Opetuskulttuuri teorian ja käytännön risteyksessä : Opettajien kokemuksia opetussuunnitelmasta
Virtanen, Ilona (2018)
Virtanen, Ilona
2018
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-03-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201803141394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201803141394
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää syksyllä 2016 käyttöön otettujen Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden aikaansaamia opetuksellisia muutoksia. Muutoksia tarkasteltiin sosiokulttuurisen viitekehyksen sekä opettajien kirjoittamien kokemusten pohjalta. Sosiokulttuurinen lähestymistapa oppimiseen ohjasi tutkimusta erityisesti opetuskulttuurissa ilmenevään vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.
Tutkimuksen kohteena oli opettajien kokemukset nykyisen opetussuunnitelman vuorovaikutusta ja yhteistyötä painottavasta opetuskulttuurista. Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen empiirinen aineisto koostui 23 opettajan vastauksesta, jotka kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomake koostui monivalintaosiosta sekä kolmesta avoimesta kysymyksestä. Tutkimukseen osallistuneet opettajat valikoituivat harkinnanvaraisesti. Saatu kirjallinen vastausaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä teemoitellen yksittäisistä merkityksistä laajempia merkityskokonaisuuksia eli teemoja.
Opettajien kokemusten perusteella tutkimus osoitti, että vuorovaikutusta ja yhteistoimintaa esiintyi opetuskulttuurissa luokan, koulun ja laajemman yhteisön tasolla. Se koettiin oppilasta kehittävänä ja opetusta monipuolistavana tekijänä, mutta myös työläänä ja huolta oppimisen laadusta herättävänä. Tulokset osoittivat myös, että osa opettajista myönsi muuttuneen tai muuttuvan opetuskulttuurin monipuolisen ilmenemisen, mutta noin kolmasosa vastaajista ei kokenut opetuskulttuurissa tapahtuneen muutoksia uuden opetussuunnitelman myötä. Tutkimus osoitti lopulta konkreettiset tekijät kehittyvän ja opetussuunnitelman mukaisen opetuskulttuurin edellytyksinä: asianmukaiset tilat ja välineet, koulun sisäisen järjestelyn ja tuen sekä uudistushalun.
Tulosten perusteella tehtiin se johtopäätös, että vallitsevassa opetuskulttuurissa ilmenee oppimisen sosiokulttuurisen lähestymistavan mukaisia piirteitä. Se myös kuvastaa monilta osin nykyisen opetussuunnitelman kuvaamaa toimintakulttuuria. Opetuskulttuurin kehittyminen vaatisi tulosten mukaan riittävää resursointia, joka antaisi opettajille enemmän työkaluja opetuskulttuurin edistämiselle. Se vaatii kuitenkin ennen kaikkea oppimiskäsityksen ja opetussuunnitelman tiedostettua ja aktiivista käytäntöön panemista, siihen perehtymistä sekä oppivan opettajayhteisön jakamaa vuorovaikutteista toimintakulttuuria.
Tutkimuksen kohteena oli opettajien kokemukset nykyisen opetussuunnitelman vuorovaikutusta ja yhteistyötä painottavasta opetuskulttuurista. Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen empiirinen aineisto koostui 23 opettajan vastauksesta, jotka kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomake koostui monivalintaosiosta sekä kolmesta avoimesta kysymyksestä. Tutkimukseen osallistuneet opettajat valikoituivat harkinnanvaraisesti. Saatu kirjallinen vastausaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä teemoitellen yksittäisistä merkityksistä laajempia merkityskokonaisuuksia eli teemoja.
Opettajien kokemusten perusteella tutkimus osoitti, että vuorovaikutusta ja yhteistoimintaa esiintyi opetuskulttuurissa luokan, koulun ja laajemman yhteisön tasolla. Se koettiin oppilasta kehittävänä ja opetusta monipuolistavana tekijänä, mutta myös työläänä ja huolta oppimisen laadusta herättävänä. Tulokset osoittivat myös, että osa opettajista myönsi muuttuneen tai muuttuvan opetuskulttuurin monipuolisen ilmenemisen, mutta noin kolmasosa vastaajista ei kokenut opetuskulttuurissa tapahtuneen muutoksia uuden opetussuunnitelman myötä. Tutkimus osoitti lopulta konkreettiset tekijät kehittyvän ja opetussuunnitelman mukaisen opetuskulttuurin edellytyksinä: asianmukaiset tilat ja välineet, koulun sisäisen järjestelyn ja tuen sekä uudistushalun.
Tulosten perusteella tehtiin se johtopäätös, että vallitsevassa opetuskulttuurissa ilmenee oppimisen sosiokulttuurisen lähestymistavan mukaisia piirteitä. Se myös kuvastaa monilta osin nykyisen opetussuunnitelman kuvaamaa toimintakulttuuria. Opetuskulttuurin kehittyminen vaatisi tulosten mukaan riittävää resursointia, joka antaisi opettajille enemmän työkaluja opetuskulttuurin edistämiselle. Se vaatii kuitenkin ennen kaikkea oppimiskäsityksen ja opetussuunnitelman tiedostettua ja aktiivista käytäntöön panemista, siihen perehtymistä sekä oppivan opettajayhteisön jakamaa vuorovaikutteista toimintakulttuuria.