Pelaajien välinen vuorovaikutus lisätyn todellisuuden mobiilipeli Pokémon Gossa
Pitkänen, Hannu (2018)
Pitkänen, Hannu
2018
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-03-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201803271455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201803271455
Tiivistelmä
Pokémon Go on ensimmäinen suuren suosion saavuttanut lisätyn todellisuuden mobiilipeli, joka saavutti maailmanlaajuisen suosion nopeasti julkaisunsa jälkeen kesällä 2016. Erilaisten mobiilipelien parissa on tehty aikaisemmin tutkimusta niissä käytetyistä vuorovaikutuksen muodoista ja yhteisön rakentumisesta. Näissä yhteisö on rakentunut aluksi verkossa ja myöhemmin kasvokkaisissa tapaamissa. Aikaisemmista peleistä poiketen Pokémon Gossa pelin vuorovaikutus tapahtuu kasvokkain ja pelaajat muodostavat verkkoon omia yhteisöjään.
Tutkielman tavoitteena oli tutkia millä tavoin vuorovaikutus rakentuu lisätyn todellisuuden pelissä. Tutkielmassa tutkitaan miten yhteisö rakentuu Pokémon Gossa ja millaista pelin vuorovaikutus on. Näitä tutkittiin sekä kasvokkaisissa pelitapahtumissa että yhteisön suurimmassa suomalaisessa Facebook-ryhmässä. Tutkielman aineisto koostui loppuvuodesta 2016 kerätyistä 808 yksittäisestä Facebook-julkaisusta ja niiden kommenteista sekä 45 yksittäisestä etnografisesti kerätystä pelatessa tapahtuneesta kohtaamisesta.
Tulosten perusteella vuorovaikutus rakentuu Pokémon Gossa tietokeskeisesti kasvokkaisissa tapaamisissa sekä verkossa. Molemmissa oli havaittavissa tietoon pohjautuvaa vuorovaikutusta ja yhteisön rakentumista. Näitä on havaittu myös aikaisemmassa peliyhteisöjen tutkimuksessa. Kasvokkaisen vuorovaikutuksen rakentuminen erosi verkossa tapahtuneesta negatiivissävytteisten ja hauskuuteen perustuvien vuorovaikutustapahtumien puuttumisena sekä syvempiluonteisina keskusteluina. Toisin kuin aikaisemmissa peliyhteisöjen tutkimuksessa, joissa verkossa tapahtuva viestintää täydentää kasvokkaista yhteydenpitoa, Pokémon Gossa viestintä ja vuorovai- kutus rakentuu verkossa ja kasvokkainen tukee tätä johtaen syvempään vuorovaikutukseen. Lisätyn todellisuuden mobiilipeliyhteisöllä on oma symbolinen todellisuutensa, jossa yhteisö rakentuu sekä kasvokkaisten kohtaamisten että verkkoyhteisön normien mukaan.
Tutkielman tavoitteena oli tutkia millä tavoin vuorovaikutus rakentuu lisätyn todellisuuden pelissä. Tutkielmassa tutkitaan miten yhteisö rakentuu Pokémon Gossa ja millaista pelin vuorovaikutus on. Näitä tutkittiin sekä kasvokkaisissa pelitapahtumissa että yhteisön suurimmassa suomalaisessa Facebook-ryhmässä. Tutkielman aineisto koostui loppuvuodesta 2016 kerätyistä 808 yksittäisestä Facebook-julkaisusta ja niiden kommenteista sekä 45 yksittäisestä etnografisesti kerätystä pelatessa tapahtuneesta kohtaamisesta.
Tulosten perusteella vuorovaikutus rakentuu Pokémon Gossa tietokeskeisesti kasvokkaisissa tapaamisissa sekä verkossa. Molemmissa oli havaittavissa tietoon pohjautuvaa vuorovaikutusta ja yhteisön rakentumista. Näitä on havaittu myös aikaisemmassa peliyhteisöjen tutkimuksessa. Kasvokkaisen vuorovaikutuksen rakentuminen erosi verkossa tapahtuneesta negatiivissävytteisten ja hauskuuteen perustuvien vuorovaikutustapahtumien puuttumisena sekä syvempiluonteisina keskusteluina. Toisin kuin aikaisemmissa peliyhteisöjen tutkimuksessa, joissa verkossa tapahtuva viestintää täydentää kasvokkaista yhteydenpitoa, Pokémon Gossa viestintä ja vuorovai- kutus rakentuu verkossa ja kasvokkainen tukee tätä johtaen syvempään vuorovaikutukseen. Lisätyn todellisuuden mobiilipeliyhteisöllä on oma symbolinen todellisuutensa, jossa yhteisö rakentuu sekä kasvokkaisten kohtaamisten että verkkoyhteisön normien mukaan.