Aikuisten mediakasvatus yleisissä kirjastoissa
Lahtinen, Sara (2018)
Lahtinen, Sara
2018
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Information Studies and Interactive Media
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-04-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201804231561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201804231561
Tiivistelmä
Mediat ja niiden synnyttämä mediakulttuuri vaikuttavat yhä enemmän ihmisten jokapäiväiseen toimintaan maailmassa. Media ja mediakulttuuri ovat kokoaikaisia ja siksi huomaamattomia. Maailma on medioitunut, ja siksi niin lapset kuin aikuisetkin tarvitsevat opetusta medialukutaidon kehittämiseksi. Tarvitaan muun muassa medialukutaitoa, jotta ihmiset pysyvät toimintakykyisinä ja että he pystyisivät erottamaan omat tavoitteensa median asettamista tavoitteista.
Nykyajan lapset ja nuoret saavat jonkin verran mediakasvatusta peruskoulun aikana, mutta opintonsa päättäneet, työelämässä tai sinne pyrkivät, eivät välttämättä ole mediakasvatusta aikanaan koulussa saaneet. Tästä syystä tässä tutkielmassa tarkastellaan, annetaanko Suomen yleisissä kirjastoissa aikuisille mediakasvatusta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin kaikkiin pääkirjastona toimiviin kirjastoihin sekä pääkaupunkiseudulle suurimpiin Helmet-kirjastoverkon kirjastoihin.
Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että Suomen yleisissä kirjastoissa annetaan mediakasvatusta myös aikuisille. Kirjastojen mukaan koulutuksissa käyvät pääasiassa eläkeläiset sekä työttömät. Kirjastot näyttäisivät tuntevan kyseisten asiakasryhmien tarpeet ja vastaavan niihin teknologiapainotteisilla koulutuksillaan. Koulutuksissa käydään läpi satunnaisesti myös syvemmin medialukutaitoon liittyviä asioita.
Tulevaisuudessa kirjastojen tulisi panostaa mediakasvatussuunnitelman laatimiseen kirjastoille, jotta mediakasvatus todella vakiintuisi kirjastotyöhön ja kaikki kohderyhmät otettaisiin huomioon. Harvalta kirjastolta mediakasvatussuunnitelma tällä hetkellä löytyi. Kirjastojen tulisi myös panostaa yhteistyöhön kirjastoverkon kirjastojen sekä muiden yhteistyökumppaneiden kanssa, jotta mediakasvatus kirjastoissa toteutuisi.
ABSTRACT
Adult's media education in public libraries
Media and media culture affects people’s daily lives and their actions increasingly today. The world is mediated and that is why both children and adults need to be taught media literacy. Media literacy is needed in order to keep people capable of acting with technology and media and that they could separate their own goals from those goals that are set to them by the media.
Children and young people are getting media education in basic education but people who are already in working life or are unemployed or retired do not. Adults probably do have not had any media education during their school careers.
This case study will discuss public libraries in Finland and will find out if they are giving media education to adults. The examination method was a questionnaire that was send by email to all central libraries in Finland and the biggest libraries of Helmet network in the metropolitan area as well.
Based on this case study the public libraries of Finland are giving media education to some adult groups. The main groups which use the service are pensioners and the unemployed. The public libraries seem to know very well the needs of those patrons and they are able to answer to their needs with technology centered media education. Deeper media literacy skills are occasionally also covered on the courses.
In the future, libraries have to make an effort to do their media education plan so that the media education becomes a part of library work and all groups are taken into account. There were just a few libraries which have done the media education plan. It is also important that libraries put effort into finding partners for setting up media education.
Nykyajan lapset ja nuoret saavat jonkin verran mediakasvatusta peruskoulun aikana, mutta opintonsa päättäneet, työelämässä tai sinne pyrkivät, eivät välttämättä ole mediakasvatusta aikanaan koulussa saaneet. Tästä syystä tässä tutkielmassa tarkastellaan, annetaanko Suomen yleisissä kirjastoissa aikuisille mediakasvatusta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin kaikkiin pääkirjastona toimiviin kirjastoihin sekä pääkaupunkiseudulle suurimpiin Helmet-kirjastoverkon kirjastoihin.
Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että Suomen yleisissä kirjastoissa annetaan mediakasvatusta myös aikuisille. Kirjastojen mukaan koulutuksissa käyvät pääasiassa eläkeläiset sekä työttömät. Kirjastot näyttäisivät tuntevan kyseisten asiakasryhmien tarpeet ja vastaavan niihin teknologiapainotteisilla koulutuksillaan. Koulutuksissa käydään läpi satunnaisesti myös syvemmin medialukutaitoon liittyviä asioita.
Tulevaisuudessa kirjastojen tulisi panostaa mediakasvatussuunnitelman laatimiseen kirjastoille, jotta mediakasvatus todella vakiintuisi kirjastotyöhön ja kaikki kohderyhmät otettaisiin huomioon. Harvalta kirjastolta mediakasvatussuunnitelma tällä hetkellä löytyi. Kirjastojen tulisi myös panostaa yhteistyöhön kirjastoverkon kirjastojen sekä muiden yhteistyökumppaneiden kanssa, jotta mediakasvatus kirjastoissa toteutuisi.
ABSTRACT
Adult's media education in public libraries
Media and media culture affects people’s daily lives and their actions increasingly today. The world is mediated and that is why both children and adults need to be taught media literacy. Media literacy is needed in order to keep people capable of acting with technology and media and that they could separate their own goals from those goals that are set to them by the media.
Children and young people are getting media education in basic education but people who are already in working life or are unemployed or retired do not. Adults probably do have not had any media education during their school careers.
This case study will discuss public libraries in Finland and will find out if they are giving media education to adults. The examination method was a questionnaire that was send by email to all central libraries in Finland and the biggest libraries of Helmet network in the metropolitan area as well.
Based on this case study the public libraries of Finland are giving media education to some adult groups. The main groups which use the service are pensioners and the unemployed. The public libraries seem to know very well the needs of those patrons and they are able to answer to their needs with technology centered media education. Deeper media literacy skills are occasionally also covered on the courses.
In the future, libraries have to make an effort to do their media education plan so that the media education becomes a part of library work and all groups are taken into account. There were just a few libraries which have done the media education plan. It is also important that libraries put effort into finding partners for setting up media education.