Teacher Ecological Self : Negotiating teacher ecological identity in the context of teacher education for sustainable development
Raus, Rea (2018)
Raus, Rea
Tampere University Press
2018
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2018-04-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0689-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0689-2
Tiivistelmä
Väitöskirjassa tarkastellaan elinympäristömme vakavaa kestävyys- ja selviytymiskriisiä kasvatuksen ja koulutuksen näkökulmasta ja erityisesti opettajan ekologisen tietoisuuden ja identiteetin muotoutumisen haasteena. Laajentaessaan perinteistä kokonaisvaltaista kasvatus- ja koulutusnäkemysta ns. syväekologisella näkökulmalla väitöskirja pyrkii käsittellisesti hahmottamaan opettajan ammatillisekologista minuuspositiota ja sen keskeistä roolia kestävän kehityksen koulutuksellisessa edistämisessä. Monien tutkijoiden korostama yhteistyöskentely opettajaopiskelijoiden kesken ja kanssa ekologisten identiteettipositioiden hahmottamisessa on väitöskirjassa lähtökohtana täsmällisempien identiteettitavoitteiden ja prosessien kartoittamiseksi.
Väitöskirjan lähtökohdat fundamentaalisina oman aikamme ontologisina kysymyksinä perustelevat syväekologisen lähestymistavan omaksumista ekologisen opettajauuden kehittymistä käsittelevän tutkimusen viitekehyksenä. Nelivuotisen pitkittäistutkimuksen aikana seurattiin yhdeksän opettajaopiskelijan ekologisen tietoisuuden kehittymistä osana heidän opintojaan. Tulokset nostavat esiin kestävan kehityksen avainkysymyksiin keskittyvän pedagogisen keskustelun ja kommunikaation arvon ja tärkeyden pyrittäessä kehittämään opettajaopiskelijoiden ekologista tietoisuutta osana heidän ammatillista identiteettiään.
Väitöskirjan lähtökohdat fundamentaalisina oman aikamme ontologisina kysymyksinä perustelevat syväekologisen lähestymistavan omaksumista ekologisen opettajauuden kehittymistä käsittelevän tutkimusen viitekehyksenä. Nelivuotisen pitkittäistutkimuksen aikana seurattiin yhdeksän opettajaopiskelijan ekologisen tietoisuuden kehittymistä osana heidän opintojaan. Tulokset nostavat esiin kestävan kehityksen avainkysymyksiin keskittyvän pedagogisen keskustelun ja kommunikaation arvon ja tärkeyden pyrittäessä kehittämään opettajaopiskelijoiden ekologista tietoisuutta osana heidän ammatillista identiteettiään.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4908]