Ammattikasvattajien käsityksiä kestävän kehityksen opettamisesta ja oppimisesta keskellä yhteiskunnallisia muutoksia
Korkka, Mika (2018)
Korkka, Mika
2018
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-02-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201802231316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201802231316
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkimuksessa tutkimuksen kohteena on ammatillisten opettajien käsitykset kestävän kehityksen opettamisesta, oppimisesta ja sen edistämisestä yhteiskunnallisten muutosten keskellä Koulutuskeskus Salpauksessa. Kestävän kehitys määritellään ammatillisessa koulutuksessa ekologiseen, taloudelliseen, sosiaaliseen ja kulttuuriseen kestävään kehitykseen, koska nämä ulottuvuudet muodostavat kestävän kehityksen kokonaisuuden ja ne ovat olleet kestävän kehityksen opetuksen ja arvioinnin kulmakiviä ammatillisessa koulutuksessa jo 1990 luvulta lähtien.
Tutkimus suoritettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla ja aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla haastattelemalla kahdeksaa opettajaa neljältä eri koulutusalalta keväällä 2017. Yksi haastattelu tehtiin erityisopetuksen tukipalveluissa, jossa opetetaan oppilaita kaikilta kulutusaloilta tarpeen mukaan. Aineiston luokittelun avulla saatiin viisi aineistolähtöistä kategoriaa, jotka nousivat tutkittavien elämismaailmasta esiin vahvimmin. Synteesivaiheessa kategorioita verrattiin ammattikasvatuksen tasoihin oppilaitoksessa eli strategiaan, opetussuunnitelmiin, opetukseen ja teoreettiseen kirjallisuuteen.
Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esiin kestävään kehityksen historiaa, kestävään kehitykseen sitoutumisen tärkeys ja sen tulon osaksi ammattikasvatusta sekä globaalia ja kansallista koulutuspolitiikkaa. Tutkimuksen teoriaperusta nojautuu kestävään kehitykseen ammatillisessa koulutuksessa ja ammattikasvatuksen tasoihin oppilaitoksessa ja kansainvälisiin kestävän kehityksen määritelmiin.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että opettajat ovat sitoutuneita ja motivoituneita opettamaan kestävää kehitystä mutta sen ymmärtämisessä oli eroja eri koulutusaloilla. Oppilaitokselta puuttuu kestävän kehityksen strategia mutta sillä on halu kehittää kestävää kehitystä toiminnassaan. Opetussuunnitelmien sisällöissä oli suuria eroja kestävän kehityksen opettamisen suhteen eri koulutusaloilla ja eniten sitä opetetaan luonnonvara- ja ympäristöalalla. Selkeimmin kestävä kehitys tulee esille läpäisyperiaatteena ammattiosaamisen näytöissä kaikilla koulutusaloilla painottuen kuitenkin taloudelliseen ja ekologiseen kestävään kehitykseen. Haastattelujen perusteella koulutusleikkaukset ammatillisesta koulutuksesta ovat heikentäneet kestävän kehityksen opetusta huomattavasti ja myös oppilaiden osaaminen on vähentynyt. Vastuu kestävän kehityksen oppimisesta jää työpaikoille ja oppilaille. Opettajilla on suuri huoli ammatillisen koulutuksen heikkenemisestä, erityis-opiskelijoiden asemasta ja kestävän kehityksen jäämisestä taka-alalle.
Avainsanat: kestävä kehitys, ammatillinen opettaja, ammatillinen koulutus, ammattikasvatus, aineistolähtöinen sisällönanalyysi, strategia, opetussuunnitelma
Tutkimus suoritettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla ja aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla haastattelemalla kahdeksaa opettajaa neljältä eri koulutusalalta keväällä 2017. Yksi haastattelu tehtiin erityisopetuksen tukipalveluissa, jossa opetetaan oppilaita kaikilta kulutusaloilta tarpeen mukaan. Aineiston luokittelun avulla saatiin viisi aineistolähtöistä kategoriaa, jotka nousivat tutkittavien elämismaailmasta esiin vahvimmin. Synteesivaiheessa kategorioita verrattiin ammattikasvatuksen tasoihin oppilaitoksessa eli strategiaan, opetussuunnitelmiin, opetukseen ja teoreettiseen kirjallisuuteen.
Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esiin kestävään kehityksen historiaa, kestävään kehitykseen sitoutumisen tärkeys ja sen tulon osaksi ammattikasvatusta sekä globaalia ja kansallista koulutuspolitiikkaa. Tutkimuksen teoriaperusta nojautuu kestävään kehitykseen ammatillisessa koulutuksessa ja ammattikasvatuksen tasoihin oppilaitoksessa ja kansainvälisiin kestävän kehityksen määritelmiin.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että opettajat ovat sitoutuneita ja motivoituneita opettamaan kestävää kehitystä mutta sen ymmärtämisessä oli eroja eri koulutusaloilla. Oppilaitokselta puuttuu kestävän kehityksen strategia mutta sillä on halu kehittää kestävää kehitystä toiminnassaan. Opetussuunnitelmien sisällöissä oli suuria eroja kestävän kehityksen opettamisen suhteen eri koulutusaloilla ja eniten sitä opetetaan luonnonvara- ja ympäristöalalla. Selkeimmin kestävä kehitys tulee esille läpäisyperiaatteena ammattiosaamisen näytöissä kaikilla koulutusaloilla painottuen kuitenkin taloudelliseen ja ekologiseen kestävään kehitykseen. Haastattelujen perusteella koulutusleikkaukset ammatillisesta koulutuksesta ovat heikentäneet kestävän kehityksen opetusta huomattavasti ja myös oppilaiden osaaminen on vähentynyt. Vastuu kestävän kehityksen oppimisesta jää työpaikoille ja oppilaille. Opettajilla on suuri huoli ammatillisen koulutuksen heikkenemisestä, erityis-opiskelijoiden asemasta ja kestävän kehityksen jäämisestä taka-alalle.
Avainsanat: kestävä kehitys, ammatillinen opettaja, ammatillinen koulutus, ammattikasvatus, aineistolähtöinen sisällönanalyysi, strategia, opetussuunnitelma