Oppilaiden kokemuksia yhteisopetuksesta : ”Paljon kivempaa et on enemmä kavereit siin luokassa ja saadaa kaikki olla yhessä et on se iha toimivaaki”
Nyman, Mirka (2018)
Nyman, Mirka
2018
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-03-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201803121360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201803121360
Tiivistelmä
Yhteiskunnan ja koulun muutokset ovat aiheuttaneet muutospaineita myös opettajuudelle. Lisääntyvä maahanmuutto ja inklusiivinen arvopohja tuovat haasteita opetustyöhön. Yhteisöllisyyden painottumisen sekä monipuolistuvan oppilasjoukon tuomiin haasteisiin on pyritty vastaamaan yhteisopetuksella. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden kokemuksia luokallaan toteutetusta yhteisopetuksesta. Tutkimuksessa selvitetään myös, mitä merkityksiä yhteisopetuksella on oppilaille. Tutkimuksen tavoitteena oli saada yhteisopetuksen kohteena olevien oppilaiden ääni kuuluviin. Yhteisopetuksella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa kahden luokanopettajan yhteistä vastuuta yhden heterogeenisen oppilasryhmän opetuksesta, joka tapahtuu fyysisesti samassa tilassa. Opettajien yhteiseen opetusvastuuseen sisältyy opetuksen lisäksi myös suunnittelu sekä arviointi.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jota ohjaa fenomenologinen tutkimusote. Tutkimuksen kohdejoukkona ovat erään pääkaupunkiseudun koulun kuudennen luokan oppilaat, jotka opiskelevat yhteisopetusluokalla. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppilaiden sekä luokan opettajien puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla sekä havainnoinnilla. Haastatteluun osallistuneita oppilaita oli yhteensä 19, joista 11 oli tyttöjä ja 8 poikia. Haastattelulla selvitettiin oppilaiden kokemuksia yhteisopetuksesta. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä hyödyntäen teemoittelua.
Tutkimusten tulosten mukaan oppilaat kokivat yhteisopetuksen pääosin myönteisesti. Oppilailla oli myönteisiä kokemuksia yhteisopetusluokalla opiskelusta ja oppimisesta sekä luokan ilmapiiristä. Oppilaat kokivat, että kaverisuhteet olivat laajentuneet yhteisopetusluokan myötä. Työrauha koettiin sekä myönteisesti että kielteisesti. Osa oppilaista koki, että lisääntynyt oppilasmäärä heikentää työrauhaa ja vaikuttaa kielteisesti oppimiseen. Tutkittaessa yhteisopetuksen merkityksiä löytyi viisi merkitysten pääluokkaa, jotka ovat opetuksen laatua parantavat tekijät, oppimista edistävät tekijät, turvallisuuden tunteen vahvistuminen, yhteisöllisyyden vahvistuminen sekä kouluviihtyvyyden lisääntyminen.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä oppilaiden kokemusten mukailevan aikaisempia yhteisopetuksen tutkimustuloksia. Tulosten perusteella yhteisopetus on yksi tulevaisuuden toimintamalleista, jolla pystytään vastaamaan hyvin uuden opetussuunnitelman mukanaan tuomiin muutoksiin ja tavoitteisiin.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jota ohjaa fenomenologinen tutkimusote. Tutkimuksen kohdejoukkona ovat erään pääkaupunkiseudun koulun kuudennen luokan oppilaat, jotka opiskelevat yhteisopetusluokalla. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppilaiden sekä luokan opettajien puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla sekä havainnoinnilla. Haastatteluun osallistuneita oppilaita oli yhteensä 19, joista 11 oli tyttöjä ja 8 poikia. Haastattelulla selvitettiin oppilaiden kokemuksia yhteisopetuksesta. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä hyödyntäen teemoittelua.
Tutkimusten tulosten mukaan oppilaat kokivat yhteisopetuksen pääosin myönteisesti. Oppilailla oli myönteisiä kokemuksia yhteisopetusluokalla opiskelusta ja oppimisesta sekä luokan ilmapiiristä. Oppilaat kokivat, että kaverisuhteet olivat laajentuneet yhteisopetusluokan myötä. Työrauha koettiin sekä myönteisesti että kielteisesti. Osa oppilaista koki, että lisääntynyt oppilasmäärä heikentää työrauhaa ja vaikuttaa kielteisesti oppimiseen. Tutkittaessa yhteisopetuksen merkityksiä löytyi viisi merkitysten pääluokkaa, jotka ovat opetuksen laatua parantavat tekijät, oppimista edistävät tekijät, turvallisuuden tunteen vahvistuminen, yhteisöllisyyden vahvistuminen sekä kouluviihtyvyyden lisääntyminen.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä oppilaiden kokemusten mukailevan aikaisempia yhteisopetuksen tutkimustuloksia. Tulosten perusteella yhteisopetus on yksi tulevaisuuden toimintamalleista, jolla pystytään vastaamaan hyvin uuden opetussuunnitelman mukanaan tuomiin muutoksiin ja tavoitteisiin.