Tositarkoituksella : tunnetyö ja kasvojen säilyttäminen nettideittiprofiileissa
Kristiansson, Saara (2018)
Kristiansson, Saara
2018
Yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201804301599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201804301599
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen deittiprofiileissa ilmenevää tunteiden ilmaisua ja niiden hallintaa. Deittiprofiilit ovat tekstejä, joissa internetin deittipalveluiden käyttäjät esittäytyvät muille käyttäjille. Tyypillisesti profiiliteksteissä keskitytään kuvailemaan itseä tai ihannekumppania. Itsensä esittämisen tavat deittiprofiileissa ovat yleensä tietoisia valintoja, joihin vaikuttavat deittipalveluissa vallitsevat sosiaaliset konventiot.
Tutkielmani aineistona käytän Deitti.net -palvelusta keräämiäni 25–30 -vuotiaiden heteroseksuaalisten käyttäjien profiileja. Profiileja on aineistossani 50, joista 25 on naisten ja 25 miesten. Aineistoani analysoin sisällönanalyysin keinoin. Analyysini pohjana käytän Arlie Hochschildin tunnetyön käsitettä sekä Erving Goffmanin kasvotyön käsitettä. Analyysia varten luokittelin aineiston tunneilmaisut kahteen luokkaan, toiveikkuuden ja kasvotyön luokkiin. Toiveikkuuden ilmentyminen on tässä aineistossa kasvotyötä yleisempää, mutta molempia esiintyy silti deittiprofiileissa runsaasti. Toiveikkuus näyttäisi olevan nettideittailun normi, jota käyttäjien tunneilmaisut ja deittipalvelun omat ohjeet vahvistavat. Toiveikkuudesta muodostuukin deittipalvelun institutionaalinen tunneideologia. Kasvotyön, eli epävarmuuden ilmaisut, puolestaan muodostavat tämän institutionalisoituneen toiveikkuuden vastavoiman.
Analysoin myös sukupuolten eroavaisuuksia näissä luokissa. Naisten profiileissa on miesten profiileja enemmän tunneilmaisuja molemmissa luokissa. Toiveikkuuden kohdalla naisten ilmaisuja on hieman enemmän kuin miesten. Naiset siis näyttävät tekevät miehiä enemmän tunnetyötä toiveikkuuden ja institutionaalisen tunneideologian puolesta. Kasvotyötä edustavia ilmaisuja puolestaan on naisten profiileissa selvästi enemmän kuin miesten. Naiset siis tekevät miehiä enemmän kasvotyötä ja suojelevat sillä paitsi omia kasvojaan, myös profiilia lukevan käyttäjän kasvoja. Nämä tulokset ovat linjassa myös aiemman tutkimuksen kanssa, jonka mukaan naiset ilmaisevat miehiä enemmän tunteitaan.
Deittipalvelun tunneideologian vaikuttavuus näkyy myös profiilien keskinäisenä samankaltaisuutena. Deittipalvelun näkökulmasta tämä helpottaa palvelun brändäämistä. Koska deittipalvelun tarjoaminen on liiketoimintaa ja deittiprofiilit käyttäjille tarjottavia hyödykkeitä, voidaan tunteiden ilmaisu nettideittailun kontekstissa tulkita myös emotionaaliseksi työksi, josta palvelun käyttäjät eivät tosin saa korvausta.
Tutkielmani aineistona käytän Deitti.net -palvelusta keräämiäni 25–30 -vuotiaiden heteroseksuaalisten käyttäjien profiileja. Profiileja on aineistossani 50, joista 25 on naisten ja 25 miesten. Aineistoani analysoin sisällönanalyysin keinoin. Analyysini pohjana käytän Arlie Hochschildin tunnetyön käsitettä sekä Erving Goffmanin kasvotyön käsitettä. Analyysia varten luokittelin aineiston tunneilmaisut kahteen luokkaan, toiveikkuuden ja kasvotyön luokkiin. Toiveikkuuden ilmentyminen on tässä aineistossa kasvotyötä yleisempää, mutta molempia esiintyy silti deittiprofiileissa runsaasti. Toiveikkuus näyttäisi olevan nettideittailun normi, jota käyttäjien tunneilmaisut ja deittipalvelun omat ohjeet vahvistavat. Toiveikkuudesta muodostuukin deittipalvelun institutionaalinen tunneideologia. Kasvotyön, eli epävarmuuden ilmaisut, puolestaan muodostavat tämän institutionalisoituneen toiveikkuuden vastavoiman.
Analysoin myös sukupuolten eroavaisuuksia näissä luokissa. Naisten profiileissa on miesten profiileja enemmän tunneilmaisuja molemmissa luokissa. Toiveikkuuden kohdalla naisten ilmaisuja on hieman enemmän kuin miesten. Naiset siis näyttävät tekevät miehiä enemmän tunnetyötä toiveikkuuden ja institutionaalisen tunneideologian puolesta. Kasvotyötä edustavia ilmaisuja puolestaan on naisten profiileissa selvästi enemmän kuin miesten. Naiset siis tekevät miehiä enemmän kasvotyötä ja suojelevat sillä paitsi omia kasvojaan, myös profiilia lukevan käyttäjän kasvoja. Nämä tulokset ovat linjassa myös aiemman tutkimuksen kanssa, jonka mukaan naiset ilmaisevat miehiä enemmän tunteitaan.
Deittipalvelun tunneideologian vaikuttavuus näkyy myös profiilien keskinäisenä samankaltaisuutena. Deittipalvelun näkökulmasta tämä helpottaa palvelun brändäämistä. Koska deittipalvelun tarjoaminen on liiketoimintaa ja deittiprofiilit käyttäjille tarjottavia hyödykkeitä, voidaan tunteiden ilmaisu nettideittailun kontekstissa tulkita myös emotionaaliseksi työksi, josta palvelun käyttäjät eivät tosin saa korvausta.