Toimi! -hankkeen merkitys muutoksen tekemisessä nuorten kokemana
Anttila, Katja (2018)
Anttila, Katja
2018
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-04-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201804051505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201804051505
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee nuorten osallisuuden ja toimintakyvyn parantamista tavoitelleen Toimi!-hankkeen merkitystä muutoksen tekemisessä hankkeeseen osallistuneiden nuorten kokemana. Tutkimuskysymykset ovat, miten nuoret kokevat Toimi!-hankkeen auttavan ja tukevan heitä mahdollisten muutosten tekemisessä ja mitä nämä muutoksen tekemisessä auttavat ja tukevat tekijät ovat nuorten kokemana. Muutoksella tarkoitan nuorten koulutukseen, työelämään ja harrastuksiin kiinnittymistä sekä kokemusta oman elämäntilanteen parantumisesta ja tulevaisuuden suunnitelmien selkiytymisestä.
Tutkielma on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa Toimi!-hankkeeseen osallistunutta koulutuksen ja työelämän ulkopuolella ollutta 21–29-vuotiasta nuorta. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelua käyttäen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja teemoittelua hyödyntäen.
Tutkielman tulosten mukaan nuoret kokivat, että hankkeen ryhmät olivat auttaneet ja tukeneet heitä muutoksen tekemisessä. Ennen hanketta monella nuorella oli näköalattomuutta ja toivottomuutta tulevaisuuden suhteen, alakuloa ja heikkoa itseluottamusta sekä kokemusta arjen sisällöttömyydestä. Hankkeeseen osallistuminen oli kaikille myönteinen ja yhteisöllinen kokemus, joka selkiytti tulevaisuuden suunnitelmia, lisäsi itseluottamusta ja uskoa omaan tulevaisuuteen sekä toi sisältöä ja rutiinia arkeen. Haastateltavat nuoret kokivat, että hankkeen ryhmät toimivat muutoksen alullepanijoina sekä auttoivat ja tukivat muutoksen tekemisessä. Samalla nuoret toivat esille, että heidän saamansa aiempi tuki koulutus- ja alavalintojen tekemiseen oli ollut pääosin riittämätöntä. Hankkeen kautta tulleina muutoksen tekemisessä auttavina ja tukevina tekijöinä nuoret pitivät yhdessä miettimistä ja vahvuuksien korostamista sekä sitä, että heitä kuultiin, heidän elämäntilanteensa huomioitiin, heidät kohdattiin yksilöllisesti ja heihin luotettiin. Lisäksi moni nuori arvosti hankkeen vapaaehtoisuutta. Hankkeen ryhmät myös vahvistivat haastateltujen nuorten osallisuuden kokemusta ja yhteiskuntaan kiinnittymistä.
Tutkielma on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa Toimi!-hankkeeseen osallistunutta koulutuksen ja työelämän ulkopuolella ollutta 21–29-vuotiasta nuorta. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelua käyttäen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja teemoittelua hyödyntäen.
Tutkielman tulosten mukaan nuoret kokivat, että hankkeen ryhmät olivat auttaneet ja tukeneet heitä muutoksen tekemisessä. Ennen hanketta monella nuorella oli näköalattomuutta ja toivottomuutta tulevaisuuden suhteen, alakuloa ja heikkoa itseluottamusta sekä kokemusta arjen sisällöttömyydestä. Hankkeeseen osallistuminen oli kaikille myönteinen ja yhteisöllinen kokemus, joka selkiytti tulevaisuuden suunnitelmia, lisäsi itseluottamusta ja uskoa omaan tulevaisuuteen sekä toi sisältöä ja rutiinia arkeen. Haastateltavat nuoret kokivat, että hankkeen ryhmät toimivat muutoksen alullepanijoina sekä auttoivat ja tukivat muutoksen tekemisessä. Samalla nuoret toivat esille, että heidän saamansa aiempi tuki koulutus- ja alavalintojen tekemiseen oli ollut pääosin riittämätöntä. Hankkeen kautta tulleina muutoksen tekemisessä auttavina ja tukevina tekijöinä nuoret pitivät yhdessä miettimistä ja vahvuuksien korostamista sekä sitä, että heitä kuultiin, heidän elämäntilanteensa huomioitiin, heidät kohdattiin yksilöllisesti ja heihin luotettiin. Lisäksi moni nuori arvosti hankkeen vapaaehtoisuutta. Hankkeen ryhmät myös vahvistivat haastateltujen nuorten osallisuuden kokemusta ja yhteiskuntaan kiinnittymistä.