Value and benefits of technical documentation services : an analysis of corporate websites
Siikala, Tuire (2018)
Siikala, Tuire
2018
Englannin kielen, kirjallisuuden ja kääntämisen tutkinto-ohjelma - DP in English Language, Literature and Translation
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-04-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201804161534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201804161534
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan teknistä viestintää yritysten verkkosivujen avulla. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten teknisen viestinnän alalla toimivat palveluyritykset tuovat verkkosivuillaan esille teknisen dokumentoinnin arvoa ja hyötyjä. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, miten näkyvästi palveluyritykset tuovat esille teknisen dokumentoinnin palveluitaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta eri osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään teknisen viestinnän statusta sekä maailmanlaajuisesti että Suomen näkökulmasta. Teknisen viestinnän ala on edelleen Suomessa suhteellisen tuntematon, mikä saattaa tuoda haasteita alalla toimivien yritysten markkinointiin. Toisessa osassa puolestaan pohditaan teknisen viestinnän arvoa, hyötyä ja sitä, millaista on laadukas tekninen dokumentointi. Vaikka yleinen käsitys on, että tekninen dokumentointi on yritykselle vain menoerä, voidaan sen todeta tuovan rahallista säästöä ja jopa tuottoa yritykselle. Rahallisen ja muun hyödyn avaintekijänä on laadukkaan sisällön tuottaminen, ja teknisellä viestinnällä onkin useita laadullisia ulottuvuuksia.
Tutkimuksen aineistona käytetään viiden Suomessa toimivan teknisen viestinnän alan yrityksen englanninkielisiä verkkosivuja. Tutkimukseen valitut yritykset ovat alan merkittävimpiä toimijoita Suomessa. Mukaan otettiin ne verkkosivujen osiot, jotka käsittelevät teknistä dokumentointia. Tutkimusmetodina käytetään laadullista sisällönanalyysia, ja tarkempi lähestymistapa on teoriaohjaava analyysi. Analyysissa tarkastellaan ensin dokumentointipalveluiden asemaa yritysten verkkosivuilla ja sen jälkeen verkkosivujen sisältöä.
Tutkimus osoittaa, että yritykset tuovat esille hyvin samantyyppisiä sisältöjä. Sen sijaan teknisen dokumentoinnin palveluista kertovan sisällön määrässä on suuresti vaihtelua. Lisäksi yritykset käyttävät vaihtelevia termejä viitatessaan teknisen dokumentoinnin palveluihinsa. Analyysin perusteella yritykset perustelevat dokumentoinnin hyötyjä kustannussäästöillä, turvallisuudella, palvelujen laadukkuudella, ammattimaisuudella ja asiakastyytyväisyydellä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta eri osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään teknisen viestinnän statusta sekä maailmanlaajuisesti että Suomen näkökulmasta. Teknisen viestinnän ala on edelleen Suomessa suhteellisen tuntematon, mikä saattaa tuoda haasteita alalla toimivien yritysten markkinointiin. Toisessa osassa puolestaan pohditaan teknisen viestinnän arvoa, hyötyä ja sitä, millaista on laadukas tekninen dokumentointi. Vaikka yleinen käsitys on, että tekninen dokumentointi on yritykselle vain menoerä, voidaan sen todeta tuovan rahallista säästöä ja jopa tuottoa yritykselle. Rahallisen ja muun hyödyn avaintekijänä on laadukkaan sisällön tuottaminen, ja teknisellä viestinnällä onkin useita laadullisia ulottuvuuksia.
Tutkimuksen aineistona käytetään viiden Suomessa toimivan teknisen viestinnän alan yrityksen englanninkielisiä verkkosivuja. Tutkimukseen valitut yritykset ovat alan merkittävimpiä toimijoita Suomessa. Mukaan otettiin ne verkkosivujen osiot, jotka käsittelevät teknistä dokumentointia. Tutkimusmetodina käytetään laadullista sisällönanalyysia, ja tarkempi lähestymistapa on teoriaohjaava analyysi. Analyysissa tarkastellaan ensin dokumentointipalveluiden asemaa yritysten verkkosivuilla ja sen jälkeen verkkosivujen sisältöä.
Tutkimus osoittaa, että yritykset tuovat esille hyvin samantyyppisiä sisältöjä. Sen sijaan teknisen dokumentoinnin palveluista kertovan sisällön määrässä on suuresti vaihtelua. Lisäksi yritykset käyttävät vaihtelevia termejä viitatessaan teknisen dokumentoinnin palveluihinsa. Analyysin perusteella yritykset perustelevat dokumentoinnin hyötyjä kustannussäästöillä, turvallisuudella, palvelujen laadukkuudella, ammattimaisuudella ja asiakastyytyväisyydellä.