Searching for the roots of exclusion : animals in the sociologies of Westermarck and Durkheim
Tuomivaara, Salla (2018)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Tuomivaara, Salla
Omakustanne
2018
Sosiologia - Sociology
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Väitöspäivä
2018-05-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201804241569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201804241569
Tiivistelmä
Ihmisen suhde muihin eläimiin on muodostunut viime vuosikymmeninä yhä merkittävämmäksi poliittiseksi kysymykseksi. Eläinten kognitiivisia ja sosiaalisia kykyjä koskevan tieteellisen tiedon kasvun seurauksena joudumme kysymään, ovatko tapamme kohdella eläimiä oikeutettavissa esimerkiksi nykyisen kognitiivisen eläintutkimuksen tarjoaman tiedon valossa. Tämä haaste vaatii meitä kehittämään uudenlaisia tapoja käsitteellistää ja kohdata muut elävät olennot kuin ihmiset.
Vahva ihminen–eläin -eronteko on ollut keskeinen osa sosiologian teoriaperinnettä kymmenien vuosien ajan. Eläimet ovat olleet hyvin näkymättömiä sosiologisissa yhteiskunta-analyyseissä ja näkemyksissä ihmisen sosiaalisuudesta. Nämä seikat on todettu useaan otteeseen viime vuosina voimakkaasti kasvaneen sosiologisen eläintutkimuksen alalla. Aiemmin ei ole kuitenkaan lähdetty selvittämään tämän eronteon ja eläinten sosiologisen näkymättömyyden juuria: onko eläinten voimakas ulossulkeminen sosiologian tutkimuskentästä vallinnut jo tieteenalan alkuvuosista lähtien, vai onko eläin nähty jossain vaiheessa toisin – ovatko eläimet olleet voimakkaammin esillä varhaisemmissa sosiologisissa teksteissä.
Tutkimukseni pureutuu luonto–kulttuuri -kahtiajaon vähän tutkittuun puoleen: yhteiskuntatieteilijöiden omilla käsitteillään toteuttamaan eläinten ja eläimellisen sulkemiseen sosiaalisen ulkopuolelle. Aineistoni muodostaa ranskalaisen Émile Durkheimin ja suomalais-englantilaisen ja Marokkoa tutkineen Edvard Westermarckin tuotanto. Analysoin väitöskirjassani muotoja ja käyttötarkoituksia, joissa eläin ja eläimet esiintyvät sosiologian klassisen vaiheen teksteissä ja sitä, millaiset sosiologiset teemat tuovat eläimet esiin. Käytän analyysini tukena posthumanistisia ja muita post-dualistisia lähestymistapoja. Eläinten ulossulkeminen sosiologian perinteestä liittyy antroposentriseen tieteelliseen traditioon, jota kohtaan posthumanismi on suunnannut kritiikkiä. Tutkimuksessani on siis kyse käsitteitä ja oppihistoriaa koskevasta tutkimuksesta.
Klassisen sosiologian ajanjakso oli myös teollistumisen, kaupungistumisen ja maallistumisen aikakausi. Esimerkiksi Darwinin evoluutioteoria horjutti ihmisen erityisasemaa ja korosti ihmisen ja muiden eläinten jatkumoa. Sosiologian ihmis- ja eläinkuvan muotoutuminen oli osa prosessia, jossa ihmisen asemaa ja merkitystä määriteltiin uudelleen. Tätä ihmisen aseman uudelleen määrittämistä tehtiin varhaisvaiheen sosiologiassa useilla tavoilla, ja jotkut näistä tavoista ovat erilaisia, kuin mihin myöhemmässä sosiologian kaanonissa on totuttu.
Tutkimukseni osoittaa, että sosiologian varhaisvaiheessa vallitsi keskenään hyvin erilaisia eläin- ja ihmiskäsityksiä ja esimerkiksi evoluutioteorian merkitys ihmisen ja muiden eläinten ymmärtämiselle tulkittiin hyvin eri tavoin. Westermarck ja Durkheim kirjoittavat keskenään paljolti samoista teemoista, mutta heidän ihmis- ja eläinkäsityksensä ja tätä myöten näkemykset sosiologiasta tieteenalana eroavat toisistaan huomattavasti. Westermarck ja Durkheim ottivat evoluutioteorian eri tavoin vastaan ja heidän käsityksensä moraalin alkuperästä ja uskonnon merkityksestä eroavat toisistaan. Nämä erilaiset näkemykset molemmille keskeisistä teemoista saivat heidät kommentoimaan toistensa ajattelua teksteissään.
Moraali ja sen alkuperä olivat keskeinen aihe varhaisessa sosiologiassa, ja se on sekä Durkheimin että Westermarckin tuotannon ydinteemoja. Moraalin käsittely myös tuo eläimet molempien teksteihin, mutta erilaisin tavoin. Tämä johtuu heidän erilaisista näkemyksistään ihmisen moraalin luonteesta. Westermarck painottaa moraalin evolutiivista kehitystä, minkä tähden hän näkee ihmisen jakavan tiettyjä moraalin piirteitä muiden eläinten kanssa. Durkheimin näkökulma korostaa moraalin syntyä ihmisen sosiaalisen elämän ja yhteiskunnan seurauksena ja näiden laadullista ainutlaatuisuutta.
Moraalin ohella uskonto kuuluu Westermarckin ja Durkheimin laajasti käsittelemiin aiheisiin. Molempien harjoittama uskontojen vertailu tuo eläimet ja ihmisten asenteet eläimiä kohtaan näkyviin, mutta toisistaan poikkeavin tavoin. Westermarck on kiinnostunut erityisesti uskontojen eläinkäsityksistä ja opeista eläinten oikeasta kohtelusta. Durkheim analysoi eläinten keskeisyyttä totemismissa ja totemismin ajatusta ihmisten ja eläinten välisestä sukulaisuudesta.
Westermarckin ja Durkheimin näkemykset ihmisen ja eläinten suhteesta heijastuvat heidän ajatuksiinsa ihmisen sosiaalisen käyttäytymisen olemuksesta, sosiologian oikeasta metodista ja myös heidän näkemyksiinsä sosiologian ja muiden tieteenalojen suhteesta. Westermarckin ja Durkheimin eläinkäsitysten ja ihmiskäsitysten analyysi tuo esiin myös erilaisten ihmisryhmien toiseuttamisen ja eläinkäsitysten yhteyksiä sekä eläimen ja eläinten merkitystä ihmisryhmien välisten hierarkioiden rakentamisessa.
Tutkimukseni osoittaa, että varhaisessa, klassisen vaiheen sosiologiassa eläimiä käsiteltiin enemmän ja eläinkäsitykset olivat moninaisempia kuin myöhemmässä sosiologian kaanonissa. Eläimet esiintyvät monenlaisissa muodoissa, niin yleistettynä ”eläimenä” ja eläimellisyytenä kuin lukuisina erilaisin lajeina ja jopa eläinyksilöinä. Eläimillä on näissä teksteissä useita käyttötarkoituksia, mutta keskeisimpänä nousee esiin ihmisen, ihmisen sosiaalisen elämän ja sosiologian määrittely. Etenkin Durkheimin teksteissä näkyy ja tapahtuu eläinten ulossulkeminen osana sitä prosessia, jossa sosiologia määritellään ihmisten yhteisöjä tutkivaksi tieteeksi. Mutta tutkimukseni kertoo, että sosiologian historiasta löytyy tapoja hahmottaa maailma vähemmän ihmiskeskeisesti, lajien väliset – myös moraaliset – yhteydet tunnistaen. Westermarckin tekstien keskeinen piirre on jatkumoiden korostaminen, myös ihmisen ja muiden eläinlajien välillä.
Durkheimin, Westermarckin ja klassisen sosiologian kauden jälkeen eläimiä koskeva tieteellinen ymmärryksemme on lisääntynyt valtavasti. Oletus ylittämättömästä, ihmisen muista eläimistä erottavasta laadullisesta erosta on kuitenkin säilynyt yleisenä oletuksena sekä sosiologiassa että laajemmin yhteiskunnassa. Tämä on saattanut vaikuttaa ihmisten ja muiden eläinten välisten suhteiden merkityksen aliarviointiin ja eläinten yhteiskunnallisen merkityksen huomiotta jättämiseen, eläinten kohtelun eettisten ongelmien lisäksi. Eläinten sisällyttäminen analyysiimme yhteiskunnasta ja ihmisen sosiaalisuudesta syventäisi ymmärrystämme näistä ilmiöistä.
Lisätäksemme todella ymmärrystä sosiaalisesta elämästämme, meidän pidettävä ovet avoimina kaikkien mahdollisten kysymysten esittämiselle ja myös kaikille vastauksille. Tämä pitää sisällään myös sen vastauksen, että me ihmiset olemme eläimiä, mikä tarkoittaa, että muut eläimet jakavat joitain olennaisia ominaisuuksia kanssamme.
Vahva ihminen–eläin -eronteko on ollut keskeinen osa sosiologian teoriaperinnettä kymmenien vuosien ajan. Eläimet ovat olleet hyvin näkymättömiä sosiologisissa yhteiskunta-analyyseissä ja näkemyksissä ihmisen sosiaalisuudesta. Nämä seikat on todettu useaan otteeseen viime vuosina voimakkaasti kasvaneen sosiologisen eläintutkimuksen alalla. Aiemmin ei ole kuitenkaan lähdetty selvittämään tämän eronteon ja eläinten sosiologisen näkymättömyyden juuria: onko eläinten voimakas ulossulkeminen sosiologian tutkimuskentästä vallinnut jo tieteenalan alkuvuosista lähtien, vai onko eläin nähty jossain vaiheessa toisin – ovatko eläimet olleet voimakkaammin esillä varhaisemmissa sosiologisissa teksteissä.
Tutkimukseni pureutuu luonto–kulttuuri -kahtiajaon vähän tutkittuun puoleen: yhteiskuntatieteilijöiden omilla käsitteillään toteuttamaan eläinten ja eläimellisen sulkemiseen sosiaalisen ulkopuolelle. Aineistoni muodostaa ranskalaisen Émile Durkheimin ja suomalais-englantilaisen ja Marokkoa tutkineen Edvard Westermarckin tuotanto. Analysoin väitöskirjassani muotoja ja käyttötarkoituksia, joissa eläin ja eläimet esiintyvät sosiologian klassisen vaiheen teksteissä ja sitä, millaiset sosiologiset teemat tuovat eläimet esiin. Käytän analyysini tukena posthumanistisia ja muita post-dualistisia lähestymistapoja. Eläinten ulossulkeminen sosiologian perinteestä liittyy antroposentriseen tieteelliseen traditioon, jota kohtaan posthumanismi on suunnannut kritiikkiä. Tutkimuksessani on siis kyse käsitteitä ja oppihistoriaa koskevasta tutkimuksesta.
Klassisen sosiologian ajanjakso oli myös teollistumisen, kaupungistumisen ja maallistumisen aikakausi. Esimerkiksi Darwinin evoluutioteoria horjutti ihmisen erityisasemaa ja korosti ihmisen ja muiden eläinten jatkumoa. Sosiologian ihmis- ja eläinkuvan muotoutuminen oli osa prosessia, jossa ihmisen asemaa ja merkitystä määriteltiin uudelleen. Tätä ihmisen aseman uudelleen määrittämistä tehtiin varhaisvaiheen sosiologiassa useilla tavoilla, ja jotkut näistä tavoista ovat erilaisia, kuin mihin myöhemmässä sosiologian kaanonissa on totuttu.
Tutkimukseni osoittaa, että sosiologian varhaisvaiheessa vallitsi keskenään hyvin erilaisia eläin- ja ihmiskäsityksiä ja esimerkiksi evoluutioteorian merkitys ihmisen ja muiden eläinten ymmärtämiselle tulkittiin hyvin eri tavoin. Westermarck ja Durkheim kirjoittavat keskenään paljolti samoista teemoista, mutta heidän ihmis- ja eläinkäsityksensä ja tätä myöten näkemykset sosiologiasta tieteenalana eroavat toisistaan huomattavasti. Westermarck ja Durkheim ottivat evoluutioteorian eri tavoin vastaan ja heidän käsityksensä moraalin alkuperästä ja uskonnon merkityksestä eroavat toisistaan. Nämä erilaiset näkemykset molemmille keskeisistä teemoista saivat heidät kommentoimaan toistensa ajattelua teksteissään.
Moraali ja sen alkuperä olivat keskeinen aihe varhaisessa sosiologiassa, ja se on sekä Durkheimin että Westermarckin tuotannon ydinteemoja. Moraalin käsittely myös tuo eläimet molempien teksteihin, mutta erilaisin tavoin. Tämä johtuu heidän erilaisista näkemyksistään ihmisen moraalin luonteesta. Westermarck painottaa moraalin evolutiivista kehitystä, minkä tähden hän näkee ihmisen jakavan tiettyjä moraalin piirteitä muiden eläinten kanssa. Durkheimin näkökulma korostaa moraalin syntyä ihmisen sosiaalisen elämän ja yhteiskunnan seurauksena ja näiden laadullista ainutlaatuisuutta.
Moraalin ohella uskonto kuuluu Westermarckin ja Durkheimin laajasti käsittelemiin aiheisiin. Molempien harjoittama uskontojen vertailu tuo eläimet ja ihmisten asenteet eläimiä kohtaan näkyviin, mutta toisistaan poikkeavin tavoin. Westermarck on kiinnostunut erityisesti uskontojen eläinkäsityksistä ja opeista eläinten oikeasta kohtelusta. Durkheim analysoi eläinten keskeisyyttä totemismissa ja totemismin ajatusta ihmisten ja eläinten välisestä sukulaisuudesta.
Westermarckin ja Durkheimin näkemykset ihmisen ja eläinten suhteesta heijastuvat heidän ajatuksiinsa ihmisen sosiaalisen käyttäytymisen olemuksesta, sosiologian oikeasta metodista ja myös heidän näkemyksiinsä sosiologian ja muiden tieteenalojen suhteesta. Westermarckin ja Durkheimin eläinkäsitysten ja ihmiskäsitysten analyysi tuo esiin myös erilaisten ihmisryhmien toiseuttamisen ja eläinkäsitysten yhteyksiä sekä eläimen ja eläinten merkitystä ihmisryhmien välisten hierarkioiden rakentamisessa.
Tutkimukseni osoittaa, että varhaisessa, klassisen vaiheen sosiologiassa eläimiä käsiteltiin enemmän ja eläinkäsitykset olivat moninaisempia kuin myöhemmässä sosiologian kaanonissa. Eläimet esiintyvät monenlaisissa muodoissa, niin yleistettynä ”eläimenä” ja eläimellisyytenä kuin lukuisina erilaisin lajeina ja jopa eläinyksilöinä. Eläimillä on näissä teksteissä useita käyttötarkoituksia, mutta keskeisimpänä nousee esiin ihmisen, ihmisen sosiaalisen elämän ja sosiologian määrittely. Etenkin Durkheimin teksteissä näkyy ja tapahtuu eläinten ulossulkeminen osana sitä prosessia, jossa sosiologia määritellään ihmisten yhteisöjä tutkivaksi tieteeksi. Mutta tutkimukseni kertoo, että sosiologian historiasta löytyy tapoja hahmottaa maailma vähemmän ihmiskeskeisesti, lajien väliset – myös moraaliset – yhteydet tunnistaen. Westermarckin tekstien keskeinen piirre on jatkumoiden korostaminen, myös ihmisen ja muiden eläinlajien välillä.
Durkheimin, Westermarckin ja klassisen sosiologian kauden jälkeen eläimiä koskeva tieteellinen ymmärryksemme on lisääntynyt valtavasti. Oletus ylittämättömästä, ihmisen muista eläimistä erottavasta laadullisesta erosta on kuitenkin säilynyt yleisenä oletuksena sekä sosiologiassa että laajemmin yhteiskunnassa. Tämä on saattanut vaikuttaa ihmisten ja muiden eläinten välisten suhteiden merkityksen aliarviointiin ja eläinten yhteiskunnallisen merkityksen huomiotta jättämiseen, eläinten kohtelun eettisten ongelmien lisäksi. Eläinten sisällyttäminen analyysiimme yhteiskunnasta ja ihmisen sosiaalisuudesta syventäisi ymmärrystämme näistä ilmiöistä.
Lisätäksemme todella ymmärrystä sosiaalisesta elämästämme, meidän pidettävä ovet avoimina kaikkien mahdollisten kysymysten esittämiselle ja myös kaikille vastauksille. Tämä pitää sisällään myös sen vastauksen, että me ihmiset olemme eläimiä, mikä tarkoittaa, että muut eläimet jakavat joitain olennaisia ominaisuuksia kanssamme.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4926]