Engagement and Barriers in Help-seeking of the Dually-diagnosed Mothers: Grasping life or letting go?
Sorsa, Minna (2018)
Sorsa, Minna
Tampere University Press
2018
Hoitotiede - Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2018-05-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0725-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0725-7
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja tarkastella avun hakemista ja yhteydenottoa eri palveluihin silloin, kun avunhakijana on äiti, jolla on samanaikaisesti sekä mielenterveyden vaikeuksia että päihteiden käytöstä juontuvia vaikeuksia eli niin kutsuttu kaksoisdiagnoosi. Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää hoitoa, sillä lisätietoa tarvitaan avun hakemisen esteistä, niiden osatekijöistä ja kiinnittymisestä avun hakemisen vaiheessa. Teoreettinen tieto voi antaa tarvittavaa lisäymmärrystä sekä tuoda näkyväksi ja avata avun hakemisen monimutkaisuutta ja hoitoa, kun äidillä on samanaikaisia mielenterveyden vaikeuksia ja päihteiden käytöstä juontuvia vaikeuksia. Psykiatrisen hoitotyön ja mielenterveyshoitotyön kehittämiseksi tarvitaan uutta tietoa. Erityiset tutkimuskysymykset ovat: 1) Mitä esteitä palveluihin hakeutumisessa on, kun kaksoisdiagnoosiäiti hakee apua? 2) Mistä osatekijöistä palveluissa syntyy kiinnittyminen, kun kaksoisdiagnoosiäiti hakee apua? 3) Kuinka tutkija vaikuttaa aineistoon avoimissa laadullisissa haastatteluissa? ja 4) Mikä on kiinnittymisen ja esteiden teoreettinen rakenne, kun kaksoisdiagnoosiäiti hakee apua?
Tutkimuksen taustana on kaksoisdiagnoosiasiakkaiden monimutkainen elämäntilanne. Äidit, joilla on kaksoisdiagnoosi, saattavat päättää olla hakematta ammatillista apua, mikä on ristiriitaista palveluiden järjestämisen näkökulmasta, sillä palveluiden merkittävänä tavoitteena on taata lasten hyvinvointi. Äidin erilaisten vastoinkäymisten historiaan liittyy monia tekijöitä, joiden vuoksi esteitä voi syntyä. Apua haettaessa palvelut voivat tuottaa lisäesteitä. Tutkimuksen kontekstina ja teoreettisena tarkastelukulmana käytetään mielenterveyden mallia, ja mallia avun hakemisen kulttuurisista taustatekijöistä. Avun hakemista ja kiinnittymistä ei ole riittävästi käsitteellistetty psykiatrisessa hoitotyössä ja mielenterveyshoitotyössä. Mielenterveystyön välineistöä voisi edelleen kehittää siten, että poistettaisiin esteitä ja edistettäisiin mukaan ottamista, mikä on tasavertaisten palveluiden järjestämisen tavoitteena.
Avun hakemisen monimutkaisuutta tarkasteltiin monimenetelmäisellä lähestymistavalla, jotta voitiin tunnistaa esteiden ja kiinnittymisen osatekijöitä. Aineistona on tapaustutkimus (n = 1), henkilökunnan haastattelut (n = 104) tietyllä maantieteellisellä alueella ja etnografinen kenttätutkimus matalan kynnyksen hoitopaikassa. Kenttätutkimusaineisto sisältää havaintoja, kenttämuistiinpanoja sekä henkilöstön (n = 12) ja asiakkaiden (n = 2) haastattelut. Menetelminä käytettiin Giorgin fenomenologiaa, perinteistä sisällönanalyysia ja Leiningerin etnografista analyysimenetelmää. Tutkimukset syntetisoitiin Noblitin ja Haren meta-etnografialla. Lisäksi toteutettiin kirjallisuuskatsaus sulkeistamisesta avoimissa laadullisissa haastatteluissa.
Tuloksena on tilannesidonnainen kiinnittymisen ja esteiden malli kaksoisdiagnoosiäitien avun hakemisesta. Näiden asiakkaiden haavoittunut tausta luo esteitä asiakkaan, henkilökunnan ja palveluiden järjestämisen näkökulmasta. Avun hakeminen voi olla pitkäaikainen prosessi. Se edellyttää asiakkaalta toimintaa, mutta kaikilla asiakkailla ei ole sanallistettavia toiveita ja odotuksia. Kiinnittyminen syntyy äitien kokemuksellisella tasolla ja vaatii erityistä herkkyyttä rajapinnoilla ja niissä pienissä hetkissä eri rajapinnoilla, kun asiakkaat ovat yhteydessä palveluihin. Asiakkaan kokemuksellinen ja tunnetason kiinnittyminen eroavat käytännön tason kiinnittymisestä. Sisäistä kokemuksellista kiinnittymistä kuvataan siemenen metaforalla, jossa tunnustetaan ympäristön ja asiakkaan kokemuksen arvostamisen merkitys. Esteet ja kiinnittyminen syntyvät äitien ja henkilöstön vuorovaikutuksessa ja henkilöstön mahdollisuuksista hyväksyä asiakkaiden tausta. Esteet voivat estää kontaktin syntymisen. Kiinnittyminen on mahdollisesti toistuva vaihe, jossa hoidollista suhdetta ei vielä ole olemassa. Rajapinnat syntyvät kaikista erilaisista yhtymäkohdista ja tilanteista, joissa asiakas kohtaa palvelut. Tässä yhteydessä rajapinnoilla tarkoitetaan sanallisen viestinnän lisäksi myös muita palveluiden ulottuvuuksia, kuten henkilökunnan saatavuutta. Mielenterveystyöhön ehdotetaan yksilöllistä, perheisiin suuntautunutta, tietoon pohjaavaa ja inhimillistä otetta, jota voidaan soveltaa erittäin laajojen rajapintojen ja ajallisesti lyhyiden hetkien keskellä. Tarvitaan riittävää resursointia ja kestävyyttä.
Sulkeistamiseen kiinnitettiin erityistä huomiota, sillä tutkijat vaikuttavat tutkimuksen kulkuun. Sulkeistamista eli aikaisemman tiedon poissulkemista tai esiymmärryksen tietoista hyödyntämistä käytetään, jottei osallistujan käsitykseen ilmiöstä vaikutettaisi. Sulkeistaminen ja ei-tuomitseva lähestymistapa lisäävät tieteellisen tutkimuksen täsmällisyyttä ja oikeellisuutta. Tutkijan välineinä toimivat itsetuntemus, herkkyys ja joustavuus.
Monimenetelmäinen lähestymistapa toimi siten, että tutkimuskysymyksiin saatiin vastaus ja monimutkaiset todellisen elämän prosessit mallinnettiin vahvistavien vaiheiden kautta. Koko tutkimuksen aikana käytettiin itsekorjaavina välineinä reflektiota ja herkkää reagointia korjausliikkeiden avulla. Metasynteesin vahvuutena lähestymistapana on, että sen avulla voidaan käsitellä monimutkaisia ilmiöitä ja huomioida samalla myös konteksti. Eräs tutkimuksen rajoitus on kerätyn tiedon syvyys, sillä mallin eri käsitteiden ymmärtämiseksi ja vaikuttavien palveluiden kehittämiseksi tarvitaan lisätutkimusta.
On keskeistä etsiä ratkaisuja politiikan ja palveluiden järjestämisen tasolla, jotta näitä äitejä voidaan auttaa. Tutkimus osoittaa olennaisen prosessin palveluissa: asiakkaita ei voida auttaa ilman heidän omaa kiinnittymistään ja motivaatiotaan. Eräs syy esteisiin voi olla, että henkilöstö voi vain osittain hyödyntää osaamistaan ja koulutuksensa tuomaa asiantuntijuutta, sillä organisaatioiden toimintatavat ja ammatinharjoittajien aikapaineet voivat synnyttää esteitä. Henkilöstö voisi palauttaa käyttöön eettiset vaatimukset, joissa ennakkoehtona on jokaisen asiakkaan auttaminen. Politiikan tasolla tulee edistää mukaan ottamisen ja osallistumisen välineitä, sillä niiden avulla voidaan edistää positiivista mielenterveyttä. Lisäksi on tärkeää päättää, kenellä on lopullinen vastuu.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää hoitokäytäntöjen parantamisessa, terveys- ja sosiaalipoliittisten linjausten muotoilussa, palveluiden kehittämisessä ja suunnittelussa sekä henkilökunnan ja asiakkaiden kohtaamisissa.
Tutkimuksen taustana on kaksoisdiagnoosiasiakkaiden monimutkainen elämäntilanne. Äidit, joilla on kaksoisdiagnoosi, saattavat päättää olla hakematta ammatillista apua, mikä on ristiriitaista palveluiden järjestämisen näkökulmasta, sillä palveluiden merkittävänä tavoitteena on taata lasten hyvinvointi. Äidin erilaisten vastoinkäymisten historiaan liittyy monia tekijöitä, joiden vuoksi esteitä voi syntyä. Apua haettaessa palvelut voivat tuottaa lisäesteitä. Tutkimuksen kontekstina ja teoreettisena tarkastelukulmana käytetään mielenterveyden mallia, ja mallia avun hakemisen kulttuurisista taustatekijöistä. Avun hakemista ja kiinnittymistä ei ole riittävästi käsitteellistetty psykiatrisessa hoitotyössä ja mielenterveyshoitotyössä. Mielenterveystyön välineistöä voisi edelleen kehittää siten, että poistettaisiin esteitä ja edistettäisiin mukaan ottamista, mikä on tasavertaisten palveluiden järjestämisen tavoitteena.
Avun hakemisen monimutkaisuutta tarkasteltiin monimenetelmäisellä lähestymistavalla, jotta voitiin tunnistaa esteiden ja kiinnittymisen osatekijöitä. Aineistona on tapaustutkimus (n = 1), henkilökunnan haastattelut (n = 104) tietyllä maantieteellisellä alueella ja etnografinen kenttätutkimus matalan kynnyksen hoitopaikassa. Kenttätutkimusaineisto sisältää havaintoja, kenttämuistiinpanoja sekä henkilöstön (n = 12) ja asiakkaiden (n = 2) haastattelut. Menetelminä käytettiin Giorgin fenomenologiaa, perinteistä sisällönanalyysia ja Leiningerin etnografista analyysimenetelmää. Tutkimukset syntetisoitiin Noblitin ja Haren meta-etnografialla. Lisäksi toteutettiin kirjallisuuskatsaus sulkeistamisesta avoimissa laadullisissa haastatteluissa.
Tuloksena on tilannesidonnainen kiinnittymisen ja esteiden malli kaksoisdiagnoosiäitien avun hakemisesta. Näiden asiakkaiden haavoittunut tausta luo esteitä asiakkaan, henkilökunnan ja palveluiden järjestämisen näkökulmasta. Avun hakeminen voi olla pitkäaikainen prosessi. Se edellyttää asiakkaalta toimintaa, mutta kaikilla asiakkailla ei ole sanallistettavia toiveita ja odotuksia. Kiinnittyminen syntyy äitien kokemuksellisella tasolla ja vaatii erityistä herkkyyttä rajapinnoilla ja niissä pienissä hetkissä eri rajapinnoilla, kun asiakkaat ovat yhteydessä palveluihin. Asiakkaan kokemuksellinen ja tunnetason kiinnittyminen eroavat käytännön tason kiinnittymisestä. Sisäistä kokemuksellista kiinnittymistä kuvataan siemenen metaforalla, jossa tunnustetaan ympäristön ja asiakkaan kokemuksen arvostamisen merkitys. Esteet ja kiinnittyminen syntyvät äitien ja henkilöstön vuorovaikutuksessa ja henkilöstön mahdollisuuksista hyväksyä asiakkaiden tausta. Esteet voivat estää kontaktin syntymisen. Kiinnittyminen on mahdollisesti toistuva vaihe, jossa hoidollista suhdetta ei vielä ole olemassa. Rajapinnat syntyvät kaikista erilaisista yhtymäkohdista ja tilanteista, joissa asiakas kohtaa palvelut. Tässä yhteydessä rajapinnoilla tarkoitetaan sanallisen viestinnän lisäksi myös muita palveluiden ulottuvuuksia, kuten henkilökunnan saatavuutta. Mielenterveystyöhön ehdotetaan yksilöllistä, perheisiin suuntautunutta, tietoon pohjaavaa ja inhimillistä otetta, jota voidaan soveltaa erittäin laajojen rajapintojen ja ajallisesti lyhyiden hetkien keskellä. Tarvitaan riittävää resursointia ja kestävyyttä.
Sulkeistamiseen kiinnitettiin erityistä huomiota, sillä tutkijat vaikuttavat tutkimuksen kulkuun. Sulkeistamista eli aikaisemman tiedon poissulkemista tai esiymmärryksen tietoista hyödyntämistä käytetään, jottei osallistujan käsitykseen ilmiöstä vaikutettaisi. Sulkeistaminen ja ei-tuomitseva lähestymistapa lisäävät tieteellisen tutkimuksen täsmällisyyttä ja oikeellisuutta. Tutkijan välineinä toimivat itsetuntemus, herkkyys ja joustavuus.
Monimenetelmäinen lähestymistapa toimi siten, että tutkimuskysymyksiin saatiin vastaus ja monimutkaiset todellisen elämän prosessit mallinnettiin vahvistavien vaiheiden kautta. Koko tutkimuksen aikana käytettiin itsekorjaavina välineinä reflektiota ja herkkää reagointia korjausliikkeiden avulla. Metasynteesin vahvuutena lähestymistapana on, että sen avulla voidaan käsitellä monimutkaisia ilmiöitä ja huomioida samalla myös konteksti. Eräs tutkimuksen rajoitus on kerätyn tiedon syvyys, sillä mallin eri käsitteiden ymmärtämiseksi ja vaikuttavien palveluiden kehittämiseksi tarvitaan lisätutkimusta.
On keskeistä etsiä ratkaisuja politiikan ja palveluiden järjestämisen tasolla, jotta näitä äitejä voidaan auttaa. Tutkimus osoittaa olennaisen prosessin palveluissa: asiakkaita ei voida auttaa ilman heidän omaa kiinnittymistään ja motivaatiotaan. Eräs syy esteisiin voi olla, että henkilöstö voi vain osittain hyödyntää osaamistaan ja koulutuksensa tuomaa asiantuntijuutta, sillä organisaatioiden toimintatavat ja ammatinharjoittajien aikapaineet voivat synnyttää esteitä. Henkilöstö voisi palauttaa käyttöön eettiset vaatimukset, joissa ennakkoehtona on jokaisen asiakkaan auttaminen. Politiikan tasolla tulee edistää mukaan ottamisen ja osallistumisen välineitä, sillä niiden avulla voidaan edistää positiivista mielenterveyttä. Lisäksi on tärkeää päättää, kenellä on lopullinen vastuu.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää hoitokäytäntöjen parantamisessa, terveys- ja sosiaalipoliittisten linjausten muotoilussa, palveluiden kehittämisessä ja suunnittelussa sekä henkilökunnan ja asiakkaiden kohtaamisissa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4864]