Jalkaisin Vuoreksessa : Vuores – ekologisen kaupunginosan jalankulkuystävällisyys
Sipiläinen, Ville (2017)
Sipiläinen, Ville
2017
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-12-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201801181073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201801181073
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan Vuoreksen jalankulkuystävällisyyttä. Vuores on Tampereella sijaitseva ekologinen kaupunginosa, joka rakentuu valmiiksi vuoden 2025 tienoilla. Tutkielmassa tarkastellaan Vuoresta kahden merkittävän ja laajan teeman kautta; ihmisten liikkumisen sekä ekologisten kaupunkien. Nämä teemat muodostavat kehyksen tutkittavalle aiheelle.
”Jokainen meistä on jossain vaiheessa jalankulkija”. Tutkielman kantava teema on liikkumismuodoista vanhin, jalankulku. Tutkielmassa tutkitaan, millaista on liikkua jalkaisin Vuoreksessa, sekä kuinka Vuoreksen suunnittelu ja rakentaminen mahdollistavat jalankulun Vuoreksessa. Tutkielmassa huomioidaan, että Vuores on rakentamisvaiheessa. Tätä tutkielmaa voidaan pitää niin sanottuna tilannekatsauksena siitä, miten rakentamisvaiheen puolivälissä oleva Vuores mahdollistaa vuoreslaisten liikkumisen jalkaisin, ja mitä hyviä sekä huonoja asioita tai paikkoja tämänhetkisessä Vuoreksessa on jalankulun kannalta tarkasteltuna.
Tutkielmassa muodostettiin kolme teemakokonaisuutta Vuoreksen jalankulkuystävällisyydestä, jotka perustuvat tutkielmassa käytettyyn teoriaan sekä tausta-aineistoon: 1) Vuoreksessa olevien toimintojen, palveluiden ja paikkojen saavutettavuus, 2) Vuoreksen ympäristön kiinnostavuus ja laadukkuus, 3) Vuoreksen reittien ja väylien laatu, turvallisuus sekä käyttäjäystävällisyys. Tutkielman aineistoa analysoitiin näiden teemakokonaisuuksien kautta.
Aineisto koostuu pehmoGIS-metodilla kerätyistä vuoreslaisten karttamerkinnöistä sekä allekirjoittaneen ottamista valokuvista kenttätutkimuksen aikana. Aineiston analyysissä käytettiin visuaalista analyysiä sekä teemoittelua. Aineiston avulla ei vastata kysymyksiin ”onko Vuores jalankulkuystävällinen?” tai ”kuinka jalankulkuystävällinen Vuores on?”. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää ne asiat ja teemat, joista Vuoreksen jalankulkuystävällisyys koostuu. Tällaisia asioita ja teemoja ovat esimerkiksi: Vuoreksessa olevat estevaikutukset; Ruskontien ylittäminen jalkaisin ja väliaikaiset rakennustyömaat – Vuoreksen väylät ja niiden laadukkuus tai laaduttomuus; lenkkipolun puute tai Vuoreksen viheralueiden hyvät reitit ja polut – Jalankulkijan turvallisuus; Vuoreksen puistokadun ylittäminen tai ajoneuvoliikenteen nopeuksien sekä työmaaliikenteen aiheuttama turvattomuus.
Tällä hetkellä Vuoreksessa on sekä hyviä että huonoja paikkoja tai asioita jalankulun kannalta tarkasteltuna. Hyvät paikat tai asiat sijoittuvat pääosin viheralueille ja huonot paikat tai asiat väylien yhteyteen tai niiden läheisyyteen. Tämä tutkielma tarjoaa esimerkiksi Tampereen kaupungille tilannekatsauksen Vuoreksen jalankulkuystävällisyydestä, sekä näkökulman siitä, millaisia toimenpiteitä Tampereen kaupunki voi toteuttaa Vuoreksessa, jotta Vuoreksesta tulisi jalankulkuystävällisempi kaupunginosa.
”Jokainen meistä on jossain vaiheessa jalankulkija”. Tutkielman kantava teema on liikkumismuodoista vanhin, jalankulku. Tutkielmassa tutkitaan, millaista on liikkua jalkaisin Vuoreksessa, sekä kuinka Vuoreksen suunnittelu ja rakentaminen mahdollistavat jalankulun Vuoreksessa. Tutkielmassa huomioidaan, että Vuores on rakentamisvaiheessa. Tätä tutkielmaa voidaan pitää niin sanottuna tilannekatsauksena siitä, miten rakentamisvaiheen puolivälissä oleva Vuores mahdollistaa vuoreslaisten liikkumisen jalkaisin, ja mitä hyviä sekä huonoja asioita tai paikkoja tämänhetkisessä Vuoreksessa on jalankulun kannalta tarkasteltuna.
Tutkielmassa muodostettiin kolme teemakokonaisuutta Vuoreksen jalankulkuystävällisyydestä, jotka perustuvat tutkielmassa käytettyyn teoriaan sekä tausta-aineistoon: 1) Vuoreksessa olevien toimintojen, palveluiden ja paikkojen saavutettavuus, 2) Vuoreksen ympäristön kiinnostavuus ja laadukkuus, 3) Vuoreksen reittien ja väylien laatu, turvallisuus sekä käyttäjäystävällisyys. Tutkielman aineistoa analysoitiin näiden teemakokonaisuuksien kautta.
Aineisto koostuu pehmoGIS-metodilla kerätyistä vuoreslaisten karttamerkinnöistä sekä allekirjoittaneen ottamista valokuvista kenttätutkimuksen aikana. Aineiston analyysissä käytettiin visuaalista analyysiä sekä teemoittelua. Aineiston avulla ei vastata kysymyksiin ”onko Vuores jalankulkuystävällinen?” tai ”kuinka jalankulkuystävällinen Vuores on?”. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää ne asiat ja teemat, joista Vuoreksen jalankulkuystävällisyys koostuu. Tällaisia asioita ja teemoja ovat esimerkiksi: Vuoreksessa olevat estevaikutukset; Ruskontien ylittäminen jalkaisin ja väliaikaiset rakennustyömaat – Vuoreksen väylät ja niiden laadukkuus tai laaduttomuus; lenkkipolun puute tai Vuoreksen viheralueiden hyvät reitit ja polut – Jalankulkijan turvallisuus; Vuoreksen puistokadun ylittäminen tai ajoneuvoliikenteen nopeuksien sekä työmaaliikenteen aiheuttama turvattomuus.
Tällä hetkellä Vuoreksessa on sekä hyviä että huonoja paikkoja tai asioita jalankulun kannalta tarkasteltuna. Hyvät paikat tai asiat sijoittuvat pääosin viheralueille ja huonot paikat tai asiat väylien yhteyteen tai niiden läheisyyteen. Tämä tutkielma tarjoaa esimerkiksi Tampereen kaupungille tilannekatsauksen Vuoreksen jalankulkuystävällisyydestä, sekä näkökulman siitä, millaisia toimenpiteitä Tampereen kaupunki voi toteuttaa Vuoreksessa, jotta Vuoreksesta tulisi jalankulkuystävällisempi kaupunginosa.