Monikollinen johtajuus käytäntöinä yritysblogiteksteissä
Seppä, Inka (2018)
Seppä, Inka
2018
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-01-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201801261135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201801261135
Tiivistelmä
Liiketoimintaympäristön jatkuva kehitys ja muutos vaikuttavat yritysten ja organisaatioiden toimintaan. Ylhäältä alaspäin johtamisen keinot koetaan rajoittuneiksi ja vajavaisiksi nykyisessä liiketoimintaympäristössä. Monikollinen johtajuus tarjoaa organisaatioille erilaisen tavan toimia. Tämä tutkimus pyrkii kuvaamaan sitä, miten monikollinen johtajuus ilmenee käytäntöinä.
Tutkimuksessa kuvataan, miten monikollinen johtajuus ilmenee käytäntöinä yritysblogiteksteissä ja miten monikollinen johtajuus kerrotaan osaksi yritysten toimintaa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä on käytetty elektronista aineiston keruuta. Tutkimus on narratiivinen tutkimus, jossa aineistona toimivat yritysblogitekstit. Valittu lähestymistapa ja elektronisen tutkimusmenetelmän käyttö perustuvat teknologian ja internetin kehittymisen vaikutukseen tieteellisessä tutkimuksessa.
Tutkimuskohteena on seitsemän (7) suomalaista IT-alan asiantuntijayritystä, jotka ovat ilmaisseet omaavansa monikollisen johtajuuden eri muotoja. Siitä, miten monikollinen johtajuus käytäntöinä ilmenee, halutaan saada mahdollisemman laaja ja monipuolinen kuva, joten tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksastakymmenestäyhdeksästä (89) yritysblogitekstistä, joita on kirjoittanut seitsemänkymmentäneljä (74) yritysten eri edustajaa. Kirjoittajat toimivat yrityksissä eri rooleissa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu monikollisen johtajuuden tieteellisistä tutkimuksista, monikollisen johtajuuden ilmenemisestä käytäntöinä sekä johtajuuden materiaalisuudesta ja tilallisuudesta. Johtajuuden tutkimisen kontekstina toimii monikollisen johtajuuden tilannesidonnaisuus, arkipäiväisyys ja kollektiivisuus.
Monikollisen johtajuuden käytännöt muuttuvat ja vaihtelevat jatkuvasti tilanteesta riippuen. Ne voivat olla joko hetkellisesti pysyviä tai jatkuvassa muutoksessa. Monikollisen johtajuuden käytännöt kerrotaan osaksi organisaation toimintaa yrityksen tarinoiden, esimerkkien ja symbolien kautta. Monikollinen johtajuus kuvataan osaksi organisaatiota yksilöllisen ja kollektiivisen toiminnan kautta.
Monikollisen johtajuuden ilmeneminen käytäntöinä edellyttää valtaistamisen ja vallan jakautumisen. Käytäntöjä rakennetaan tiimeissä ja digitaalisten toiminta-alustojen ja tietojärjestelmien kautta, myös yritysten tilat ja tilallisuus ovat nousseet yhä merkittävämmiksi tekijäksi monikollisen johtajuuden käytäntöjen rakentumisessa. Tutkimuksessa havaittiin, että tutkittaessa materiaalisuutta, termi toimija (agency) voidaan laajentaa koskemaan muitakin kuin inhimillisiä toimijoita.
Tutkimuksen perusteella ehdotetaan eri jatkotutkimusaiheita monikolliseen johtajuuteen digitaalisten toiminta-alustojen, materiaalisuuden ja tilallisuuden näkökulmista. Tutkimuksella pyritään kuvaamaan, mitä monikollinen johtajuus käytäntöinä on, mitä yrityksissä tapahtuu ja miten monikollinen johtajuus ilmenee toiminnassa.
Tutkimuksessa kuvataan, miten monikollinen johtajuus ilmenee käytäntöinä yritysblogiteksteissä ja miten monikollinen johtajuus kerrotaan osaksi yritysten toimintaa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä on käytetty elektronista aineiston keruuta. Tutkimus on narratiivinen tutkimus, jossa aineistona toimivat yritysblogitekstit. Valittu lähestymistapa ja elektronisen tutkimusmenetelmän käyttö perustuvat teknologian ja internetin kehittymisen vaikutukseen tieteellisessä tutkimuksessa.
Tutkimuskohteena on seitsemän (7) suomalaista IT-alan asiantuntijayritystä, jotka ovat ilmaisseet omaavansa monikollisen johtajuuden eri muotoja. Siitä, miten monikollinen johtajuus käytäntöinä ilmenee, halutaan saada mahdollisemman laaja ja monipuolinen kuva, joten tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksastakymmenestäyhdeksästä (89) yritysblogitekstistä, joita on kirjoittanut seitsemänkymmentäneljä (74) yritysten eri edustajaa. Kirjoittajat toimivat yrityksissä eri rooleissa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu monikollisen johtajuuden tieteellisistä tutkimuksista, monikollisen johtajuuden ilmenemisestä käytäntöinä sekä johtajuuden materiaalisuudesta ja tilallisuudesta. Johtajuuden tutkimisen kontekstina toimii monikollisen johtajuuden tilannesidonnaisuus, arkipäiväisyys ja kollektiivisuus.
Monikollisen johtajuuden käytännöt muuttuvat ja vaihtelevat jatkuvasti tilanteesta riippuen. Ne voivat olla joko hetkellisesti pysyviä tai jatkuvassa muutoksessa. Monikollisen johtajuuden käytännöt kerrotaan osaksi organisaation toimintaa yrityksen tarinoiden, esimerkkien ja symbolien kautta. Monikollinen johtajuus kuvataan osaksi organisaatiota yksilöllisen ja kollektiivisen toiminnan kautta.
Monikollisen johtajuuden ilmeneminen käytäntöinä edellyttää valtaistamisen ja vallan jakautumisen. Käytäntöjä rakennetaan tiimeissä ja digitaalisten toiminta-alustojen ja tietojärjestelmien kautta, myös yritysten tilat ja tilallisuus ovat nousseet yhä merkittävämmiksi tekijäksi monikollisen johtajuuden käytäntöjen rakentumisessa. Tutkimuksessa havaittiin, että tutkittaessa materiaalisuutta, termi toimija (agency) voidaan laajentaa koskemaan muitakin kuin inhimillisiä toimijoita.
Tutkimuksen perusteella ehdotetaan eri jatkotutkimusaiheita monikolliseen johtajuuteen digitaalisten toiminta-alustojen, materiaalisuuden ja tilallisuuden näkökulmista. Tutkimuksella pyritään kuvaamaan, mitä monikollinen johtajuus käytäntöinä on, mitä yrityksissä tapahtuu ja miten monikollinen johtajuus ilmenee toiminnassa.