Hoitotyön johtajien ydintehtävät
Kulmala, Sari (2018)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Kulmala, Sari
2018
Terveystieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2018-04-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201804161529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201804161529
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitotyön johtajien näkökulmasta heidän ydintehtäviään perustason järjestämissä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tutkimuksen aineisto oli aiemmin kerätty, viiden hoitotieteen opiskelija projektityön kautta, keväällä 2016. Sähköinen kyselylomake oli lähetetty yhden sairaanhoitopiirin alueella, perustason järjestämissä sosiaali- ja terveyspalveluissa toimiville hoitotyön strategisen ja keskitason johtajille (N=35). Tämän tutkimuksen aineistona olivat hoitotyön johtajien vastaukset (n=22) avoimeen kysymykseen heidän tärkeimmistä toiminnoistaan. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla induktiivisesti. Hoitotyön johtajien ydintehtävät perustason järjestämissä sosiaali- ja terveyspalveluissa olivat: hoitotyön jatkuvan kehittymisen turvaaminen, tarvittavien palvelujen turvaaminen, laadukkaiden asiakasprosessien turvaaminen, palvelujen asiakaslähtöisyyden turvaaminen, voimavarojen johtaminen, alati kehittyvän ammatillisen osaamisen johtaminen, työyhteisön toimintaedellytysten luominen ja laaja-alaisessa verkostoyhteistyössä toimiminen. Johtopäätökset: Hoitotyön johtajat kuvasivat hyvin laaja-alaisesti omia ydintehtäviään, mikä kuvastaa oman toiminta-alueen selkeää hahmottamista.
Toinen osa sisältää julkaisuharkintaan lähetettävän artikkelikäsikirjoituksen ”Palvelujen asiakaslähtöisyyden turvaaminen hoitotyön johtajien ydintehtävänä”. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitotyön johtajien ydintehtäviä palvelujen asiakaslähtöisyyden turvaamisessa. Haastattelukutsu lähetettiin yhdyshenkilön välityksellä sähköpostilla yhden sairaanhoitopiirin alueella julkisissa perustason järjestämissä sosiaali- ja terveyspalveluissa toimiville hoitotyön strategisen tai keskitason johtajille (N=43). Hoitotyön johtajat (n=5) osallistuivat yksilömuotoisiin avoimiin haastatteluihin helmi-maaliskuulla 2017. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysilla induktiivisesti. Palvelujen asiakaslähtöisyyden turvaaminen hoitotyön johtajien ydintehtävänä oli aktiivista asiakaspalautteen hakemista, asiakaspalautteen käsittelemistä, asiakaslähtöistä palvelujen kehittämistä ja asiakaslähtöisen palvelun juurruttamista organisaatiossa. Johtopäätökset: Hoitotyön johtajat toimivat johdonmukaisesti organisaation asiakaslähtöisen kulttuurin luomiseksi ja palvelujen asiakaslähtöisyyden toteutumiseksi. Tutkimuksen tulokset tukevat hoitotyön johtajia palvelujen asiakaslähtöisyyden suunnitelmallisessa turvaamisessa.
ABSTRACT
Core tasks of nursing managers
This Master`s Thesis consists of two parts. In the first part the purpose of the study was to describe the core tasks of nursing managers at the basic level organised social and health services. The data were collected previously, in the spring 2016, through the project of five students of nursing sciences. The electric questionnaire was sent to strategic and middle level nursing managers (N=35), who were working in social and health services organised by the basic level in one hospital district. The data of this study were the answers of the nursing managers in one open question considering their main tasks. The data were analysed with the method of inductive content analyses. Based on the results, the core tasks of nursing managers in social and health services organised by the basic level were: assuring the continuing development of nursing, assuring the needed services, assuring the excellence of processes for clients, assuring the client-oriented services, leading resources, leading the continuously developing professional know-how, creating the operational precondition in work community and acting in extensive network collaboration. Conclusion: The nursing managers described their core tasks widely, reflecting they clearly identify their sphere of operations.
The second part consists of the manuscript ”Assuring client-oriented services as the core task of nursing managers”, sending to the consideration of publication. The purpose of the study was to describe the core tasks of nursing managers assuring the client-oriented services. The interview call was sent through the contact person by e-mail to strategic and middle level nursing managers (N=43), at the basic level organized, public social and health services in one hospital district. The data were collected from the individual and open interviews of nursing managers (n=5) in February-March 2017. The data were analysed with the method of inductive content analyses. The core tasks of nursing managers assuring client-oriented services were: actively searching for feedback from clients, treating client feedback, client-oriented developing of services and implementing client-oriented services in organisation. Conclusion: Nursing managers consistently acted for creating client-oriented culture in organisation and carrying out client-oriented services. The results of this study support nursing managers assuring client-oriented services systematically.
Toinen osa sisältää julkaisuharkintaan lähetettävän artikkelikäsikirjoituksen ”Palvelujen asiakaslähtöisyyden turvaaminen hoitotyön johtajien ydintehtävänä”. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitotyön johtajien ydintehtäviä palvelujen asiakaslähtöisyyden turvaamisessa. Haastattelukutsu lähetettiin yhdyshenkilön välityksellä sähköpostilla yhden sairaanhoitopiirin alueella julkisissa perustason järjestämissä sosiaali- ja terveyspalveluissa toimiville hoitotyön strategisen tai keskitason johtajille (N=43). Hoitotyön johtajat (n=5) osallistuivat yksilömuotoisiin avoimiin haastatteluihin helmi-maaliskuulla 2017. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysilla induktiivisesti. Palvelujen asiakaslähtöisyyden turvaaminen hoitotyön johtajien ydintehtävänä oli aktiivista asiakaspalautteen hakemista, asiakaspalautteen käsittelemistä, asiakaslähtöistä palvelujen kehittämistä ja asiakaslähtöisen palvelun juurruttamista organisaatiossa. Johtopäätökset: Hoitotyön johtajat toimivat johdonmukaisesti organisaation asiakaslähtöisen kulttuurin luomiseksi ja palvelujen asiakaslähtöisyyden toteutumiseksi. Tutkimuksen tulokset tukevat hoitotyön johtajia palvelujen asiakaslähtöisyyden suunnitelmallisessa turvaamisessa.
ABSTRACT
Core tasks of nursing managers
This Master`s Thesis consists of two parts. In the first part the purpose of the study was to describe the core tasks of nursing managers at the basic level organised social and health services. The data were collected previously, in the spring 2016, through the project of five students of nursing sciences. The electric questionnaire was sent to strategic and middle level nursing managers (N=35), who were working in social and health services organised by the basic level in one hospital district. The data of this study were the answers of the nursing managers in one open question considering their main tasks. The data were analysed with the method of inductive content analyses. Based on the results, the core tasks of nursing managers in social and health services organised by the basic level were: assuring the continuing development of nursing, assuring the needed services, assuring the excellence of processes for clients, assuring the client-oriented services, leading resources, leading the continuously developing professional know-how, creating the operational precondition in work community and acting in extensive network collaboration. Conclusion: The nursing managers described their core tasks widely, reflecting they clearly identify their sphere of operations.
The second part consists of the manuscript ”Assuring client-oriented services as the core task of nursing managers”, sending to the consideration of publication. The purpose of the study was to describe the core tasks of nursing managers assuring the client-oriented services. The interview call was sent through the contact person by e-mail to strategic and middle level nursing managers (N=43), at the basic level organized, public social and health services in one hospital district. The data were collected from the individual and open interviews of nursing managers (n=5) in February-March 2017. The data were analysed with the method of inductive content analyses. The core tasks of nursing managers assuring client-oriented services were: actively searching for feedback from clients, treating client feedback, client-oriented developing of services and implementing client-oriented services in organisation. Conclusion: Nursing managers consistently acted for creating client-oriented culture in organisation and carrying out client-oriented services. The results of this study support nursing managers assuring client-oriented services systematically.