Monitieteisen opiskelija-asiantuntijuuden hyödyntäminen Satakunnan alueen sosiaali-, terveys- ja hyvinvointipalvelujen kehittämisessä
Elonen, Noora; Kaukkila, Eveliina (2018)
Elonen, Noora
Kaukkila, Eveliina
Tampereen yliopisto
2018
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0704-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0704-2
Tiivistelmä
Tämä raportti on katsaus Porin sosiaalitieteellisen oppimiskeskittymän opiskelijainnovaatiotoiminnan (Posse) avaamaan näkymään monitieteisen opiskelija-asiantuntijuuden hyödyntämisestä Satakunnan alueen sosiaali-, terveys- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Toiminnan tavoitteena oli opiskelijainnovaatioiden tuominen Satakunnan sosiaali-, terveys- ja hyvinvointipalveluiden kentälle ja näin samalla edistää Porin yliopistokeskuksen ja alan toimijoiden kohtaamista ja innovatiivista yhteistyötä. Raportti koostuu toteutetun toiminnan kuvauksesta, sekä kahden erilaisen aineiston analyysista.
Haastatteluin ja kirjoituspyynnöin tuotetun aineiston analyysissa sovellettiin sisällönanalyysia. Toinen aineisto koski Porin yliopistokeskuksen opiskelijoiden asiantuntijuutta. Aineisto kerättiin kyselyn avulla. Aineistojen valossa Satakunnan alueella opiskelijayhteistyö on vielä melko perinteistä kattaen pääasiassa vain opinnäyte- sekä harjoitteluyhteistyön. Porin yliopistokeskuksen opiskelijoiden asiantuntijuus kiinnittyy ensisijaisesti opiskellun tutkinto-ohjelman mukaiseen professioon sekä nykyisen että aiempien koulutusten sekä työkokemuksen tuottamaan substanssiosaamiseen.
Satakunnan sosiaali-, terveys- ja hyvinvointialan sekä Porin yliopistokeskuksen opiskelijoiden kanssa tehtävän yhteistyön haasteena näyttäytyy kohtaanto-ongelma. Toiminnan myötä voidaan todeta, että eri osapuolten ja eri alojen opiskelijoiden yhteen saattaminen tuottaa innovatiivisia esityksiä vaikeidenkin asioiden ratkaisuksi. Tulevaisuudessa olisikin syytä pohtia keinoja sellaisen struktuurin kehittämiseksi, joka lisäisi eri osapuolten keskinäistä tunnettavuutta ja edistäisi Porin yliopistokeskuksen opiskelijoiden työllistymistä asiantuntijatehtäviin Satakunnan alueen eduksi.
Haastatteluin ja kirjoituspyynnöin tuotetun aineiston analyysissa sovellettiin sisällönanalyysia. Toinen aineisto koski Porin yliopistokeskuksen opiskelijoiden asiantuntijuutta. Aineisto kerättiin kyselyn avulla. Aineistojen valossa Satakunnan alueella opiskelijayhteistyö on vielä melko perinteistä kattaen pääasiassa vain opinnäyte- sekä harjoitteluyhteistyön. Porin yliopistokeskuksen opiskelijoiden asiantuntijuus kiinnittyy ensisijaisesti opiskellun tutkinto-ohjelman mukaiseen professioon sekä nykyisen että aiempien koulutusten sekä työkokemuksen tuottamaan substanssiosaamiseen.
Satakunnan sosiaali-, terveys- ja hyvinvointialan sekä Porin yliopistokeskuksen opiskelijoiden kanssa tehtävän yhteistyön haasteena näyttäytyy kohtaanto-ongelma. Toiminnan myötä voidaan todeta, että eri osapuolten ja eri alojen opiskelijoiden yhteen saattaminen tuottaa innovatiivisia esityksiä vaikeidenkin asioiden ratkaisuksi. Tulevaisuudessa olisikin syytä pohtia keinoja sellaisen struktuurin kehittämiseksi, joka lisäisi eri osapuolten keskinäistä tunnettavuutta ja edistäisi Porin yliopistokeskuksen opiskelijoiden työllistymistä asiantuntijatehtäviin Satakunnan alueen eduksi.