Development of Vocational Expertise and Excellence in Formal and Informal Learning Environments
Pylväs, Laura (2018)
Pylväs, Laura
Tampere University Press
2018
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2018-03-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0664-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0664-9
Tiivistelmä
Tämän väitöskirjatutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ammatillisen osaamisen ja ammatillisen huippuosaamisen rakentumisesta ja asiantuntijuuden kehittymisestä ammatillisen koulutuksen kontekstissa. Tutkimus tarkasteli yksilö- ja ympäristötekijöiden merkitystä asiantuntijuuden kehittymiselle formaaleissa ja informaaleissa oppimisympäristöissä. Suomen kontekstissa kerätty tutkimusaineisto (n=119) pohjautui nykyisten ja entisten ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden ja heidän työelämäverkostojensa haastatteluihin useilta eri ammatillisilta aloilta. Artikkeliväitöskirja koostuu neljästä osajulkaisusta – tutkimuksista I, II, III ja IV – joissa esitetyt tutkimusongelmat kytkeytyvät toisiinsa. Tutkimus I tarkasteli lennonjohtajien ammatillisen osaamisen ja urapolkujen rakentumista sekä ammatillisen huippuosaamisen kehittymiseen liittyviä tekijöitä. Tutkimus II tarkasteli WorldSkills –ammattitaitokilpailuissa menestyneiden ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden ja heidän työelämäverkostojensa näkemyksiä ammatillisen osaamisen, ammatillisen huippuosaamisen ja urapolkujen rakentumisesta. Tutkimus III tarkasteli oppisopimustoimijoiden näkemyksiä ammatillisen osaamisen rakentumisesta sekä kokemuksia työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta ja ohjauksesta. Tutkimus IV tarkasteli oppisopimusopiskelijoiden integroitumista osaksi työyhteisöään ja opiskelijoiden kokonaisvaltaisen ammatillisen osaamisen kehittymistä oppisopimuskoulutuksessa. Väitöskirjan yhteenveto kokoaa keskeiset osatutkimuksissa esitetyt tutkimustulokset.
Tutkimustulokset osoittivat tämän päivän ammatillisen asiantuntijan omaavan vahvat kognitiiviset kyvyt yhdistettynä kehittyneisiin sosiaalisiin valmiuksiin, itsetuntemukseen ja itsesäätelyyn. Loogis-matemaattisten valmiuksien nähtiin tukevan työntekijän itsenäistä teoreettisen ja käytännöllisen tiedon hallintaa sekä luovan edellytykset luovalle ja innovatiiviselle työskentelylle. Interpersoonallisten taitojen, kuten sosiaalisten valmiuksien ja hyvän ihmistuntemuksen, nähtiin sen sijaan vaikuttavan kokonaisvaltaisesti työssä menestymiseen ja toisinaan jopa kompensoivan puutteita muilla ammatillisten valmiuksien alueilla. Erityisesti tutkimustulokset korostivat itsesäätelyn tärkeää merkitystä ammatillisen osaamisen ja ammatillisen huippuosaamisen kehittymisessä. Motivaatio näyttäytyi keskeisenä lähtökohtana yksilön aloitteellisuudessa ja asennoitumisessa itseohjautuvaa oppimista kohtaan. Pitkäjänteisyyden ja itsearvioinnin nähtiin sen sijaan luovan perustuksen pysyvämmälle ja jatkuvasti kehittyvälle asiantuntijuudelle. Tarkasteltaessa edellä mainittuja työelämän odotuksia yksilön ammatilliselle asiantuntijuudelle, tutkimustulosten perusteella sekä oppilaitosperustainen (formaali) ammatillinen koulutus että oppisopimuskoulutus (informaali) tarjoavat opiskelijalle riittävät valmiudet ammatissa toimimiselle ja edelleen ammatillisen asiantuntijuuden kehittämiselle työelämässä. Ammattitaitokilpailuihin osallistuneet oppilaitosperustaisen koulutuksen opiskelijat saivat vertaisiinsa nähden poikkeuksellisen mahdollisuuden rakentaa työelämäverkostoja jo opintojen aikana, minkä nähtiin vahvistaneen heidän ammatillista itsevarmuuttaan ja edesauttaneen työelämään siirtymistä. Oppilaitosperustaisen ammatillisen koulutuksen kehittämismahdollisuutena voidaankin tulevaisuudessa nähdä työelämäverkostojen vahvistaminen ja monipuolistaminen, minkä avulla voidaan entistä paremmin tukea opiskelijoiden kokonaisvaltaisen ammatillisen osaamisen kehittymistä ja edesauttaa työelämään siirtymistä. Oppisopimuskoulutuksen vahvuutena nähtiin oppimisympäristön monipuolisuus, mikä tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden kehittää ammatillista osaamistaan autenttisten työtehtävien parissa ja kokeneiden työntekijöiden ohjauksessa jo opintojen aikana. Ajan, resurssien ja pedagogisten lähestymistapojen puute kuitenkin haastoi työpaikalla tapahtuvan oppimisen ideaaleja rajoittamalla erityisesti yksilölliseen ohjaukseen käytettyä aikaa ja vuorovaikutteisuutta. Tutkimustulosten perusteella työpaikat tarjoavatkin hedelmällisen oppimisympäristön erityisesti niille opiskelijoille, joilla on jo entuudestaan hyvät itsesäätelyvalmiudet ja jotka pystyvät sitoutumaan itseohjautuvaan oppimiseen. Kaiken kaikkiaan tutkimustulokset osoittivat, että ammatillisen koulutuksen keskeisenä haasteena on sekä vahvistaa työelämäverkostoja että kehittää työpaikkoja oppimisympäristöinä yhteistyössä työelämäedustajien kanssa. Yksilöllisen oppimisen näkökulmasta ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöjen tulisi tarjota opiskelijalle entistä enemmän tilaa, aikaa ja ohjausta kehittää itsesäätelyvalmiuksia opintojen aikana.
Tutkimustulokset osoittivat tämän päivän ammatillisen asiantuntijan omaavan vahvat kognitiiviset kyvyt yhdistettynä kehittyneisiin sosiaalisiin valmiuksiin, itsetuntemukseen ja itsesäätelyyn. Loogis-matemaattisten valmiuksien nähtiin tukevan työntekijän itsenäistä teoreettisen ja käytännöllisen tiedon hallintaa sekä luovan edellytykset luovalle ja innovatiiviselle työskentelylle. Interpersoonallisten taitojen, kuten sosiaalisten valmiuksien ja hyvän ihmistuntemuksen, nähtiin sen sijaan vaikuttavan kokonaisvaltaisesti työssä menestymiseen ja toisinaan jopa kompensoivan puutteita muilla ammatillisten valmiuksien alueilla. Erityisesti tutkimustulokset korostivat itsesäätelyn tärkeää merkitystä ammatillisen osaamisen ja ammatillisen huippuosaamisen kehittymisessä. Motivaatio näyttäytyi keskeisenä lähtökohtana yksilön aloitteellisuudessa ja asennoitumisessa itseohjautuvaa oppimista kohtaan. Pitkäjänteisyyden ja itsearvioinnin nähtiin sen sijaan luovan perustuksen pysyvämmälle ja jatkuvasti kehittyvälle asiantuntijuudelle. Tarkasteltaessa edellä mainittuja työelämän odotuksia yksilön ammatilliselle asiantuntijuudelle, tutkimustulosten perusteella sekä oppilaitosperustainen (formaali) ammatillinen koulutus että oppisopimuskoulutus (informaali) tarjoavat opiskelijalle riittävät valmiudet ammatissa toimimiselle ja edelleen ammatillisen asiantuntijuuden kehittämiselle työelämässä. Ammattitaitokilpailuihin osallistuneet oppilaitosperustaisen koulutuksen opiskelijat saivat vertaisiinsa nähden poikkeuksellisen mahdollisuuden rakentaa työelämäverkostoja jo opintojen aikana, minkä nähtiin vahvistaneen heidän ammatillista itsevarmuuttaan ja edesauttaneen työelämään siirtymistä. Oppilaitosperustaisen ammatillisen koulutuksen kehittämismahdollisuutena voidaankin tulevaisuudessa nähdä työelämäverkostojen vahvistaminen ja monipuolistaminen, minkä avulla voidaan entistä paremmin tukea opiskelijoiden kokonaisvaltaisen ammatillisen osaamisen kehittymistä ja edesauttaa työelämään siirtymistä. Oppisopimuskoulutuksen vahvuutena nähtiin oppimisympäristön monipuolisuus, mikä tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden kehittää ammatillista osaamistaan autenttisten työtehtävien parissa ja kokeneiden työntekijöiden ohjauksessa jo opintojen aikana. Ajan, resurssien ja pedagogisten lähestymistapojen puute kuitenkin haastoi työpaikalla tapahtuvan oppimisen ideaaleja rajoittamalla erityisesti yksilölliseen ohjaukseen käytettyä aikaa ja vuorovaikutteisuutta. Tutkimustulosten perusteella työpaikat tarjoavatkin hedelmällisen oppimisympäristön erityisesti niille opiskelijoille, joilla on jo entuudestaan hyvät itsesäätelyvalmiudet ja jotka pystyvät sitoutumaan itseohjautuvaan oppimiseen. Kaiken kaikkiaan tutkimustulokset osoittivat, että ammatillisen koulutuksen keskeisenä haasteena on sekä vahvistaa työelämäverkostoja että kehittää työpaikkoja oppimisympäristöinä yhteistyössä työelämäedustajien kanssa. Yksilöllisen oppimisen näkökulmasta ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöjen tulisi tarjota opiskelijalle entistä enemmän tilaa, aikaa ja ohjausta kehittää itsesäätelyvalmiuksia opintojen aikana.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4908]