseen tai opintomenestykseen korkeakoulussa.
Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 24 tilasto-ohjelmalla. Aineistoa tarkasteltiin ensin frekvenssien, keskilukujen ja hajontalukujen avulla. Sen lisäksi muuttujien kuten esimerkiksi taustatietojen, valintakoemenestyksen ja aikaisemman koulumenestyksen sekä opintojen keskeyttämisen ja opintomenestyksen välistä yhteyttä tarkasteltiin ristiintaulukoiden avulla. Khiin neliö –testin avulla testattiin, olivatko saadut erot tilastollisesti merkitseviä.
Tulosten mukaan naiset suorittivat miehiä useammin 55 opintopistettä lukuvuoden aikana sekä valmistuivat miehiä paremmin. Valintatoivesijalta yksi valituksi tullut valmistui muilta valintatoivesijoilta tulleita varmemmin. Nuorimmat opiskelijat suorittivat toisena läsnäolovuotenaan muita varmemmin 55 opintopistettä. Menestyminen valintakokeessa ennusti valmistumista ja samalla pienensi riskiä olla aloittamatta opintoja. Vastoin kirjallisuutta aikaisemmalla koulumenestyksellä ei ollut tilastollista merkitsevyyttä opintomenestykseen tai opintojen keskeyttämiseen.