Performance measurement in nonprofit organizations : qualitative evaluation research of case ESTHERS
Hennes, Noona (2018)
Hennes, Noona
2018
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-02-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201802021178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201802021178
Tiivistelmä
Performance measurement is a topical issue around the world nowadays. The main objective of this study is to examine how performance can be measured in nonprofit organizations. The main objective of this study is divided into three research questions. This research aims to respond to how to measure performance in nonprofit organizations, how the outcomes can be measured in nonprofit organizations through performance measurement and how the outcome perspective of performance measurement helps the case organization to contribute to the change of the lives of the individuals. The aim of the study is to provide a more comprehensive picture of performance measurement in the nonprofit organizations as it uses various theoretical perspectives.
This study is a qualitative case study. The qualitative data was created through semi-structured interviews and action research. The empirical part of the study focuses on the performance measurement of the nonprofit organization in Brazil and the development of performance measurement in this case organization.
The theoretical framework of the research consists of two parts. The first part examines the concept of performance and the measurement of performance in the nonprofit organizations and further introduces the six dimensions of performance measurement in nonprofit organizations. The second part focuses on the measurement of performance from the perspective of outcome measuring, as it highlights the perspective of behavioral and environmental change.
Based on the results of the research, performance can be measured in nonprofit organizations using several different research methods. This study focused on the six different aspects of performance measurement, which can be used to define performance. These perspectives are: inputs, outputs, outcomes, public value achievement, network and institutional legitimacy, and organizational capacity. The outcomes were measured through the outcome perspective, using the behavioral and environmental point of view. The outcomes showed that the case organization’s performance is effective. The three outcome measures used in the research, which are improved condition, increased skills and modified behavior, indicated that the participants’ lives had encountered great changes after they had started to participate in the activities of the case organization.
TIIVISTELMÄ
Tuloksellisuuden mittaaminen voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa – kvalitatiivinen evaluaatiotutkimus case ESTHERS.istä
Tuloksellisuuden mittaamisesta on tullut nykypäivänä ajankohtainen teema ympäri maailmaa. Tämän tutkimuksen päätavoite on tarkastella, miten tuloksellisuutta voidaan mitata voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa. Tutkimuksen päätavoite on jaettu kolmeen tutkimuskysymykseen, joiden avulla selvitetään mistä tuloksellisuuden mittaaminen voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa koostuu, kuinka mitata voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden tuloksia tuloksellisuusmittauksen näkökulmasta sekä sitä, että kuinka tuloksellisuusmittauksen tulos -perspektiivi auttaa tapausorganisaatiota nuorten äitien sekä heidän lastensa elämän muutoksessa. Tutkimus pyrkii luomaan kokonaiskuvaa tuloksellisuuden mittaamisesta voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa hyödyntäen erilaisia teoreettisia näkökulmia.
Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Kvalitatiivinen aineisto luotiin sekä haastattelujen että toimintatutkimuksen avulla. Tutkimuksen empiirinen aineisto käsittelee Brasiliassa sijaitsevan voittoa tavoittelemattoman organisaation tuloksellisuuden mittausta sekä tuloksellisuusmittauksen kehittämistä kyseisessä organisaatiossa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta osasta. Ensimmäisenä tutkimuksessa tarkastellaan tuloksellisuuden käsitettä sekä sen mittaamista voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa ja myöhemmin tutkimus esittelee kuusi eri tulosmittauksen näkökulmaa. Toisessa osassa käsitellään tuloksellisuuden mittausta tulosten näkökulmasta perehtyen ympäristöllisen sekä käytöksellisen muutoksen perspektiiviin.
Tutkimustulosten perusteella tuloksellisuutta voidaan mitata voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa useita eri tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tässä tutkimuksessa otettiin huomioon tuloksellisuusmittauksen kuusi eri näkökulmaa, joiden avulla tuloksellisuutta voidaan määritellä voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa. Näitä näkökulmia ovat; panokset, tuotokset, tulokset, yhteiskunnallisen arvon saavuttaminen, verkostot ja institutionaalinen legitimiteetti, organisaatiokapasiteetti. Tulosten mittaus tapahtui tapausyksikössä käytöksellisen ja ympäristöllisen muutoksen näkökulmasta. Tämä tutkimus osoitti, että tapausorganisaation toiminta on tuloksellista. Tutkimuksessa käytettiin kolmea tulosmittaria, jotka olivat parantunut olotila, lisääntyneet taidot sekä käytökselliset muutokset. Nämä indikaattorit osoittivat, että osanottajien elämä oli muuttunut sen jälkeen, kun he olivat alkaneet osallistua tapausyksikön toimintoihin.
This study is a qualitative case study. The qualitative data was created through semi-structured interviews and action research. The empirical part of the study focuses on the performance measurement of the nonprofit organization in Brazil and the development of performance measurement in this case organization.
The theoretical framework of the research consists of two parts. The first part examines the concept of performance and the measurement of performance in the nonprofit organizations and further introduces the six dimensions of performance measurement in nonprofit organizations. The second part focuses on the measurement of performance from the perspective of outcome measuring, as it highlights the perspective of behavioral and environmental change.
Based on the results of the research, performance can be measured in nonprofit organizations using several different research methods. This study focused on the six different aspects of performance measurement, which can be used to define performance. These perspectives are: inputs, outputs, outcomes, public value achievement, network and institutional legitimacy, and organizational capacity. The outcomes were measured through the outcome perspective, using the behavioral and environmental point of view. The outcomes showed that the case organization’s performance is effective. The three outcome measures used in the research, which are improved condition, increased skills and modified behavior, indicated that the participants’ lives had encountered great changes after they had started to participate in the activities of the case organization.
TIIVISTELMÄ
Tuloksellisuuden mittaaminen voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa – kvalitatiivinen evaluaatiotutkimus case ESTHERS.istä
Tuloksellisuuden mittaamisesta on tullut nykypäivänä ajankohtainen teema ympäri maailmaa. Tämän tutkimuksen päätavoite on tarkastella, miten tuloksellisuutta voidaan mitata voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa. Tutkimuksen päätavoite on jaettu kolmeen tutkimuskysymykseen, joiden avulla selvitetään mistä tuloksellisuuden mittaaminen voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa koostuu, kuinka mitata voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden tuloksia tuloksellisuusmittauksen näkökulmasta sekä sitä, että kuinka tuloksellisuusmittauksen tulos -perspektiivi auttaa tapausorganisaatiota nuorten äitien sekä heidän lastensa elämän muutoksessa. Tutkimus pyrkii luomaan kokonaiskuvaa tuloksellisuuden mittaamisesta voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa hyödyntäen erilaisia teoreettisia näkökulmia.
Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Kvalitatiivinen aineisto luotiin sekä haastattelujen että toimintatutkimuksen avulla. Tutkimuksen empiirinen aineisto käsittelee Brasiliassa sijaitsevan voittoa tavoittelemattoman organisaation tuloksellisuuden mittausta sekä tuloksellisuusmittauksen kehittämistä kyseisessä organisaatiossa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta osasta. Ensimmäisenä tutkimuksessa tarkastellaan tuloksellisuuden käsitettä sekä sen mittaamista voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa ja myöhemmin tutkimus esittelee kuusi eri tulosmittauksen näkökulmaa. Toisessa osassa käsitellään tuloksellisuuden mittausta tulosten näkökulmasta perehtyen ympäristöllisen sekä käytöksellisen muutoksen perspektiiviin.
Tutkimustulosten perusteella tuloksellisuutta voidaan mitata voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa useita eri tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tässä tutkimuksessa otettiin huomioon tuloksellisuusmittauksen kuusi eri näkökulmaa, joiden avulla tuloksellisuutta voidaan määritellä voittoa tavoittelemattomissa organisaatioissa. Näitä näkökulmia ovat; panokset, tuotokset, tulokset, yhteiskunnallisen arvon saavuttaminen, verkostot ja institutionaalinen legitimiteetti, organisaatiokapasiteetti. Tulosten mittaus tapahtui tapausyksikössä käytöksellisen ja ympäristöllisen muutoksen näkökulmasta. Tämä tutkimus osoitti, että tapausorganisaation toiminta on tuloksellista. Tutkimuksessa käytettiin kolmea tulosmittaria, jotka olivat parantunut olotila, lisääntyneet taidot sekä käytökselliset muutokset. Nämä indikaattorit osoittivat, että osanottajien elämä oli muuttunut sen jälkeen, kun he olivat alkaneet osallistua tapausyksikön toimintoihin.