Uutiskirje ja lukijasuhde : tapaustutkimus Etelä-Suomen Sanomien uutiskirjeen tilaajista
Ristkari, Eeva (2018)
Ristkari, Eeva
2018
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-04-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201804231564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201804231564
Tiivistelmä
Sanomalehdet pyrkivät luomaan uusia ja ylläpitämään olemassa olevia lukijasuhteitaan digitaalisessa ympäristössä. Yksi keinoista on sähköpostin välityksellä toimitettava uutiskirje, joka kokoaa sanomalehden verkkosivuilta uutisia yhteen viestiin. Uutiskirje on hybridimuoto tilattavasta sanomalehdestä ja digitaalisesta verkkosivusta.
Pro gradu -työssäni tutkin Lahden seudulla ilmestyvän Etelä-Suomen Sanomien (ESS) vuodesta 2014 lähetetyn ilmaisen uutiskirjeen tilaajia. Kutsu verkkolomaketutkimukseen lähetettiin kaikille uutiskirjeen tilanneille. Verkkokyselyyn vastasi lähes 600 uutiskirjeen tilaajaa ja kyselyn vastausprosentti oli noin 20. Tutkimuksen teoreettisena taustana toimii median käyttötarkoitustutkimus. Empiirinen huomio kohdistuu sähköisen uutiskirjeen tilaajiin ja näiden lukijasuhteeseen.
Selvitin käyttötarkoitustutkimukselle tyypillisellä kyselyllä, minkälainen yleisö Etelä-Suomen Sanomien uutiskirjeellä on ja millainen suhde uutiskirjeen tilaajilla on sähköpostitse saapuvaan mediatuotteeseen. Käsittelen työssä myös uutiskirjeen tilaajien suhdetta yleisemmin Etelä-Suomen Sanomiin.
Kartoittavassa tutkimuksessa selvisi, että kyselyyn vastaajista puolet vastaajista asui Lahdessa, ja yli 80 prosenttia oli yli 50-vuotiaita. Vastaajista lähes 55 prosenttia oli tilannut uutiskirjettä yli vuoden. Uutiskirjeen lukee vastaajista aina lähes 60 prosenttia. Eniten aihealueista toivottiin tietoa oman kunnan asioista, politiikasta, kulttuurista, hyvinvoinnista ja onnettomuuksista. Valtaosa ei ollut valmis maksamaan sähköisestä uutiskirjeestä. Vastaajista yli 70 prosenttia ei halua uutiskirjeeseen mainoksia.
Vastaajista Etelä-Suomen Sanomien tilaajia oli 44 prosenttia, 56 prosenttia ei tilannut lehteä tai maksanut digitaalisesta sisällöstä. Uutiskirjettä tilattiin, koska tilaajat haluavat pysyä ajan tasalla ja saada helposti tietoa paikallisista asioista. Eniten maksuttoman uutiskirjeen tilaajia ärsyttää se, että maksumuurin takana olevia juttuja ei pääse lukemaan. Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, että varttuneemmat sukupolvet ovat kiinnostuneita tilattavista medioista. Vastauksissa nousi esiin myös uutisten silmäilevä ja pintapuolinen seuraamistapa.
Uutiskirjettä ei ole markkinoitu aktiivisesti esimerkiksi ESS:n sosiaalisen median kanavissa, joiden kautta saattaisi tavoittaa uusia tilaajia uutiskirjeelle. Valtaosa uutiskirjettä nyt tilaavista ei seurannut lehteä sosiaalisessa mediassa. Potentiaalia olisi myös hyödyntää uutiskirjeen rekisteriä esimerkiksi erilaisissa joukkoistamista vaativissa jutuissa, koska ihmiset ovat helposti suoraan tavoitettavissa sähköpostin välityksellä. Uutiskirjeellä on myös mahdollisuus rakentaa paikallisella tasolla yhteisöllisyyttä.
Pro gradu -työssäni tutkin Lahden seudulla ilmestyvän Etelä-Suomen Sanomien (ESS) vuodesta 2014 lähetetyn ilmaisen uutiskirjeen tilaajia. Kutsu verkkolomaketutkimukseen lähetettiin kaikille uutiskirjeen tilanneille. Verkkokyselyyn vastasi lähes 600 uutiskirjeen tilaajaa ja kyselyn vastausprosentti oli noin 20. Tutkimuksen teoreettisena taustana toimii median käyttötarkoitustutkimus. Empiirinen huomio kohdistuu sähköisen uutiskirjeen tilaajiin ja näiden lukijasuhteeseen.
Selvitin käyttötarkoitustutkimukselle tyypillisellä kyselyllä, minkälainen yleisö Etelä-Suomen Sanomien uutiskirjeellä on ja millainen suhde uutiskirjeen tilaajilla on sähköpostitse saapuvaan mediatuotteeseen. Käsittelen työssä myös uutiskirjeen tilaajien suhdetta yleisemmin Etelä-Suomen Sanomiin.
Kartoittavassa tutkimuksessa selvisi, että kyselyyn vastaajista puolet vastaajista asui Lahdessa, ja yli 80 prosenttia oli yli 50-vuotiaita. Vastaajista lähes 55 prosenttia oli tilannut uutiskirjettä yli vuoden. Uutiskirjeen lukee vastaajista aina lähes 60 prosenttia. Eniten aihealueista toivottiin tietoa oman kunnan asioista, politiikasta, kulttuurista, hyvinvoinnista ja onnettomuuksista. Valtaosa ei ollut valmis maksamaan sähköisestä uutiskirjeestä. Vastaajista yli 70 prosenttia ei halua uutiskirjeeseen mainoksia.
Vastaajista Etelä-Suomen Sanomien tilaajia oli 44 prosenttia, 56 prosenttia ei tilannut lehteä tai maksanut digitaalisesta sisällöstä. Uutiskirjettä tilattiin, koska tilaajat haluavat pysyä ajan tasalla ja saada helposti tietoa paikallisista asioista. Eniten maksuttoman uutiskirjeen tilaajia ärsyttää se, että maksumuurin takana olevia juttuja ei pääse lukemaan. Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, että varttuneemmat sukupolvet ovat kiinnostuneita tilattavista medioista. Vastauksissa nousi esiin myös uutisten silmäilevä ja pintapuolinen seuraamistapa.
Uutiskirjettä ei ole markkinoitu aktiivisesti esimerkiksi ESS:n sosiaalisen median kanavissa, joiden kautta saattaisi tavoittaa uusia tilaajia uutiskirjeelle. Valtaosa uutiskirjettä nyt tilaavista ei seurannut lehteä sosiaalisessa mediassa. Potentiaalia olisi myös hyödyntää uutiskirjeen rekisteriä esimerkiksi erilaisissa joukkoistamista vaativissa jutuissa, koska ihmiset ovat helposti suoraan tavoitettavissa sähköpostin välityksellä. Uutiskirjeellä on myös mahdollisuus rakentaa paikallisella tasolla yhteisöllisyyttä.